Nathan Filer - De schok van de val

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Nathan Filer - De schok van de val

Bericht door berdine »

Achterflap: “Ik zal je vertellen wat er gebeurde, want dat is ook een goede manier om mijn broer te leren kennen. Hij heet Simon. Je vindt hem vast leuk. Ik vind hem in ieder geval heel erg leuk. Maar over een paar bladzijden is hij dood. En daarna is hij nooit meer dezelfde geweest.”
Matthew is opgenomen in een inrichting. Hij houdt daar een dagboek bij over zijn jeugd. Toen hij negen was, overleed zijn oudere broer Simon: een keerpunt in Matthews leven. Met onderkoelde humor schrijft Matthew op wat hij sindsdien heeft meegemaakt. Hij schrijft over zijn moeder, zijn beste vriend, maar bovenal over Simon. Matthew beseft dat hij een unieke daad moet verrichten om zijn broer te herdenken. De schok van de val is hartverscheurend, ontroerend en opbeurend tegelijk. Het zal geen enkele lezer, jong of oud, onberoerd laten en een onvergetelijke indruk achterlaten. De auteur heeft met Matthew een personage van wereldformaat neergezet.

Prettig leesbaar boek. Aanvankelijk enigszins kinderlijk geschreven, mogelijk omdat de inmiddels 19-jarige hoofdpersoon, 10 jaar daarvoor zijn broer verloor en daardoor steeds meer het spoor bijster raakte. Langzaam wordt duidelijk wat er is gebeurd en wat Matthews aandeel daarin is geweest. Zijn verhaal aan ons vertellen werkt helend, maar aangezien zijn psychische problemen genetisch bepaald zijn, zal volledige genezing niet aan de orde zijn. Wel verwerkt hij door het schrijven het trauma en weet hij het gebeuren een plaats te geven. Het verhaal wordt met humor verteld en er staan ook een aantal kinderlijke tekeningetjes in. Goed geschreven maar door het wat simpele verhaal vind ik het geen hoogvlieger.
Plaats reactie