Thema april 2008 - schilders/schilderkunst
Grote meesters van de westerse schilderkunst
J. Vigue
Grote meesters van de westerse schilderkunst toont het mooiste werk van 75 grote meesters van zeven eeuwen westerse kunst. Giotto, Jan van Eyck, Michelangelo, Caravaggio, Frans Hals, Rembrandt, Van Gogh, Andy Warhol, om maar enkelen te noemen.
Van iedere kunstenaar zijn schitterende kleurenproducties van hun belangrijkste werken opgenomen, een chronologie en een beknopte levensbeschrijving. De kunstwerken zijn voorzien van een boeiende uitleg van de betekenis, symboliek en gebruikte technieken.
Alle grote kunststromingen zijn vertegenwoordigd in deze handzame, uitgebreide en gemakkelijk te raadplegen kunstgids. Ideaal om mee te nemen naar een museum, of als u de wereld van de kunst thuis wilt ontdekken.
Hardcover | 480 Pagina's | Zuid Boekprodukties ISBN10: 905841034X | ISBN13: 9789058410344 Vertaald door Concorde Vertalingen
J. Vigue
Grote meesters van de westerse schilderkunst toont het mooiste werk van 75 grote meesters van zeven eeuwen westerse kunst. Giotto, Jan van Eyck, Michelangelo, Caravaggio, Frans Hals, Rembrandt, Van Gogh, Andy Warhol, om maar enkelen te noemen.
Van iedere kunstenaar zijn schitterende kleurenproducties van hun belangrijkste werken opgenomen, een chronologie en een beknopte levensbeschrijving. De kunstwerken zijn voorzien van een boeiende uitleg van de betekenis, symboliek en gebruikte technieken.
Alle grote kunststromingen zijn vertegenwoordigd in deze handzame, uitgebreide en gemakkelijk te raadplegen kunstgids. Ideaal om mee te nemen naar een museum, of als u de wereld van de kunst thuis wilt ontdekken.
Hardcover | 480 Pagina's | Zuid Boekprodukties ISBN10: 905841034X | ISBN13: 9789058410344 Vertaald door Concorde Vertalingen
Laatst gewijzigd door Dettie op 25 Apr 2008, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Aboriginal kunst
Franca Meeuwsen
De kunst van de Australische Aboriginals heeft zijn wortels in een cultuur die minstens vijfduizend jaren oud is. Kennis over het land en over de voorouders werd in ceremonies, liederen, verhalen en schilderingen aan volgende generaties doorgegeven. Met natuurlijke verfstoffen werden schilderingen gemaakt op het lichaam, de grond, wapens, gebruiksvoorwerpen en op rotswanden. De laatste dertig jaar schilderen de Aboriginals ook met acrylverf op linnen dezelfde tekens en patronen. Het is een visuele symbolische taal die een betekenis overbengt, een verhaal vertelt dat vaak gaat over de sterke band die Aboriginals hebben met hun land.
Aboriginal schilderijen zijn oeroude en levende getuigenissen van volkeren die volkomen vertrouwd zijn met hun geschiedenis en met het land waarin ze leven. Het doorgeven van kennis aan volgende generaties is voor de Aboriginals altijd de belangrijkste reden geweest om hun kunst te maken. Nu schilderen ze ook om de rest van de wereld te laten zien dat ze een eigen identiteit en culturele tradities hebben die de moeite waard zijn. Aboriginal kunst is een fascinerende kennismaking met de kunst, cultuur en geschiedenis van de Aboriginals.
Paperback | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040095078 | ISBN13: 9789040095078
Franca Meeuwsen
De kunst van de Australische Aboriginals heeft zijn wortels in een cultuur die minstens vijfduizend jaren oud is. Kennis over het land en over de voorouders werd in ceremonies, liederen, verhalen en schilderingen aan volgende generaties doorgegeven. Met natuurlijke verfstoffen werden schilderingen gemaakt op het lichaam, de grond, wapens, gebruiksvoorwerpen en op rotswanden. De laatste dertig jaar schilderen de Aboriginals ook met acrylverf op linnen dezelfde tekens en patronen. Het is een visuele symbolische taal die een betekenis overbengt, een verhaal vertelt dat vaak gaat over de sterke band die Aboriginals hebben met hun land.
Aboriginal schilderijen zijn oeroude en levende getuigenissen van volkeren die volkomen vertrouwd zijn met hun geschiedenis en met het land waarin ze leven. Het doorgeven van kennis aan volgende generaties is voor de Aboriginals altijd de belangrijkste reden geweest om hun kunst te maken. Nu schilderen ze ook om de rest van de wereld te laten zien dat ze een eigen identiteit en culturele tradities hebben die de moeite waard zijn. Aboriginal kunst is een fascinerende kennismaking met de kunst, cultuur en geschiedenis van de Aboriginals.
Paperback | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040095078 | ISBN13: 9789040095078
Zo prachtig is dit! Geniet ervan.........
http://www.artgallery.lu/digitalart/women_in_art.html
Tiba.
http://www.artgallery.lu/digitalart/women_in_art.html
Tiba.
Moesman
monografie / catalogus van schilderijen en objecten
John Steen
J. H. Moesman (1909-1988) werd wel de 'enige echte Nederlandse surrealist' genoemd. Hij had ruim veertig jaar een vaste baan bij de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht, en maakte in de luwte daarvan ongeveer evenveel schilderijen. De beste ontstonden in de loop van de jaren dertig, toen zijn werk wegens vermeende zedelijke aanstotelijkheid tweemaal van tentoonstellingen in Amsterdam werd verwijderd.
Na de oorlog opnieuw verbannen, werd hij nog tijdens zijn leven een bijna legendarische beroemdheid. Nog meer dan door zijn werk was dit het gevolg van zijn dwarse, anarchistische houding in het dagelijkse leven waarmee hij zijn interpretatie van het surrealisme overtuigend gestalte gaf.
Moesmans opvattingen en diens centrale plaats in het Utrechtse kunstleven worden belicht aan de hand van een chronologische beschrijving van het oeuvre. Toegevoegd zijn een catalogus van de schilderijen, overzicht van de tentoonstellingen en een bibliografie.
Hardcover | 215 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040098697 | ISBN13: 9789040098697
monografie / catalogus van schilderijen en objecten
John Steen
J. H. Moesman (1909-1988) werd wel de 'enige echte Nederlandse surrealist' genoemd. Hij had ruim veertig jaar een vaste baan bij de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht, en maakte in de luwte daarvan ongeveer evenveel schilderijen. De beste ontstonden in de loop van de jaren dertig, toen zijn werk wegens vermeende zedelijke aanstotelijkheid tweemaal van tentoonstellingen in Amsterdam werd verwijderd.
Na de oorlog opnieuw verbannen, werd hij nog tijdens zijn leven een bijna legendarische beroemdheid. Nog meer dan door zijn werk was dit het gevolg van zijn dwarse, anarchistische houding in het dagelijkse leven waarmee hij zijn interpretatie van het surrealisme overtuigend gestalte gaf.
Moesmans opvattingen en diens centrale plaats in het Utrechtse kunstleven worden belicht aan de hand van een chronologische beschrijving van het oeuvre. Toegevoegd zijn een catalogus van de schilderijen, overzicht van de tentoonstellingen en een bibliografie.
Hardcover | 215 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040098697 | ISBN13: 9789040098697
Voici Magritte
monografie / gouaches, collages, studies, tekeningen, schilderijen
Michel Draguet
Dit zeer rijk geïllustreerde boek verschilt totaal van de vele monografieën en retrospectieven, die de afgelopen jaren aan deze 20e eeuwse meester zijn gewijd.
Allereerst laat deze publicatie een vrijwel onbekend aspect van Magritte’s werk zien: zijn gouaches, tekeningen, brieven en schetsen. Bovendien onstaat een nieuw inzicht in zijn excentrieke en subversieve manier van denken.
Deze uitgave is gebaseerd op onderzoek dat werd gedaan werd in het René Magritte Centrum van de Vrije Universiteit Brussel.
Zo vormt dit boek een werkelijke terugblik op het werk van deze kunstenaar met zijn inmiddels klassieke beeldtaal. Tevens haalt het weinig bekende aspecten van Magritte’s creativiteit voor het voetlicht.
Gebonden 240 pagina's 200 kleurenfoto's ISBN 90 400 8306 1 Nederlands In samenwerking met: Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam Uitgeverij Waanders
monografie / gouaches, collages, studies, tekeningen, schilderijen
Michel Draguet
Dit zeer rijk geïllustreerde boek verschilt totaal van de vele monografieën en retrospectieven, die de afgelopen jaren aan deze 20e eeuwse meester zijn gewijd.
Allereerst laat deze publicatie een vrijwel onbekend aspect van Magritte’s werk zien: zijn gouaches, tekeningen, brieven en schetsen. Bovendien onstaat een nieuw inzicht in zijn excentrieke en subversieve manier van denken.
Deze uitgave is gebaseerd op onderzoek dat werd gedaan werd in het René Magritte Centrum van de Vrije Universiteit Brussel.
Zo vormt dit boek een werkelijke terugblik op het werk van deze kunstenaar met zijn inmiddels klassieke beeldtaal. Tevens haalt het weinig bekende aspecten van Magritte’s creativiteit voor het voetlicht.
Gebonden 240 pagina's 200 kleurenfoto's ISBN 90 400 8306 1 Nederlands In samenwerking met: Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam Uitgeverij Waanders
Schilders van Dongen
Ron Dirven & Hanna Klarenbeek
Het Noord-Brabantse dorp Dongen was in de negentiende eeuw een geliefd schildersoord. Kunstenaars kwamen van heinde en verre om hier studies te maken van wevers, schoenmakers, spinsters en kantwerksters, onder anderen: Max Liebermann, Jozef Israëls, August Allebé, Petrus van der Velden, Jan Veth en Albert Neuhuys.
Schilders van Dongen beschrijft de kroniek van het ‘vergeten’ schildersdorp. Uitgebreid kunsthistorisch onderzoek heeft talrijke nieuwe gegevens aan het licht gebracht.
In deze publicatie zijn diverse documenten, kunstenaarsbrieven, foto’s, tekeningen en schilderijen opgenomen uit verborgen archieven en particuliere collecties. De ontstaansgeschiedenis van veel onbekende én beroemde kunstwerken wordt onthuld. Werk van uiteenlopende kunstenaars is zowel onderling als met de plek van ontstaan in verband gebracht. Schilders van Dongen biedt daardoor een nieuw perspectief op de kunstgeschiedenis in Noord-Brabant. Inleiding Saskia de Bodt
ISBN 978 90 5594 597 9 Gebonden, 159 pagina's Met illustraties Verschenen: februari 2008 Scriptum
Ron Dirven & Hanna Klarenbeek
Het Noord-Brabantse dorp Dongen was in de negentiende eeuw een geliefd schildersoord. Kunstenaars kwamen van heinde en verre om hier studies te maken van wevers, schoenmakers, spinsters en kantwerksters, onder anderen: Max Liebermann, Jozef Israëls, August Allebé, Petrus van der Velden, Jan Veth en Albert Neuhuys.
Schilders van Dongen beschrijft de kroniek van het ‘vergeten’ schildersdorp. Uitgebreid kunsthistorisch onderzoek heeft talrijke nieuwe gegevens aan het licht gebracht.
In deze publicatie zijn diverse documenten, kunstenaarsbrieven, foto’s, tekeningen en schilderijen opgenomen uit verborgen archieven en particuliere collecties. De ontstaansgeschiedenis van veel onbekende én beroemde kunstwerken wordt onthuld. Werk van uiteenlopende kunstenaars is zowel onderling als met de plek van ontstaan in verband gebracht. Schilders van Dongen biedt daardoor een nieuw perspectief op de kunstgeschiedenis in Noord-Brabant. Inleiding Saskia de Bodt
ISBN 978 90 5594 597 9 Gebonden, 159 pagina's Met illustraties Verschenen: februari 2008 Scriptum
Schiele
Wolfgang Georg Fischer & Inge Kappert
“Een kunstenaar belemmeren is een misdaad”, schreef Egon Schiele in 1912. In die tijd zat hij in de gevangenis vanwege de verspreiding van immorele tekeningen. Door zijn gehele werk is een toon van minachting, provocatie en rebelsheid te zien. De favoriete onderwerpen van Schiele waren vrouwelijke naakten en zelfportretten.
Hij werkte aan zijn kunst met een razende toewijding, maar kreeg pas bekendheid kort voor zijn vroege dood. Nu wordt hij samen met Oskar Kokoschka gezien als een van de belangrijkste Oostenrijkse kunstenaars na Klimt. In deze uitgave vindt men een studie van het leven en werk van Egon Schiele : de belangrijkste olieverfschilderijen en veel van zijn erotische tekeningen.
| 200 Pagina's ISBN10: 3822837644 | ISBN13: 9783822837641 Taschen
Wolfgang Georg Fischer & Inge Kappert
“Een kunstenaar belemmeren is een misdaad”, schreef Egon Schiele in 1912. In die tijd zat hij in de gevangenis vanwege de verspreiding van immorele tekeningen. Door zijn gehele werk is een toon van minachting, provocatie en rebelsheid te zien. De favoriete onderwerpen van Schiele waren vrouwelijke naakten en zelfportretten.
Hij werkte aan zijn kunst met een razende toewijding, maar kreeg pas bekendheid kort voor zijn vroege dood. Nu wordt hij samen met Oskar Kokoschka gezien als een van de belangrijkste Oostenrijkse kunstenaars na Klimt. In deze uitgave vindt men een studie van het leven en werk van Egon Schiele : de belangrijkste olieverfschilderijen en veel van zijn erotische tekeningen.
| 200 Pagina's ISBN10: 3822837644 | ISBN13: 9783822837641 Taschen
De kleur van de realiteit
een overzicht van 60 jaar werk
Riek Milikowski-de Raat
Tekst Efraïm Milikowski
"Iemand die kan tekenen, kan die vaardigheid gebruiken
in de strijd die nodig is voor de verbetering van de postitie
van de arbeidersklasse.
Ik had het idee dat ik door te tekenen ook iets kon doen."
Riek Milikowski-de Raat
Bovenstaande woorden zijn kenmerkend voor Riek Milikowski-de Raat, een zeer sociaal bewogen vrouw.
Ze groeide op in de Jordaan in een arm, christelijk arbeidersgezin. Als oudste kind moest ze op jonge leeftijd al gaan werken om het gezin te ondersteunen. Haar 'vlucht' uit de armoede was het tekenen. Ze maakte schetsen van haar omgeving en van alles wat haar raakte.
Door haar talent mocht zij gratis lessen volgen op het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, later op de Nieuwe Kunstschool.
De oorlog brak uit, Riek zat in het verzet en de kunst stond op een laag pitje. Uit die tijd zijn maar enkele werken bewaard gebleven. Haar partner werd opgepakt en gefussileerd.
Na de oorlog ging ze portrettekenen op de Rijksacademie voor Schone Kunsten en was daarnaast politiek actief bij de Arbeidersbeweging.
Met haar tweede man Herman Milikowski verhuisde ze naar Leiden waar zij met haar man meeging naar de krottenwijken waar hij onderzoek deed. Zij tekende daar de mensen die er woonden. Ze geven een beeld van de harde werkelijkheid van de arbeidersklasse.
Emile Meijer schrijft:
"Een brood is voor Riek de Raat niet alleen een pittoresk gegeven door zijn brokkelige contouren en diepe korstkleur, maar ook een zinnebeeld van haar ideaal: "brood voor allen, brood in vrijheid"."
"Riek de Raat gebruikt heldere kleuren bij het schilderen. Dat tekent haar verwondering over de kracht en de kleur van het bestaan en het optimisme dat ze put uit de levende natuur. "
Deze monografie werd samengesteld naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling De kleur van de realiteit (juni-juli 1999, Ars Aemula Naturae, Leiden) en uitgegeven in 2002 door de Stichting Atelier ’92 Eext. Inleiding Emile Meijer (kunsthistoricus, oud-directeur Van Gogh Museum Amsterdam) De portretten en stillevens van Riek Milikowski-de Raat
Uitgave 2002 Stichting Atelier ’92 Eext, 88 pagina’s, 100 reproducties full-color, gebonden, stofomslag. ISBN 90-805002-16
een overzicht van 60 jaar werk
Riek Milikowski-de Raat
Tekst Efraïm Milikowski
"Iemand die kan tekenen, kan die vaardigheid gebruiken
in de strijd die nodig is voor de verbetering van de postitie
van de arbeidersklasse.
Ik had het idee dat ik door te tekenen ook iets kon doen."
Riek Milikowski-de Raat
Bovenstaande woorden zijn kenmerkend voor Riek Milikowski-de Raat, een zeer sociaal bewogen vrouw.
Ze groeide op in de Jordaan in een arm, christelijk arbeidersgezin. Als oudste kind moest ze op jonge leeftijd al gaan werken om het gezin te ondersteunen. Haar 'vlucht' uit de armoede was het tekenen. Ze maakte schetsen van haar omgeving en van alles wat haar raakte.
Door haar talent mocht zij gratis lessen volgen op het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, later op de Nieuwe Kunstschool.
De oorlog brak uit, Riek zat in het verzet en de kunst stond op een laag pitje. Uit die tijd zijn maar enkele werken bewaard gebleven. Haar partner werd opgepakt en gefussileerd.
Na de oorlog ging ze portrettekenen op de Rijksacademie voor Schone Kunsten en was daarnaast politiek actief bij de Arbeidersbeweging.
Met haar tweede man Herman Milikowski verhuisde ze naar Leiden waar zij met haar man meeging naar de krottenwijken waar hij onderzoek deed. Zij tekende daar de mensen die er woonden. Ze geven een beeld van de harde werkelijkheid van de arbeidersklasse.
Emile Meijer schrijft:
"Een brood is voor Riek de Raat niet alleen een pittoresk gegeven door zijn brokkelige contouren en diepe korstkleur, maar ook een zinnebeeld van haar ideaal: "brood voor allen, brood in vrijheid"."
"Riek de Raat gebruikt heldere kleuren bij het schilderen. Dat tekent haar verwondering over de kracht en de kleur van het bestaan en het optimisme dat ze put uit de levende natuur. "
Deze monografie werd samengesteld naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling De kleur van de realiteit (juni-juli 1999, Ars Aemula Naturae, Leiden) en uitgegeven in 2002 door de Stichting Atelier ’92 Eext. Inleiding Emile Meijer (kunsthistoricus, oud-directeur Van Gogh Museum Amsterdam) De portretten en stillevens van Riek Milikowski-de Raat
Uitgave 2002 Stichting Atelier ’92 Eext, 88 pagina’s, 100 reproducties full-color, gebonden, stofomslag. ISBN 90-805002-16
Licht en lucht, wind en water
Flip Schrameijer
tekenaar, schilder, etser en aquarellist
Flip Schrameijer is geboren in Amsterdam. Hij volgde hier na de oorlog de lessen op de Rijks Akademie, onder anderen bij G.V.A. Röling, gaf les en woonde en werkte vele jaren in het Gooi. Vanaf eind jaren zestig vestigde hij zich in Zeeland, in een dijkhuisje in Scherpbier bij Oostburg. Hij werd vooral aangetrokkken door het bijzondere licht langs de kusten van Zeeuws Vlaanderen en het Belgische West Vlaanderen en hij was gefascineerd door het samenspel van het landschap met de aktiviteiten langs de kust als die van vissers en windsurfers. Met zijn vaak kleurrijke expressionistische stijl schetst hij ons een treffend sfeerbeeld van zijn omgeving.
Hij experimenteerde voortdurend met de verschillende technieken en legde zich steeds gedurende een langere periode toe op het verbeelden van één specifiek onderwerp in vele varianten. Zo ontstonden meerdere series "variaties op een thema", zowel van landschappen, stillevens, als portretten, vooral van (zijn) kinderen.
Van 1989 tot 2003 heeft hij zich ingeschreven als extraneus op de Stedelijke Akademie voor Schone Kunsten in het Belgische Eeklo. De laatste jaren maakte hij zijn vele variaties op het mythologische thema "Leda en de Zwaan", vooral geïnspireerd door zijn eigen modeltekeningen op de Akademie en zijn geliefde (kust-)landschap. (Bron: Kunstbus)
Door de Stichting Atelier '92 uit Eext, is deze speciale monografie/catalogus uitgegeven, over leven en werk van Flip Schrameijer, met tekst van drs. Brian Dutley Barrett en drs. Efraïm Milikowski
ISBN 90-805002-2-4 , Gebonden, 176 pagina's, full color, Atelier '92 2005.
(Een beperkte oplage is uitgevoerd in cassette, genummerd en gesigneerd, tesamen met een originele ets door Flip Schrameijer.)
Flip Schrameijer
tekenaar, schilder, etser en aquarellist
Flip Schrameijer is geboren in Amsterdam. Hij volgde hier na de oorlog de lessen op de Rijks Akademie, onder anderen bij G.V.A. Röling, gaf les en woonde en werkte vele jaren in het Gooi. Vanaf eind jaren zestig vestigde hij zich in Zeeland, in een dijkhuisje in Scherpbier bij Oostburg. Hij werd vooral aangetrokkken door het bijzondere licht langs de kusten van Zeeuws Vlaanderen en het Belgische West Vlaanderen en hij was gefascineerd door het samenspel van het landschap met de aktiviteiten langs de kust als die van vissers en windsurfers. Met zijn vaak kleurrijke expressionistische stijl schetst hij ons een treffend sfeerbeeld van zijn omgeving.
Hij experimenteerde voortdurend met de verschillende technieken en legde zich steeds gedurende een langere periode toe op het verbeelden van één specifiek onderwerp in vele varianten. Zo ontstonden meerdere series "variaties op een thema", zowel van landschappen, stillevens, als portretten, vooral van (zijn) kinderen.
Van 1989 tot 2003 heeft hij zich ingeschreven als extraneus op de Stedelijke Akademie voor Schone Kunsten in het Belgische Eeklo. De laatste jaren maakte hij zijn vele variaties op het mythologische thema "Leda en de Zwaan", vooral geïnspireerd door zijn eigen modeltekeningen op de Akademie en zijn geliefde (kust-)landschap. (Bron: Kunstbus)
Door de Stichting Atelier '92 uit Eext, is deze speciale monografie/catalogus uitgegeven, over leven en werk van Flip Schrameijer, met tekst van drs. Brian Dutley Barrett en drs. Efraïm Milikowski
ISBN 90-805002-2-4 , Gebonden, 176 pagina's, full color, Atelier '92 2005.
(Een beperkte oplage is uitgevoerd in cassette, genummerd en gesigneerd, tesamen met een originele ets door Flip Schrameijer.)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten