Clara zet door
Deel 3 van de trilogie Clara
Pieter Feller & Tiny Fisscher
Nadat Clara - zoals we in de eerdere delen hebben kunnen lezen - van school is gegaan omdat ze haar moeder moet helpen, nu die weduwe geworden is, heeft het meisje al het een en ander meegemaakt. Ze baarde nogal opzien toen ze met haar kranten voor het Centraal Station stond. Een krantenmeisje! Dat had men nog nooit gezien. Maar Clara weet wat ze wil: ontdekkingsreiziger worden. Dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren, dat weet ze wel.
Wat is ze enorm blij als meneer Korevaar haar benadert: hij wil een avondschool starten voor diegenen die de lagere school niet hebben afgemaakt, en natuurlijk moet Clara daar bij zijn!
Ze heeft al laten zien dat ze een gevoel voor taal heeft. En oog voor wat de krantenlezer interesseert. Ze levert stukjes nieuws aan voor in de krant, en verdient zo af en toe een kwartje. Intussen is ze al geen krantenmeisje meer, ze werkt bij thee- en koffiehandel Brandt, in de winkel, maar vooral om te bezorgen. Dan gaat ze opnieuw heel Amsterdam door op haar fiets.
Helaas is de verkering met Sjaak uit gegaan toen ze hem met een ander meisje zag, maar er zijn nog meer jongens in de stad! Of ze daar tijd voor heeft, is de vraag: ze werkt zes dagen in de week, heeft twee avonden school, schrijft de stukjes voor de krant en helpt thuis ook nog mee.
Er gebeurt nog veel meer: Rinus, de vriend van haar moeder, heeft bijzondere plannen. Clara vindt een andere baan voor haar moeder, en intussen maakt ze zich zorgen over haar oom Marcus, die met zijn gezin de lange reis vanuit Suriname naar Amsterdam aan het maken is. Per boot. En de Titanic is immers ook vergaan, er kan van alles gebeuren! Intussen doet ze haar best op school, want haar grote voorbeeld, Alexine Tinne, is niet uit haar hoofd verdwenen!
Het is inderdaad een boek waarin veel gebeurt.
Clara is een sociaal bewogen meisje. Ze ziet het onrecht om haar heen, en wil daar over schrijven. Dan krijgt ze te maken met censuur, want niet al haar stukjes zijn geschikt, zegt de meneer van de krant. Ze ziet armoede, merkt de onderwaardering van de vrouw op. Als Marcus eenmaal aangekomen is, ziet ze ook nog tekenen van racisme.
‘Hoe is het nu met ze?’ vraagt ze bezorgd.
‘Het gaat wel, hoor,’ stelt moe haar gerust. ‘Ze hebben wat blauwe plekken, maar die trekken wel weg. Het was natuurlijk schrikken, In Suriname werden ze ook wel eens uitgescholden omdat tante Anna met een witte man ging.’
’Wat stom,’ mompelt Clara. ‘Je kunt er toch ook niks aan doen op wie je verliefd wordt?’
’Nee,’ zegt tante Boes. Ze grinnikt. ‘Anders was je moeder ook nooit verliefd geworden op een ijzerhandelaar.’
‘Ja, moe, waarom werd je niet verliefd op een koekjesfabrikant?’
‘Dat is het lot, Clara,’ speelt haar moeder het spelletje mee. ‘In onze kringen kom je geen fabrikanten tegen, tenzij je voor ze werkt, maar dan kijken ze je echt niet aan.’
De stemming slaat om en er gaan wat grapjes over en weer.
‘Met Anna en de kinderen komt het heus wel goed, hoor,’ zegt tante Boes sussend. Mensen moeten er gewoon een beetje aan wennen, en tante Anna en de kinderen ook. Op een dag kijkt niemand er meer van op dat er donkere mensen rondlopen in Amsterdam.’
Dit stukje geeft een tijdsbeeld weer van begin twintigste eeuw. Is er echt zoveel veranderd? Dat is een vraag die jonge lezers zich kunnen stellen. Het meisje is nauwelijks anders dan een kind van nu, ze is ambitieus, en gebruikt haar ogen goed. Al is de tijd een andere, het verhaal blijft heel herkenbaar.
Pieter Feller (1952, Hoorn) schreef vele kinderboeken waaronder de succesvolle serie Kolletje.
Tiny Fisscher (1958, Castricum) schreef boeken voor kinderen, waar onder de bewerking van Alleen op de wereld, en voor volwassenen.
Ook voor de derde boekomslag tekende Natascha Blum-Stenvert een prachtige omslag.
ISBN 9789492844651 | hardcover | 250 pagina's | Uitgeverij De Droomvallei | juni 2020
Illustraties van Natascha Blum-Stenvert | Leeftijd vanaf 9 jaar.
© Marjo, 18 september 2020
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Clara het krantenmeisje
Deel 2 van de trilogie Clara
Pieter Feller en Tiny Fisscher
In het eerste deel van deze trilogie, die speelt in het tweede decennium van de vorige eeuw, hebben we Clara, 12 jaar oud, leren kennen als een meisje dat weet wat ze wil. Ze wil namelijk ontdekkingsreiziger worden!
Ze is van school gegaan toen haar vader overleed, ze denkt dat het beter is als ze haar moeder kan helpen door een extra centje te verdienen.
Nadat ze een journalist heeft ontmoet - die haar informatie over Alexine Tinne, de eerste vrouwelijke ontdekkingsreiziger, geeft - komt Clara op het idee om kranten te gaan verkopen. Omdat ze bepaald niet op haar mondje gevallen is krijgt ze het voor elkaar: ze is het eerste krantenmeisje ooit!
Clara droomt er nog steeds van om ontdekkingsreiziger te worden, maar ze heeft nu ook een alternatief: misschien is journalist ook wel heel leuk! Want ze beleeft van alles.
Haar standplaats is het Centraal Station in Amsterdam, waar ze woont, en het gaat prima met de krantenverkoop! Voor een deel komt dat natuurlijk wel omdat de mensen het bijzonder vinden, dat ze een krant kopen bij een meisje, maar ook omdat ze enthousiasme uitstraalt. Al snel krijgt ze een krantenwijk, en bezorgt ze aan huis. Hoewel ze blijft twijfelen of ze niet beter op school was gebleven, leert ze op deze manier bijzondere mensen kennen.
Een nadeel van niet op school zitten is dat haar ooit beste vriend Koos nu een ander vriendinnetje heeft, en Clara duidelijk niet meer ziet staan. Wat maakt het uit, al snel merkt ze dat er meer leuke jongens zijn, met name Sjaak, die bestellingen rondbrengt met een bakfiets. Hij blijkt een onverwachte hulp te zijn, als er bij Clara thuis vervelende dingen gebeuren. Zo heeft Sjaaks oma bijvoorbeeld een fiets staan die ze toch niet gebruikt…
Clara leidt een ander leven dan de kinderen van tegenwoordig, en toch is ze een heel herkenbaar personage. In de jaren voor de Eerste Wereldoorlog waren er geen communicatiemiddelen zoals nu, en auto’s waren er nog maar net. Maar al is de omgeving anders, een kind is een kind, en Clara is een slim en sterk meisje met verbeeldingskracht en doorzettingsvermogen, waardoor ze oplossingen voor problemen vindt waar een ander niet op zou komen.
Wat zal er in het derde deel allemaal gebeuren?
Dat zou het laatste deel zijn, maar waarom niet doorgaan met de belevenissen van dit bijzondere meisje? Behalve dat het een mooi verhaal is, dat kinderen laat zien dat je veel kunt bereiken als je maar echt wil, geeft het een tijdsbeeld dat laat zien dat het in andere tijden – nog maar nauwelijks honderd jaar geleden, ook prima leven was. Anders, ja, maar daar is niets mis mee.
Pieter Feller (1952, Hoorn) schreef vele kinderboeken waaronder de succesvolle serie Kolletje.
Tiny Fisscher (1958, Castricum) schreef boeken voor kinderen, waar onder de bewerking van Alleen op de wereld, en voor volwassenen.
En net als bij het eerste deel maakte Natascha Blum-Stenvert een prachtige en passende omslag.
ISBN 9789492844446 | hardcover | 260 pagina's | Uitgeverij De Droomvallei | maart 2019
Illustraties van Natascha Blum-Stenvert | Leeftijd vanaf 9 jaar.
© Marjo, 2 mei 2019
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Clara
Deel 1 van de trilogie Clara
Pieter Feller &Tiny Fisscher
Clara, bijna twaalf jaar oud, is een eigenzinnig meisje. Ze woont met haar ouders, broertje en zusje in Amsterdam, waar haar vader een timmermansbedrijf heeft. Ze kan goed leren, en haar ouders - en meester - denken dat ze vast wel schooljuffrouw kan worden. Maar Clara wil iets heel anders! Ontdekkingsreiziger, dat lijkt haar wel iets.
Op dat idee is ze gekomen door de dierenplaatjes die ze samen met haar vriend Koos spaart en in een album plakt. De beschrijvingen die er bij zitten maken haar nieuwsgierig naar de dieren zelf en hun leefgebieden, ze wil er zelf heen!
Maar dit verhaal speelt in 1911, en iedereen verklaart deze feministe avant la lettre dus voor gek. Schooljuffrouw is het beste dat haalbaar is, en als ze dan gaat trouwen moet ze stoppen met werken. Clara heeft daar helemaal geen zin in! Er is geen enkele reden waarom het niet zou kunnen, vindt ze.
Als meester haar vertelt over Alexine Tinne, die met haar moeder op ontdekkingsreis is geweest, staat Clara’s besluit vast. Maar haar klasgenoten lachen haar uit en moeder vindt het ook niets. Die vindt het ook niet goed dat Clara haar vader zo vaak helpt bij het timmerwerk. Timmervrouw, dat kan toch niet! Vader vindt het eigenlijk wel prima, die stimuleert zijn dochter.
Tot er zich op een dag een drama voltrekt met verstrekkende gevolgen. Nu kan Clara het wel schudden! Maar dromen mag en ze gaat nog gedrevener op zoek naar degene die de dierenplaatjes getekend heeft. Dat is immers een beroemde wereldreiziger die bovendien in haar eigen stad woont.
In het twaalfde levensjaar van Clara verandert haar leven helemaal. Het verhaal vertelt over hoe ze omgaat met al die tegenslagen en steeds weer opkrabbelt. Ze is een sterke jongedame!
Meisjes als zij zijn er in alle tijden, en wat dat betreft zou haar verhaal gerust in het heden kunnen spelen. Het is evenwel de achtergrond die het een bijzonder verhaal maken. In 1911 was de wereld heel anders: geen moderne media, geen liften, zelfs nauwelijks auto’s. Amsterdam, waar het boek zich afspeelt, was vol met paarden die karren voorttrokken: voor de bakker of de melkboer, maar ook met schillen of voorraden die afgeleverd moesten worden. Meisjes werden zwaar ondergewaardeerd, de ziekenzorg stond nog maar in de kinderschoenen en was voor menigeen onbetaalbaar. Er waren geen sociale voorzieningen: als je geen werk had, had je geen geld, en moest je maar zien hoe je het stelde! Kinderen werden al vroeg van school gehaald om te werken. De woningen waren klein, en hadden vaak niet eens sanitaire voorzieningen. In die tijd bestonden er water- en vuurwinkeltjes!
Dit verhaal zal jonge mensen aanspreken vanwege Clara zelf, een meisje dat weet wat ze wil en daar ook voor gaat, maar daarnaast is het vooral een eyeopener: zo ging dat dus in die tijd, ruim honderd jaar geleden! Daarnaast is het een verhaal over rouw, en over hoe dat in die tijd werd aangepakt.
Een leerzaam, maar vooral indringend verhaal, als het uit is, wil je weten hoe het verder gaat met Clara!
Mooie omslag ook!
Pieter Feller (1952, Hoorn) schreef vele kinderboeken waaronder de succesvolle serie Kolletje.
Tiny Fisscher (1958, Castricum) schreef boeken voor kinderen, waar onder de bewerking van Alleen op de wereld, en voor volwassenen.
ISBN 9789492844118 | Hardcover | 220 pagina's | Droomvallei| april 2018| Leeftijd vanaf 9 jaar.
Illustraties: Natascha Blum-Stenvert
© Marjo, 31 mei 2018
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER