PMotte: gelezen vanaf 2023 en reacties

Leden stellen zich voor
PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

PMotte: gelezen vanaf 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 31 Jul 2023, 19:49

Geen betere manier om me voor te stellen dan mijn lijst gelezen boeken.
In de loop van het jaar of de jaren, zal ik die hier in deze draad publiceren.
Ik beloof dat er plaatjes bij zullen staan!

Mijn challenge voor 2023:
- normaliter 52 boeken, maar aangezien ik nog 118 boeken op mijn NTL heb, is het doel voor 2023: 59 boeken!
- de challenges van Ezzulia
- twee toneelstukken van Shakespeare (ik moet er nog 23 doen)
- alle boeken die ik van de bib kocht (nog 3)
- alle boeken die ik heb gewonnen (nog 2)
- boeken van Jean Ray (nog 1)
- Godfried Bomans' Werken (nog 4)
- Wereldgeschiedenis (nog 4) -> dat worden harde noten

Verklaring lijst:
E = Ezzulia, gelezen voor de leesuitdaging van Ezzulia

1 Tartaria, modder en verzonnen tijd door Frank Verhoft Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> Dit boekje ontmaskert "Tartaria": een pseudogeschiedenis. Bij pseudogeschiedenis herschrijven mensen de geschiedenis, en stapelen volledig verzonnen en verkeerd geïnterpreteerde feiten op elkaar, waardoor ze samenzweringstheorieën en verdwenen rijken mengen. Het boekje is op zich aardig, al bevat het naar mijn gevoel wat taalfouten ("Gelovers" als vertaling van "believers"? Ik dacht dat dat "gelovigen" waren.), maar ik vond het vooral een beetje overbodig. Voor wie nog nooit iets over het "debunken" van complottheorieën heeft gelezen waarvan de gelovigen vinden dat "iemand de ware geschiedenis voor ons verzwijgt", kan dit een goede inleiding zijn over het ontmaskeren van dat soort ideeën.

Afbeelding

2 E The Hound of the Baskervilles door Arthur Canon Doyle, tekstbezorger: Christopher Frayling Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> zeer goed inleiding, met literatuurlijst, chronologie van het leven van AC Doyle, en voetnoten bij de hoofdtekst.

Afbeelding

3 E The Life and Death of the Mayor of Casterbridge, a Story of a Man of Character, door Thomas Hardy Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> lees de Introduction van Martin Seymour-Smith pas na het boek, want ze bevat nogal wat spoilers en vooral een saaie samenvatting van de roman. De roman zelf is een goedgeschreven typisch levensverhaal van een midden-19e-eeuwse Engelsman, met dramatische wendingen.

Afbeelding

4 E The H.P. Lovecraft Omnibus 1: At the Mountains of Madness, door H.P. Lovecraft, met een inleiding van August Derleth Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> niet meer dan drie dubbele duimen, doordat The Dream-Quest of Unknown Kadath 120 tamelijk saaie blzn aan het boek toevoegd, waardoor de bundel pas wordt gered door Through the Gates of the Silver Key.

Afbeelding

5 E Japans verhaal: elf moderne Japanse verhalen, door diverse auteurs Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> allemaal 20e-eeuwse Japanse verhalen van bekende Japanse schrijvers, met een bibliografie van elke auteur. Een aardige inleiding tot de Japanse literatuur van de voorbij eeuw, maar een beetje dunnetjes.

Afbeelding

6 E The Complete Works of Oscar Wilde, door Oscar Wilde Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> een korte roman, novellen, verhalen, toneelstukken, gedichten, brieven en essays: het toont hoe verscheiden het werk van Oscar Wilde is, en de essays bewijzen ook dat hij meer was dan een losbol die alleen maar naar esthetische aangename zaken zocht, maar dat hij wel degelijk veel problemen goed en diepgaand had overwogen. Een kennismaking meer dan waard.

Afbeelding

7 E Last and First Men + Last Men in London, door Olaf Stapeldon Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> meer een merkwaardig tweeluik dan een bijzonder goed tweeluik, maar het is zeker een tour de force; Last and First Men beschrijft de geschiedenis van de mensheid van het heden tot miljarden jaren in de toekomst als de laatste variant van de mens sterft op Neptunus, en het meer romaneske Last Man in London vergelijkt de mentaliteit van de huidige mens met die van de Last Man die op Neptunus wonen, en die geconfronteerd worden met de definitieve ondergang van de mensheid door een opzwellende zon

Afbeelding


8 E SF The Best of the Best, ed. Judith Merril Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> gevarieerde collectie sciencefiction- en science fantaysverhalen, soms met verrassingen van weinig bekende schrijvers

Afbeelding

9 E Werken II, door Godfried Bomans Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> zeer uitgebreide collectie voor wie Bomans grondiger wil leren kennen, en elke bundel in de reeks bevat onvermijdelijk legendarisch werk van de schrijver. Uit de reeks blijkt dat Bomans te veel wordt vastgepind op zijn imago als humorist.

Afbeelding

10 E Werken VII, door Godfried Bomans Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> dit verzamelt Diversen: Mengelwerk, Gedachten, Nagelaten werk. Gevolgd door Chronologische bibliografie, Alfabetisch register, Personenregister. Laat de titel je niet misleiden: het zijn geen overschotjes.

Afbeelding

11 E Ravage, door René Barjavel Afbeelding Afbeelding
-> onevenwichtige sensatieroman, al zijn de scènes goed geschreven

Afbeelding

12 E Dageraad des duivels, Vlaamse science fiction en fantastische literatuur van de 19de en de 20ste eeuw, samengesteld door Danny De Laet Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> met een uitleiding van Danny De Laet. Goede bundel, maar soms een vreemde keuze van de verhalen.

Afbeelding

13 E De moedercode, door Carole Stivers Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> sf-roman waarin een door de mens veroorzaakte epidemie de mensheid zowat uitroeit, en er door wetenschappers een noodprogramma wordt opgesteld met genetisch gemodificeerde kinderen die door robotmoeders worden onderhouden

Afbeelding


14 E Le voyageur imprudent, door René Barjavel Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> sf-roman, beter dan het debuurt van Barjavel, maar spijtig genoeg knoopt hij de twee boeken aan elkaar. Goed leesbaar, maar toch wat rare opvattingen, alhoewel dat misschien alleen maar zo lijkt, omdat B zijn boeken veel minder ernstig neemt dan het lijkt.

Afbeelding

15 E Le diable l'importe, door René Barjavel Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> sf-roman, Barjavel revancheert zich met dit boek: het is veel boeiender geschreven, en hij relativeert zijn ideeën genoeg om te laten merken dat hij ze niet altijd meent.

Afbeelding

16 E In Tenebris 1: Tijdschrift voor fantastiek, door diverse auteursl Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> boektijdschrift, tweederde verhalen, een derde artikelen, besprekingen, interview. Goede poging om een tijdschrift voor fantastische literatuur uit te geven, en in elk geval veel smaakvoller dan de horrorbladen die vaak met gore uitpakken.

Afbeelding

17 E EOS Special: Trilling in de ruimtetijd. De Einsteintelescoop, door diverse auteursl Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> overzichtig van alle aspecten van zwaartekrachtgolfdetectoren in het algemeen en van de Einsteintelescoop in het bijzonder, onderwerp gaat van kosmologie, sterevolutie en evolutie van atomen, tot de technologie en ontwikkelingen om hem te bouwen

Afbeelding


18 E Victory City, door Salman Rushdiel Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> en deze keer schreef Salman Rushdie een fantasyroman. Hij heeft daarbij wel vrouwen de hoofdrol gegeven en de nadruk gelegd op de gelijkheid tussen man en vrouw, en op tolerantie voor andersdenkenden.

Afbeelding

19 Jean Ray, de biografie, door Geert Vandamme Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> heel volledig overzicht van het schrijversbestaan van de mythomanische Raymondus Johannes Maria de Kremer, beter bekend als Jean Ray en John Flanders, RDK voor de kenners

Afbeelding

20 NewScientist nr. 111, juni 2023, door diversen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> populair wetenschappelijk tijdschrift, goed leesbaar, brede belangstelling

Afbeelding

21 E Handboek voor schrijvers, editie 2003-2004, door Maaike Molhuysen Louis Stiller
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> geen boek om mee te leren schrijven, maar wel met allerlei raad over wat je als schrijver kunt doen, vanaf eenvoudige cursussen en wedstrijden tot subsidies en schrijversscholen. Niet het maximum aantal duimpjes omdat heb boek gegevens van 2003 bevat, en dus veel van de gegevens verouderd zijn, zoals de adressen, en de behandeling van internet klopt ook niet meer.

Afbeelding

22 E 7 op de schaal van Richter, door Hans van Maanen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> boekje om te lezen en te herlezen, behandelt allerleid codes die we gebruiken om dingen te ordenen en te begrijpen, van natuurkundige zaken zoals elektriciteit, techniek zoals radio, tot organisaties van producten zoals ISBN-nummers en autoplaten.

Afbeelding

23 E Schuld en boete, door F. M. Dostojewski
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> vlot leesbare psychologische misdaadroman waarin Dostojewski op een griezelig grondige manier in de gedachten van zijn misdadige personages duikt, en die een inspiratie kan zijn geweest voor Freuds ideeën over het bewuste, onderbewuste en onbewuste

Afbeelding

24 E Het koken van een ei en andere alledaagse verschijnselen verklaard, door Len Fisher
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> een verdienstelijk boek dat allerlei alledaagse verschijnselen wetenschappelijk benadert, maar dat niet altijd zo eenvoudig is als de auteur Len Fisher denkt dat het is. Hij zijn geen puur wetenschappelijke artikelen, dus wetenschappelijke of wiskundige achtergrond is voor de lezer niet vereist. Maar het is ook geen populair toontje zoals je in sommige bladen wel eens aantreft. Het brengt je dus wel het een en ander bij, en is daarom aanbevolen, maar het vraagt ook wel eens een inspanning. Maar dat loont dan wel de moeite.

Afbeelding

25 E Van Eyck tot Dürer, 29 oktober 2010 – 30 januari 2011, Groeningemuseum, Brugge, door Matthias Depoorter
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> essay over de invloed van de Vlaamse Primitieven op de Centraal-, Oost- en Noord-Europese kunst, en hoe die invloed terugkwam. Rijkelijk geïllustreerd met foto's van de schilderijen.

Afbeelding

26 E De kleine EHBO voor honden voor dummies, door Janine Verschure
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> vier dikke duimen omdat ik over de gebreken heen wil lezen, nl. onvoldoende illustraties, en wat geforceerd vrolijk willen doen

Afbeelding

27 E Scherven vol ogen, door Johan Klein Haneveld
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> drie duimen omdat er wel veel inspiratie in zit en in het algemeen de scènes goed worden beschreven, maar niet meer omdat het de rijke inhoud soms te snel lijkt af te haspelen en er ook onlogische gebeurtenissen in zitten, waardoor het hele boek iets van goedbedoeld amateurisme krijgt

Afbeelding

28 Waarom niemand kwantum begrijpt en iedereen er toch iets over moet weten, door Frank Verstraete, Céline Broeckaert
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> in een poging om de stof verteerbaar te maken, zijn er te veel flauwe grappen ingeslopen, waardoor ze de lezers soms niet ernstig lijken te nemen, bovendien leiden die flauwiteiten ook wel eens af, en maken ze niets extra duidelijk. De Epiloog is wat dat betreft wel het dieptepunt van het hele boek. Er staan ook wat fouten in: Google wordt plots IBM. Het laatste hoofdstuk brengt ook te veel speculatie over quantumcomputers. Er wordt uitgeweid over quantuminformatietheorieën, alsof ze een fysische realiteit beschrijven, terwijl ze alleen maar een abstract informatiemodel zijn om met behulp van quantumcomputers informatie te verwerken. Verder gaan ze er te veel vanuit dat symmetrie, vereenvoudiging en schoonheid de onderliggende verklaring van het heelal zouden zijn.

Afbeelding

29 De Lage landen: 1780-1980: Twee eeuwen Nederland en België, deel I en II, door Ernst Heinrich Kossmann
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> geslaagde poging om de geschiedenis van B en N vanaf ongeveer 1780 tot 1980 objectief weer te geven, zonder in de val te trappen dat de landen al veel eerder bestonden of binnen hun grenzen een volksaard was waardoor ze onvermijdelijk een nationaliteit ontwikkelden. Dat leidt tot de ontdekking van veel lijnen van ontwikkelingen en perspectieven die voorheen nauwelijks werden aangeraakt.

Afbeelding
Afbeelding

30 Kunst uit de doeken, door Robert Alexander Cumming
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> leuk tussendoortje over 45 schilderijen waarmee van net voor de Vroeg-Renaissance tot Picasso met Guernica uit 1937 door de geschiedenis van de schilderkunst wordt gestapt, met een grote afbeelding per schilderij, een korte biografie van de schilder en verklaringen over elementen van het werk

Afbeelding


31 Futurisme, door Giovanni Lista
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> grondig overzicht van de ontwikkeling en de richtingen van het Futurisme, een kunstrichting die sterk gericht was op dynamiek, moderniteit en continue avant-gardistische benadering van de kunst. Giovanni Lista behandelt de stof ook eerlijk, zonder de gebreken van de richting te verdoezelen.

Afbeelding


32 Vertalen: een eerste kennismaking, door H.W. Hollander
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> verouderd maar ook wat omslachtig geformuleerd werkje dat niet zo sterk op de praktijk is gericht als de flaptekst aankondigt, en waarin de voorbeelden vooral dienen om de gebruikte zender-ontvanger communicatietheorie te verduidelijken. De bibliografische en praktische informatie is ondertussen ook al verouderd. Pluspunt: het tiende hoofdstuk over Bijbelvertalingen.

Afbeelding

33 Cahiers internationaux de symbolisme, numéros 92-93-94 (1999): théorie et pratique de la traduction III, la traduction littéraire, l'atelier du traducteur, door diverse auteurs
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> "Cahiers internationaux de symbolisme" is een tijdschrift, maar in 1999 gaven ze drie nummers uit als één boekwerk over het thema Literair vertalen. Sommige artikelen zijn best wel boeiend, maar het lijdt aan herhaling en sommige auteurs willen wel eens zelf de literator uithangen, en schrijven storend lyrisch over hun onderwerp. De vertalers willen zich ook nogal eens te veel op de voorgrond dringen. Na de thema-artikelen volgen enkele typische bijdragen voor het tijdschrift, waaronder essyas, biografietjes over de schrijvers van de bijdragen, en drie degelike recensies.

Afbeelding

34 Children of Time, door Adrian Tchaikovsky
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> Het komt wat traag op gang, maar het is verder wel een goede sf-roman. Eentje met visie en wijdse verten, met vreemde denkende wezens en nieuwe technologie, eentje zoals we ze graag hebben.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PMotte op 08 Jan 2024, 13:16, 29 keer totaal gewijzigd.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2023, 08:26

Hoi PMotte, wil je geen heel grote plaatjes gebruiken want dat vertraagt het forum zo.

Groetjes en fijne dag

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor PMotte » 02 Aug 2023, 10:29

Heel grote plaatjes... Bedoel je dan wat betreft aantal Kb, of afmetingen? Het is mijn ervaring dat het aantal Kb weinig zegt over de grootte op het scherm. Ze komen vaak veel groter uit dan ik had verwacht.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor PMotte » 02 Aug 2023, 10:57

Op Ezzulia is er een maximum wat betreft pixels x pixels, en als je afbeeldingen zoekt met DuckDuckGo, staat bij de zoekresultaten die grootte vermeld. Dus gebruikte ik altijd die zoekmachine om te vermijden dat ik linkte naar afbeeldingen die te groot waren. En de ene keer waren die klein op het scherm, en de andere keer groot. Geen touw aan vast te knopen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor PMotte » 02 Aug 2023, 11:33

Meestal zet ik trouwens geen afbeeldingen op het forum zelf, maar zijn het links naar plaatsen waar die afbeelding staat, en volgens mij zit de eventuele vertraging op het linken naar die andere plaatsen, niet in de grootte van het bestand.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor PMotte » 04 Aug 2023, 17:50

Zo, de eerste hap staat er. Bij mij kwam het vliegensvlug binnen.

Ik moet wel nog aan de symbolen werken.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor PMotte » 05 Aug 2023, 00:50

Voilà, de dubbele duimpjes zijn ook terug.
Van oorsprong kon je op Ezzulia een sterrensysteem gebruiken: aan 'smiley' met in totaal vijf sterren, waarvan er geen, één, twee, drie,vier of alle vijf rood waren, de andere waren zwart.
Niet onaardig, maar dat was afgeprint in z/w niet erg duidelijk.
Dus ben ik voor die dubbele duimpjes beginnen te kiezen. En uiteindelijk was er ook behoefte aan een enkele duim, voor de halve punten, zogezegd. Wat eigenlijk betekent dat ik nu punten op 10 geef, i.p.v. op 5.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2023, 09:18

Wat een werk heb je ervan gemaakt! Heerlijk dat enthousiasme!

Ik zit inmiddels aan de 85 boeken die ik gelezen heb in 2023, maar daar zitten heel veel prentenboeken en jongerenboeken bij. Die prenten/kinderboeken lees ik graag en het zijn vaak kinderboeken die een probleem bespreken zoals dingen moeilijk vinden, bang zijn, verdrietig zijn tot ernstiger zaken als ongewenste intimiteit. Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat die boeken er zijn.

Verder heb ik aan ROMANS gelezen: Vijf sterren is het hoogst
Cobi van Baars - De onbedoelden
F. Bordewijk - Bint
Matt Cain - Het geheim leven van Albert Entwistle
Maria Judite de Carvalho - Lege kasten
Charles Chadwick - Een toevallige ontmoeting
J.M. Coetzee - De Pool
Epski - Way too many freaks
Cynan Jones - Alles wat ik vond op het strand
Geert Kimpen - Ik, Maria Magdalena
Lukas Maisel - Tanners erf
Greta Pauw - Verdwijnende silhouetten
Bernard Schlink - De kleindochter
Rinus Spruit - Broeder, schrijf toch eens
John P. Strelecky - Live safari
Peter Swanborn - Onder het luchtspoor
Anneloes Timmerije - De mannen van Maria
Cilja Zuyderwyk - De reuzin

En NON-FICTIE
Sandra van Beek - Geschiedenis van het dagboek (Over Otto Frank en het dagboek van Anne)
Niels Bosman - Koolhydraatarm Kookboek rond koolhydraatarm eten (wat ik doe)
Elske Doets - De leeftijdloze samenleving (over mensen in de maatschappij en ouder worden)
Lale Gühl - Ik ga leven welbekend denk ik
Erik van der Hoeven - Stad en plant (begroeiing in de Nederlandse steden)
Milio van de Kamp Misschien moet je iets lager mikken (over klassenongelijkheid, eenmaal arm geboren is het moeilijk verder te komen)
Joris Luyendijk De zeven vinkjes (over hogere klassen die weinig moeite hoeven te doen om verder te komen)
Harry De Paepe God save King Charles! (geschiedenis van het Engelse koningshuis rond de 3 koningen die Charles heten, aardig boekje)
Susan Smit Heks
Marjan de Vries Uit de schaduw van Narcisme

Ik zet later de linken naar de recensies en de waardering er nog wel bij.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2023, 09:20

PMotte schreef:Heel grote plaatjes... Bedoel je dan wat betreft aantal Kb, of afmetingen? Het is mijn ervaring dat het aantal Kb weinig zegt over de grootte op het scherm. Ze komen vaak veel groter uit dan ik had verwacht.


Ja ik bedoel het aantal KB, meestal zijn de plaatjes bij Bol.com in jpg en laag in KB

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 05 Aug 2023, 11:17

Als het aantal pixels laag is, is volgens mij het aantal Kb ook laag, maar misschien is dat niet zo omdat het zou kunnen afhangen van de hoeveelheid gegevens die er per pixel nodig zijn. Dat zou veel kunnen zijn als er bv. veel kleurnuances mogelijk zijn.

Je hebt in elk geval al een boel gelezen dit jaar.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2023, 11:58

O dear, o dear ik heb helemaal geen verstand van pixels en kb. Ik weet alleen dat de plaatjes van Bol weinig ruimte vragen omdat ze op de site http://www.leestafel.info/ geplaatst worden (ik bedoel dus niet dit forum) en vroeger werden er wel enorme plaatjes geplaatst op het forum waardoor die eeeruuug traag werd.
Maar waardoor... kb of pixels, geen idee.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 05 Aug 2023, 12:29

Ha, vroeger... Ja, dat kan wel. Jaren geleden kreeg ik ook eens voorpagina's van boeken via e-mail toegestuurd van minstens 1 MB groot, dus nog 1024 keer meer dan 1 KB. En dat kwam vanzelfsprekend via e-mail traag binnen. Toen ik daarover een opmerking maakte, zei iemand van de uitgeverij: "We dachten dat jij professioneel was." Dat was ik inderdaad, zij niet. Professioneel is een kwestie van de kosten onder controle houden, dat deden zij dus totaal niet. Ik denk dat er tegenwoordig wel meer inzicht is op dat vlak.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 13 Aug 2023, 22:21

Afbeelding

Een stripversies van een van de avonturendetectives van Jean Ray: Harry Dickson: 1: Mysteras. Momenteel is alleen nog het eerste deel in het Nederlands verkrijgbaar. Maar het is wel goedkoop: ik betaalde 8 euro, en dat huidige standaardprijs voor strips begint op 8,50. Een aanbevelenswaardig koopje.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 29 Aug 2023, 10:45

Deel 1 t.e.m. 8 van Gals! zijn ooit in het NL verschenen, en die heb ik toen gekocht en gelezen als onderdeel van mijn mangaverzameling. Ik werkte in die tijd immers mee aan de vertalingen van manga.
In totaal telt Gals! tien delen, en, inderdaad... de laatste twee werden niet in het NL uitgegeven.
Dus heb ik ten slotte besloten mijn toevlucht te nemen (wat een uitdrukking...) tot de Franse versies van 9 en 10.
Het is een nogal hilarisch reeksje. Het speelt zich af onder scholieren van het hoger middelbaar en hun leventje.
"Gal" is een variant van het Engelse woord "girl". Volgens de online Cambridge Dictionary is het "informal or humorous".
Tegenwoordig zijn ook de Franse deeltjes erg zeldzaam geworden.
Ik reken het wel bij de strips en niet bij de boeken, dus het komt niet op mijn lijst gelezen boeken.

Afbeelding

Afbeelding
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2023, 11:14

Er is een mangatekenaar die ik erg mooie boeken vind maken. Een Japanse man maar ik geloof niet dat het Matsumoto is.
Hij tekende een strip over een vrouw/meisje met een korte naam (dacht ik)
Maar ik kom er even niet op.

Er zijn ook veel literaire werken verstript door Dick Matena, erg mooi gedaan.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 29 Aug 2023, 15:01

Taniguchi?
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2023, 09:34

Afbeelding

Ik denk Yukito Kishiro met zijn strip Alita, de verhalen over haar vind ik te gewelddadig, daar houd ik niet van, maar de afbeeldingen zijn knap in elkaar gezet. Zie afbeelding.

Maar ik ontdek dat ik eigenlijk Moebius bedoelde, geen Japanse tekenaar dus :-)

https://www.iamag.co/the-art-of-moebius/

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 30 Aug 2023, 10:56

Ach ja, Alita... Daar heb ik ook een lading van staan. Die reeks is gelukkig volledig in het NL verschenen. Nogal wat manga is in het NL niet volledig uitgegeven.

En Moebius (ook Gir, ook Giraud) is terecht een grote naam.

Maar de enige stripauteur waar ik zowat alles van heb, is Andreas.

Strps zijn altijd een combinatie van tekeningen en verhaal, en bij Andreas is het die combinatie die het 'm doet.
De man is ondertussen ook al 72, en dus lang en breed op pensioen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 05 Sep 2023, 10:22

Weer eentje bij:

21 E Handboek voor schrijvers, editie 2003-2004, door Maaike Molhuysen Louis Stiller
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> geen boek om mee te leren schrijven, maar wel met allerlei raad over wat je als schrijver kunt doen, vanaf eenvoudige cursussen en wedstrijden tot subsidies en schrijversscholen. Niet het maximum aantal duimpjes omdat heb boek gegevens van 2003 bevat, en dus veel van de gegevens verouderd zijn, zoals de adressen, en de behandeling van internet klopt ook niet meer.

Afbeelding
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 08 Sep 2023, 14:14

Onderschrift aangepast om niet door AI te worden gebruikt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2023, 14:56

O jee, moet je daar nu ook al aan gaan denken. Bah.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 08 Sep 2023, 18:12

Tja, er is zo veel waar we in het begin van het internettijdperk niet aan hebben gedacht, dat we er vaak achteraf mee moesten afrekenen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 10 Sep 2023, 10:56

Nieuw boek:

22 E 7 op de schaal van Richter, door Hans van Maanen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-> boekje om te lezen en te herlezen, behandelt allerleid codes die we gebruiken om dingen te ordenen en te begrijpen, van natuurkundige zaken zoals elektriciteit, techniek zoals radio, tot organisaties van producten zoals ISBN-nummers en autoplaten.

Afbeelding
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2023, 11:21

Dat is inderdaad interessant.
Vroeger kende ik de E nummers met schadelijke stoffen uit mijn hoofd, maar helaas weet ik die niet meer.
7 op de schaal van Richter is ook een zware aardbeving zoals we in Marokko zien. Worden aardbevingen ook besproken?

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: PMotte: gelezen in 2023 en reacties

Berichtdoor PMotte » 10 Sep 2023, 13:41

De schaal van Richter wordt besproken. De meeste stukjes zijn maar ongeveer drie pagina's, dus kan er niet gedetailleerd worden ingegaan op individuele aardbevingen, maar er worden er inderdaad wel enkele vermeld.
Ook de E-nummers worden behandeld. Voeding met E-stoffen vermijden heeft geen zin, omdat schadelijke E's niet in voeding mogen zitten, tenzij bekend is vanaf welke hoeveelheden ze schadelijk zijn, dan mogen ze er beneden die hoeveelheid wel in. Qua voeding is het belangrijkste eigenlijk om te weten dat je altijd best vers fruit, groente, vlees, vis e.d. neemt, en geen ultrabereide gerechten zoals diepvriespizza's e.d. (pas ook op met dozen sushi: zit veel suiker in), en bereide voeding zoals koekjes e.d. Bereide voeding is natuurlijk niet zomaar slecht: brood is ook bereide voeding.
Er staat daar dus ook wel het een en ander over in het boek.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed


Terug naar “Voorstellen leden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten