De gele vogels
Kevin C. Powers
Bartle is eenentwintig, als
hij voor een jaar naar Irak wordt uitgezonden. Het is 2004, de oorlog is
in volle gang. Hij wordt gelegerd in Al Taraf, dicht bij de Syrische
grens, een plaats waar volop gevochten wordt. Bij de afscheidsspeech
vlak voor hun uitzending wordt al verteld dat ze niet allemaal zullen
terugkeren. Het blijken profetische woorden.
Het peloton bestaat
ongetwijfeld uit een groot gezelschap, maar in dit verhaal treden er
maar drie in het voetlicht; de verteller Bartle, zijn beste vriend en
medesoldaat Murph en hun sergeant Sterling. De rest van het peloton
blijft schimmig. Het verhaal draait met name om de vriendschap tussen
Bartle en Murph. Het is een verhaal over trouw, over loyaliteit,
verantwoordelijkheid en schuld. De eigenlijke hoofdpersoon in dit boek
is echter de oorlog. De oorlog die degene die je was vóór je weg ging,
al na een paar dagen weggevaagd heeft. De oorlog die je letterlijk
krankzinnig kan maken en je keuzes laat maken die je onder normale
omstandigheden nooit gemaakt zou hebben. Keuzes waar je bij thuiskomt
verder mee moet leven. In hoeverre er te leven valt met die keuzes, met
die verantwoordelijkheid en in hoeverre je verantwoordelijk bent voor de
keuzes en het leven van een ander, zijn centrale vragen in dit boek.
Oorlog
is lelijk en gruwelijk. Dit boek, in al zijn schoonheid, is dat ook. Er
staan scènes in die zo gruwelijk zijn dat ze amper te lezen zijn en die
me nog wel even bij zullen blijven. Geen vrijblijvend romantisch
oorlogsverhaal. De lezer is gewaarschuwd. Maar soms moet literatuur óók
lelijk zijn, schokkend zijn. Wij sturen jonge jongens de oorlog in en
sturen ze bij thuiskomst vaak zonder goede begeleiding de maatschappij
weer in. Wij zouden ook de consequenties van die keuzes onder ogen
moeten durven zien. Al was het maar om oog te hebben voor het leed van
de thuiskomers. Dit boek gaat over overleven in de oorlog, maar ook
daarná. Leven met beelden op je netvlies die dag en nacht doorgaan,
leven met een dreiging die alsmaar met je mee gaat terwijl de echte
dreiging allang verdwenen is. Leven terwijl je alsmaar blijft grijpen
naar een machinegeweer wat al maanden niet meer om je schouder hangt,
leven terwijl je bij iedere flard van een geur of geluid, in een halve
seconde weer terug bent in de hel van de oorlog. Geen gezellig leesvoer.
Wel een noodzakelijk boek om enigszins, al is het bij maar bij
benadering in de buurt te komen van de angst en de ontreddering in en na
die oorlog.
Powers weet waar over hij schrijft, hij vocht in
die periode zelf in Irak en dat voel je aan iedere woord, iedere komma,
iedere intonatie. Hij heeft de gave het zó op te schrijven dat je er
bijna bij bent. Je voelt de tergende slopende vermoeidheid van jongens
die tabasco in hun ogen druppelen om wakker te blijven, voelt de
dreiging, de angst, ruikt de geuren die hun leven lang met hen mee
zullen gaan en voelt de verschrikkingen en ontreddering van een
verscheurd en kapot geschoten land. Het is een buitengewoon goed
geschreven boek, met een goed opgebouwde structuur. Het verhaal wordt
vanuit verschillende tijdspannes beschreven. Je weet daardoor al vrij in
het begin wát er gebeurd is, maar de toedracht en de zwaarte ervan
worden met grote zorgvuldigheid beetje bij beetje onthuld.
Een zéér indrukwekkend boek en wat mij betreft een klassieker.
Het is bijna niet te geloven dat dit boek zijn debuut is.
ISBN 978 90 446 21211 Paperback 238 pagina's Uitgeverij Prometheus 2012
© Willeke, 19 juni 2013
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER