Woorden die je nooit gebruikt

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
tiba

Berichtdoor tiba » 17 Nov 2007, 21:41

Willeke schreef:

Ik heb even nagedacht over deze vraag, en ik kom voornamelijk uit op woorden die kwalificerend zijn..
en die me daarom kwaad maken..
"vrouwtje"bijvoorbeeld..gaat mijn bloed meteen van kolken.
"zustertje"ook zo een, en daar wordt dan een verpleegkundige mee bedoeld.

Nog een term waarvan stoom uit mijn oren komt..
...die mensen hebben een "ongelukkig kind".. en daar wordt dan een gehandicapt kind mee bedoelt.
Is misschien beroepsdeformatie, ik kom uit de gehandicaptenzorg, maar mijn aversie stamt uit nog eerder tijden.
Alsof een handicap ook maar iets zegt over de staat van geluk..die categorie bevat zowel mensen die hoger scoren op de schaal van geluk dan mensen zonder handicap, als mensen die lager scoren.

"Vrouwtje" en "zustertje" ... die verkleinwoorden lijken me ook erg "verkleinend" en dus kleinerend, wellicht een beetje meelijdend/meewarig, in elk geval misplaatst. Doet me ook denken aan de manier waarop men bejaarden aanspreekt in een rusthuis "mevrouwtje", "madammeke", het is allemaal niet kwaad bedoeld, maar sommigen kunnen er echt niet tegen.
"Een ongelukkig kind": als kind hoorde ik die term regelmatig gebruiken, ik dacht dat dat typisch Vlaams was, blijkbaar dus niet. Sindsdien is die term hier in onbruik geraakt, voor zover ik weet (behalve misschien bij mensen boven de tachtig). Heeft inderdaad niets met de graad van geluk te maken, wat dat betreft een heel "ongelukkige" term.

Nu het toch gaat over woorden die iemand kwalificeren: tegenwoordig hoor ik regelmatig over een persoon zeggen (die bv. iets ergs/droevigs heeft meegemaakt): die is "zielig". Daarbij komt de stoom nu uit míjn oren! Dat vind ik nu eens een kwalificatie die mensen dooddoedt.

Tiba.

WilV

Berichtdoor WilV » 17 Nov 2007, 22:12

>>>die is "zielig". Daarbij komt de stoom nu uit míjn oren! Dat vind ik nu eens een kwalificatie die mensen dooddoedt

heel herkenbaar.

Mevrouwtje is inderdaad ook tenenkrommend.

Wil

PieterW

Berichtdoor PieterW » 18 Nov 2007, 10:09

Het is al jaren zo dat verzorgsters vaak een kinderlijke toon aanslaan tegen de aan hun toevertrouwden. Er is hier al heel veel over geschreven en gezegd en toch schijnt dat niet te veranderen. Er zijn ook mensen die tegen een oude vrouw of man meteen Oma en Opa gaan zeggen. Mijn schoonmoeder, die een heel beminnelijk mens was, kon dan hels worden, maar zei beleefd dat ze daar niet van gediend was. Dat zouden meer mensen moeten gaan doen.
Wat dat zielige betreft: is dat niet een houding die mensen zelf aannemen? Vaak word dan gezegd: doe niet zo zielig, en dat is dan positief en opwekkend bedoeld, meer met de bedoeling alles wat relatiever te zien.
Dat rijtje mooie woorden is prachtig, Wil. Een woord dat ik erg mooi vind is "melancholie" maar je moet dat niet letterlijk gaan vertalen!
Pieter

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 01 Feb 2008, 22:52

PieterW schreef:Het is al jaren zo dat verzorgsters vaak een kinderlijke toon aanslaan tegen de aan hun toevertrouwden. Er is hier al heel veel over geschreven en gezegd en toch schijnt dat niet te veranderen. Er zijn ook mensen die tegen een oude vrouw of man meteen Oma en Opa gaan zeggen. Mijn schoonmoeder, die een heel beminnelijk mens was, kon dan hels worden, maar zei beleefd dat ze daar niet van gediend was. Dat zouden meer mensen moeten gaan doen.
Wat dat zielige betreft: is dat niet een houding die mensen zelf aannemen? Vaak word dan gezegd: doe niet zo zielig, en dat is dan positief en opwekkend bedoeld, meer met de bedoeling alles wat relatiever te zien.
Dat rijtje mooie woorden is prachtig, Wil. Een woord dat ik erg mooi vind is "melancholie" maar je moet dat niet letterlijk gaan vertalen!
Pieter

Dag Wil,
Steeds verder op de site neuzende wat er allemaal voor mogelijkheden zijn.Kom ik dit tegen.laat ik nu net vanmiddag een uitgebreid gesprek hebben gehad met een vriendin over het neerbuigende "mevrouwtje" en erger nog daar nemen we een "mannetje"voor! I.p.v. zelf je handen uit de mouwen te steken of gewoon te zeggen,we bellen de loodgieter of de tuinman!En Pieter, je kan mijn ouders 90 en 93 niet kwader maken dan dat ze opa en oma worden genoemd door mensen van wie ze het niet zijn!
Manja

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2008, 23:37

Of een deftige heer die heel bekakt 'meisje' tegen je zegt.
Ik antwoord steevast met 'ja jongetje'... vinden ze niet leuk :D

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 01 Feb 2008, 23:40

Dettie schreef:Of een deftige heer die heel bekakt 'meisje' tegen je zegt.

Dettie

Nieuw woord! Dettie volgens mij ben je geen duizendpoot,maar een miljoenen poot,bedekt met Argus ogen.
manja

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2008, 23:42

Toch ben ik niet argwanend ondanks die ogen :D

Dettie
die melig is.

PieterW

Berichtdoor PieterW » 02 Feb 2008, 00:41

Manja schreef:
Dettie schreef:Of een deftige heer die heel bekakt 'meisje' tegen je zegt.

Dettie

Nieuw woord! Dettie volgens mij ben je geen duizendpoot,maar een miljoenen poot,bedekt met Argus ogen.
manja

Haha, Manja, nu blijkt er toch een omissie in jouw rijke woordenschat.
Miljoenpoot is een bestaand woord en beest. :)
Pieter (die het in Tien voor Taal nooit van jou zou winnen)

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 02 Feb 2008, 11:53

PieterW schreef:Haha, Manja, nu blijkt er toch een omissie in jouw rijke woordenschat.
Miljoenpoot is een bestaand woord en beest. :)
Pieter (die het in Tien voor Taal nooit van jou zou winnen)

Nou Pieter,als ik iets graag doe,dan is het leren en leren en bijleren dus....Dank voor het wijzen op dat miljoenpoot bestaat (nog meer Argusogen passen daarop Dettie!)
En wat tien voor taal betreft de ene keer weet ik alles en sta ik versteld van hoe weinig mensen weten en een andere maak ik zelf ook "domme'"fouten en eigenwijs niet altijd met de jury eens.
Wel heel erg weg van het onderwerp,er naar terug alhoewel ik dit ook weer op mijn "eigen"wijze benader.
Geen woord ,maar een zin die me mateloos irriteert.Ja,ik ben voor de republiek,maar dan moet koningin Beatrix de president zijn! brrrrrrrrr.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2008, 15:57

Nieuw is de laatste tijd ook om op alles wat iemand vertelt oookeee te zeggen... brrrr

Of onder aan een mail staat de laatste tijd ook vaak 'hartelijks' ipv hartelijke of vriendelijke groet. Het 'klinkt' wel aardig maar toch zal ik niet gauw 'hartelijks' schrijven denk ik.

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 09 Feb 2008, 18:38

Ook een erge (m.i) KOMT VOOR DE BAKKER!
MANJA :mrgreen: :shock:
groen en geel

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 17 Feb 2008, 17:31

Een woord wat ik zo stom vind,een onzin woord.
Eigenlijk een open brief/ aanklacht aan Maurice de Hond,die het bedacht heeft!
N.l. DIGIBEET,nou dat wil ik best zijn dan ben je een bèta die alles
van pc's e.d weet.( en zo'n woord raakt dan nog in zwang ook!)
Hij heeft het duidelijk afgeleid van ANalfabeet.
Met de naduk op án het dus juist niet weten van de alpha en de bèta.
Zijn digiTAAL is dus verkeerd.(ik speel meteen met het woord.)
Het zou dus correct zijn, maar klinkt niet om ANdigi te schrijven o.i.d,maar dat klinkt ook niet.
Het komt voort (m.i.) uit taal luiheid,gewoon geen zin om een omschrijving te maken.
Taalluiheid wekt toch mijn ergenis, om het bij boeken te houden,
(in stijl voor de leestafel!)
Ik ga even naar de bieb! nee ,dat heet een bibliotheek.
Nou Maurice neem er even kennis van dat digibeet lariekoek is!

Manja
En nou ben ik het niet eens met mijn standaard onderschrift!

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 17 Feb 2008, 23:06

Wat is de oorsprong van het woord lariekoek?
MC

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2008, 00:02

flauwekulcake :D

Dettie

PieterW

Berichtdoor PieterW » 18 Feb 2008, 10:50

Manja schreef:Wat is de oorsprong van het woord lariekoek?
MC

Manja, is dit een gewone vraag of een kryptogram?
Met je commentaar op digibeet ben ik het wel eens. Je zou eigenlijk twee woorden moeten hebben in analogie met alfabeet-analfabeet. Dan worden het dus digibeet en andigibeet. Maar je kunt niet alleen Maurice de schuld geven, misschien eerder diegenen die hem na gingen praten.

Ik heb ook een nieuw woord: "joranniseren".
Kijk op de weblog van Gerrit Komrij en lees zijn column : Joranneke
Pieter

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 18 Feb 2008, 11:40

Nee ,het was een serieuze vraag,waar Dettie de draak meestak,maar eigenlijk ,was ik meer benieuwd of mensen zich in mijn vreselijke digibeet afkeer kunnen vinden.!
Ik ben het niet met je eens ,dat de "schuld"bij de Hond's navolgelingen ligt.
Als iemand een nieuw woord lanceert en zeker mensen met een openbare invloed dan moet daarover nagedacht worden en niet iedereen hoeft zoals jij en ik dat woord te kunnen ontleden,die nemen het voor zoals het is!
Manja

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2008, 11:54

Ik vond een recept

Lariekoek

Midden-Brabant

Nodig:
1 liter biest
vuurvaste schotel
bruine suiker naar smaak

Bereiding:
Biest is de melk van de 3e of 4e keer melken na het kalven van de koe. Zij heeft nog een zeer hoog albuminegehalte).
Laat de biest in een vuurvaste schotel op een hoekje van het fornuis of in de oven stollen. Laat ze dan afkoelen en snijd ze daarna in punten. Serveer ze met bruine basterdsuiker.

Dettie
die niet aanneemt dat dit de oorsprong van het woord is.
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Feb 2008, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2008, 12:03

maar eigenlijk ,was ik meer benieuwd of mensen zich in mijn vreselijke digibeet afkeer kunnen vinden.!

Nee om eerlijk te zijn vind ik het wel een handig woord.
Ik kan me er niet echt druk om maken of het oorsponkelijke woord ANalfabeet is. Andigibeet klinkt niet lekker.

Dit staat bij Onze taal

Is digibeet ('iemand die niets snapt van computers') een goed Nederlands woord?

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, er is niets mis met het woord digibeet. De betekenis van het woord digibeet vloeit niet voort uit de onderdelen waaruit het is opgebouwd. Digibeet is een combinatie van het voorvoegsel digi-, dat gebruikt wordt voor zaken die met digitaal dataverkeer te maken hebben, en -beet, het laatste gedeelte van analfabeet. Analfabeet is weer opgebouwd uit het voorvoegsel a(n)- ('niet'), en alfabet (de eerste twee letters van het Griekse alfabet, alfa en bèta). Een analfabeet is dus iemand die het alfabet niet beheerst, of, minder letterlijk, iemand die niet kan lezen of schrijven. De ontkenning ('niet kunnen', 'niet beheersen') wordt in dit woord uitgedrukt door an-, en niet door -beet.

Dat betekent echter niet dat digibeet 'geen goed woord' zou zijn. Digibeet is nu eenmaal de aanduiding geworden voor iemand met weinig kennis van computers. Het Nederlands kent wel meer woorden die - als we naar de onderdelen ervan kijken – 'niet kloppen'.

We schrijven nu ook sinaasappelen en niet China's appelen, en kattebelletje lijkt nog maar weinig op het Italiaanse scartabello ('(slecht) boekje'), waarvan we het hebben afgeleid.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2008, 12:12

De oorsprong van dit woord larie kan men zoeken ‘in den kerkzang: la re, de aanduiding van den eersten kerktoon of Dorischen modus (dominante la, finale re) en fa re van den tweeden kerktoon of hypodorischen modus (dominante fa, finale, re). Dat is larie of lariefarie zal dan oorspronkelijk wel beteekend hebben: Dit is al zoo overstaanbaar als een Latijnsch kerkliedje’.1) De uitdr. komt in de 18de eeuw voor (o.a. C. Wildsch. VI, 240). Larie hebben, drukte hebben (Menschenw. 316). Als variant komt voor dat is maar lariefarie; hd. Larifari en dat is maar lariekoek, zoete koek; zie Molema, 238 b: da's moar larrie, ook larriefaks of larriefarrie; V. Schothorst, 164; V. Weel, 119; Villiers, 71; Ndl. Wdb. VIII, 1104. Vgl. ook den uitroep larie! gekheid, maak dat anderen wijs!

Bron: dbnl

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 18 Feb 2008, 12:13

Iemand die niets snapt van computers is niet één woord, maar moet dat dan? Het is correct en ik blijf er bij dat digibeet, niet deugt.
Ja het "bekt" wel, maar als er dan niet 1 goed woord voor is, dan gebruik je dus de omschrijving.
De eerder genoemde taalluiheid brent deze flauwekul voort.

Manja :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Manja-Croiset op 18 Feb 2008, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 18 Feb 2008, 12:16

Dank voor de uitleg van lariekoek.door lestafel(typefout ,maar het is het wel ook lestafel, kan iedereen alles leren!
:lol: Manja
Laatst gewijzigd door Manja-Croiset op 18 Feb 2008, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2008, 12:20

Is het taalluiheid denk je?
Ik zie het meer als vernieuwing in de taal.
Erger vind ik afkortingen zoals asap (as soon as possible) idd (inderdaad)
Dat vind ik eerder taalluiheid dan het woord digibeet, iedereen begrijpt gelijk wat met dit woord bedoeld wordt wat je van asap enz. niet kan zeggen.
Het is maar van welke kant je het bekijkt.
Taalkundig klopt het inderdaad niet maar het is wel een goed te begrijpen woord.

Dettie
die lestafel ook wel leuk vindt klinken :D

tiba

Berichtdoor tiba » 18 Feb 2008, 12:33

Ik heb digibeet altijd een fantastisch woord gevonden, ik moest/moet er altijd om lachen (die man die het lanceerde ken ik niet).

Tiba.

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 18 Feb 2008, 12:53

Nou dan ben ik in de minderheid,maar ik heb veel taalanalyse gehad
en dat is in bij mij vruchtbare grond gevallen.
Ik vind woordherleiding belangrijk en altijd jammer als mensen iets
"verkeerd" leren.
Manja :oops:

tiba

Berichtdoor tiba » 18 Feb 2008, 13:18

Het gaat hier voor mij niet om de juiste vorming, maar wel om de "vondst"... en die is goed!
Er zijn trouwens veel woorden die verkeerd of eigenaardig gevormd zijn, "draken " van woorden. Telivisie is er zo een: het eerste deel is Grieks (tele= van ver) en het tweede Latijn (visie: van videre: zien).
Wie maakt er nu zo'n woord, de helft Grieks en de helft Latijn :roll: ?
Monsterwoorden vind ik dat.

Tiba.

Terug naar “Diversen - proza”