Fazil Iskander - Tali, het wonder van Tsjegem

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Fazil Iskander - Tali, het wonder van Tsjegem

Bericht door berdine »

Een verhaal uit een serie over Sandro uit Tsjegem. Tali is zijn dochter. Oude vastomlijnde gebruiken en bijgeloof in een bergdorp in Abchazië en typisch Russische humor. Kameraad Stalin wordt subtiel op de hak genomen. Wanneer er in het dorp een pathefoon arriveert met platen met toespraken van de Grote Leider snapt niemand waarom er tussendoor geklapt wordt. Klappen doe je alleen tijdens het dansen. Elke nieuwkomer krijgt dan ook op zijn vraag: "Waarom?" als antwoord: "Zomaar!". Als de platen uiteindelijk niet geschikt blijken om er in gesmolten vorm je laarzen mee te repareren, blijken ze wel prima te gebruiken als afweermiddel voor de wilde zwijnen. Die houden namelijk niet van de geur van aangebrande grammofoonplaat.
Jammer dat de cover geen mooier meisje laat zien, gezien het feit dat ze als "beeldschoon" wordt omschreven.
Marjo

Re: Fazil Iskander - Tali, het wonder van Tsjegem

Bericht door Marjo »

Jemig..wat een raar verhaal vertel jij! En zo is het boek ook?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Haha die marjo! Je kan zo heerlijk verontwaardigd reageren.

Eigenlijk moet ik wel lachen om de beschrijving. Ik zie die mensen helemaal voor me. Horen ze Stalin en dan ineens klappen! Hij is toch niet aan het dansen? En dan die platen als lapmiddel voor je laarzen proberen. Hoe verzin je het allemaal!

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Ja, zo is het verhaal. Die mensen in dat achtergebleven bergdorp (gelukkig voor hen, dat het dorp zo ver weg in de bergen ligt. Anders waren ze allemaal in Siberië beland) hebben zo hun eigen wetten en gewoontes. En Russische logica natuurlijk. Dan krijg je komische situaties. Maar ik geloof niet dat dit boekje aan jou besteed is, Marjo. Jij leest andere boeken.
Marjo

Bericht door Marjo »

'Verontwaardigd'? Dat gevoel had ik er niet bij hoor.
Ik houd best van bizarre verhalen, maar ik vroeg me af of het alleen bizarre verhalen zijn binnen een normale context of dat alles vreemd is.
Plaats reactie