Alexander Ramati - En de violen zwegen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Alexander Ramati - En de violen zwegen

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2005, 09:43

Over de zigeunerholocaust, een indrukwekkend boek

Lees verder...

http://www.leestafel.info/alexander-ramati

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2005, 18:08

Het blijft verbijsterend Marjo, dat dit heeft kunnen gebeuren.
Je link erbij is ook verbijsterend.
Je kan je niet voorstellen dat dit gebeurde (en nog) en dat er niet massaal ingegrepen werd.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2005, 10:45

Er is een stukje in het boek, waar beschreven wordt hoe de geallieerde vliegtuigen overvliegen. Natuurlijk staat er dan: hadden ze maar gebombardeerd: de ovens, de spoorlijnen, het zou zoveel mensen het leven gered hebben..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2005, 12:13

Nog meer bizar, bommen die mensenlevens gered zouden hebben.

Wat ik me afvroeg. Je plaatst die toelichting erbij, is dat zoals het in het boek ook verloopt?
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2005, 16:24

Het is de achtergrond van het boek, de voorgeschiedenis.
Het boek begint zijn verhaal in 1942 tot einde oorlog. Het verhaal van Auschwitz-Birkenau is een deel van het boek, verteld door Roman.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Mei 2005, 12:18

Voor Hitler en zijn trouwste trawanten was iedereen vogelvrij!
Waarom hebben ze niet bv gebombadeerd.
Ik hoorde pas een antwoord op deze vraag geven worden in een documentaire. Het schijnt dat ze de aanvoerlijnen naar Ausschwitz niet gebombadeerd hebben toen, omdat ze stomweg niet de opdracht daartoe hadden!! Ze moesten elders hun lading laten vallen.
Wat me opvalt is hoe alles wat de nazis en hun ideologie, de gedachten erover en de uitvoering ervan, hoe ver weg dit alles van het cliche zwart-wit af ligt. Je kunt dus ook niet zeggen dat alle nazis jodenhaters waren. Het kon zijn dat ze daar heel dubieus in waren, dat ze voor hun werk joden lieten oppakken, terwijl ze prive er gewoon mee omgingen.
Magda Goebels bv had voor de WOII een joodse vriend en kwam graag in Palestina. Pas toen ze Joseph Goebels trouwde verbrak ze het contact met hem. Maar dit wilde niet zeggen dat ze hem niet meer mocht, integendeel, alleen haar positie liet het niet meer toe.
Ook dat volgens de Nazi ideologie dat raszuivere Duitsers een bepaald percentage germans bloed moesten hebben, werd vaker in de praktijk een loopje meegenomen. Vooral als het hooggeplaatste Nazi's betrof, dan kwam het nog al eens voor dat ze eigenlijk teveel joods bloed hadden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2005, 21:15

Ja en dat is het kromme van alles rotor. Als het zo uitkomt wordt alles wat krom is recht gepraat. is overal een verklaring of reden voor, waarom hij/zij wel en hij/zij niet.
Dat zag je ook in Mefisto. Eigenlijk was de toneelspeler in zijn hart een communist maar er werd hem veel vergeven en uiteindelijk verkeerde hij ook in de kringen van de top-nazi's. Als het zo uitkomt werden er vele oogjes dichtgedaan.

Bernadet

david
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 Apr 2007, 12:34

ik zoek een boek en de violen zwegen

Berichtdoor david » 11 Apr 2007, 12:38

ik ben opzoek naar het boek en de voiolen zwegen kan iemand mij helpen mail mij dan op dahege@hotmail.com ik woon zelf in noordbraband

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2007, 12:53

Heb je hier wat aan?

http://www.antiqbook.nl/boox/woud/6890.shtml (4 titels o.a. en de violen zwegen een 'het beste boek)
http://www.ikoopjes.be/beste-boek-clien ... -4893.html (ook een Het beste boek uitgave)
http://www.dickzandbergen.nl/catalogi/T ... kt.%202006)%20-%20nrs.%20120-140.asp

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2009, 10:28

Life in concentration camps was not easy for anyone. Roman Mirga was one of the earliest Roma Holocaust survivors who had his story made into a book. This was in 1986, more than 40 years after being liberated. His story gives us the truth about what it was like to be a prisoner at Auschwitz. One might say he was one of the lucky ones, because his father was a musician favored by the camp authorities. As the musician's son, he and his family were at least kept alive. It is important to note that in many concentration camps Roma families were held together. However, this was not done because Nazi officials felt any kindness toward the families. Hancock tells us that "König makes it very clear that the 'family camps' were not created out of any humanitarian motive, but because the Roma became completely unmanageable when separated from family members. It was simply more expedient, and caused the guards less problems, to leave families together for processing."

Roman Mirga heeft dus werkelijk bestaan.

Het is frappant Marjo om te zien hoe vaak jouw recensie is overgenomen, zelfs bij wikipedia is ie in zijn geheel overgenomen
http://nl.wikipedia.org/wiki/En_de_violen_zwegen

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2009, 10:55

Hoe kom je hier nu ineens aan??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2009, 10:58

Dat krijg je als je met het archief bezig bent.

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 16 Nov 2009, 11:22

Dettie schreef:Life in concentration camps was not easy for anyone. Roman Mirga was one of the earliest Roma Holocaust survivors who had his story made into a book. This was in 1986, more than 40 years after being liberated. His story gives us the truth about what it was like to be a prisoner at Auschwitz. One might say he was one of the lucky ones, because his father was a musician favored by the camp authorities. As the musician's son, he and his family were at least kept alive. It is important to note that in many concentration camps Roma families were held together. However, this was not done because Nazi officials felt any kindness toward the families. Hancock tells us that "König makes it very clear that the 'family camps' were not created out of any humanitarian motive, but because the Roma became completely unmanageable when separated from family members. It was simply more expedient, and caused the guards less problems, to leave families together for processing."

Roman Mirga heeft dus werkelijk bestaan.

Het is frappant Marjo om te zien hoe vaak jouw recensie is overgenomen, zelfs bij wikipedia is ie in zijn geheel overgenomen
http://nl.wikipedia.org/wiki/En_de_violen_zwegen

Dettie


Wikipedia is een encyclopedie. Die informatie hoort daar niet. Ik zou auteursrecht nemen op hier gepubliceerde recensies. Dan komen mensen naar Leestafel i.p.v. Wikipedia.

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 17 Nov 2009, 21:15

Roel schreef:Het schijnt dat ze de aanvoerlijnen naar Ausschwitz niet gebombadeerd hebben toen, omdat ze stomweg niet de opdracht daartoe hadden!! Ze moesten elders hun lading laten vallen.

De vraag waarom dat niet gedaan is, stelt Wim Kayzer ook o.a. aan Freeman Dyson, die in WOII deel heeft uitgemaakt van de RAF Bomber Command. Kayzer stelt die vraag vaak en veel aan mensen die op de een of andere manier bij de bombardementen betrokken zijn geweest, maar ik meen dat het Dyson was die hem als één van de redenen opgaf, dat die spoorlijnen door de Duitsers weer erg snel gerepareerd werden en het (waarschijnlijk, want zeker was hij er niet van) dus als vrijwel zinloos werd gezien.
Ik heb Wim Kayzers boek Onfatsoenlijke herinneringen nog niet gelezen, maar ik weet dat hij het daarin ook aan de orde stelt, omdat het iets is dat hem enorm dwars zit.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten