Maarten 't Hart: Lotte Weeda

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Maarten 't Hart: Lotte Weeda

Berichtdoor Marjo » 28 Mar 2005, 11:54

Komisch, vol avontuur en spannend..een boek om van te genieten.
Waarom is dit genomineerd als slechtste boek????

http://www.leestafel.info/maarten-t-hart

Lees ook het verslag van rotor

http://www.leestafel.info/maarten-t-hart
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Mei 2009, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2005, 12:25

Ja ik heb het ook gelezen en vond het ook een erg leuk boek.
Niets mis mee.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2005, 13:03

Waarom is dit genomineerd als slechtste boek????


Wouter zei ooit eens bij Zonnewijzer dat 't Hart vroeger veel beter schreef. Dat zijn laatste boeken een beetje een herhaling worden van vroegere boeken. Misschien daarom.

Bernadet

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 30 Mar 2005, 16:14

G. heeft het van de bieb en zit steeds te lachen onder het lezen. Dus ik denk dat ik het ga lezen na haar (als de BC-ringboeken dat toelaten tenminste)
Ook dit gaat voorbij.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 20 Apr 2005, 14:34

Mijn leraar Nederlands was een grote fan van Maarten 't Hart, sterker nog, als je een boek van hem gebruikte voor je literatuur portfolio werd die minder kritisch bekeken.
Dus ik las een boek van hem, kan de titel niet herrineren, maar ik vond het zo'n saai en vervelend boek dat ik hem niet gebruikt heb voor mijn werkstukken.
Toen ik uiteindelijk een portfolio inleverde waar ik heel veel aandacht aan besteedt had wilde hij niet geloven dat het van mij was. :shock:

Misschien moet ik toch maar weer eens wat van 't Hart proberen. Het kan best zijn dat die bloem van een leraar (hij gaf ook ontzettend saaie lessen, bleef eeuwig hetzelfde herhalen) te veel associeer met de schrijver 't Hart.
Zoveel goede Nederlandse auteurs zijn er niet, dus binnnenkort zal ik een stapel boeken uit de bieb halen, van allemaal de eerste 3 bladzijden lezen, en dan 1 uitkiezen om daadwerkelijk te gaan uitlezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2005, 14:41

Misschien vind je die ene wel zo leuk dat je de andere twee er gelijk achteraan leest!

Herkenbaar dat niet willen geloven dat het van jou was.
Ik was secretaris (vrijwilligster) en als ik een brief geschreven had dan kreeg ik steevast de opmerking, daar heeft je man je zeker bij geholpen! Grrrrrr.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2005, 17:31

Maar slechts drie bladzijden lezen, dat is niet genoeg, is mijn bescheiden mening..Minstens 50 is mijn eigen stelregel, maar goed, dat is wel veel voor jou..de helft dan?

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 20 Apr 2005, 19:36

Marjo schreef:Maar slechts drie bladzijden lezen, dat is niet genoeg, is mijn bescheiden mening..Minstens 50 is mijn eigen stelregel, maar goed, dat is wel veel voor jou..de helft dan?


Als ik tot 50 bladzijden kom dan moet het wel een leuk boek zijn. Overigens, ik lees meer boeken dan ik er aan de kant leg. 25 bladzijden is weer erg lang als een boek je niet aanspreekt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2005, 20:34

Ach het blijft natuurlijk jouw keuze! Ik weet uit mijn eigen ervaring dat een boek soms tijd nodig heeft om warm te lopen..Maar aan de andere kant zijn er genoeg boeken, dus dan pak je inderdaad maar een ander!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2005, 22:46

Ik blijf het moeilijk vinden, een boek weg leggen. Ik blijf toch altijd denken het komt nog wel. Maar soms komt het inderdaad niet en worstel je je door een verhaal heen op niets af. Maar toch, het gebeurt zelden dat ik een boek echt dichtklap.

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 21 Apr 2005, 08:03

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat een boek na honderd bladzijde pas goed werd, dan ben ik blij dat ik toch heb doorgelezen.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Lotte Weeda

Berichtdoor PetraO. » 25 Apr 2005, 16:14

Heel leuk boek. Mooi verhaal, over die mensen in dat dorp en hoe ze elkaar gek maken. En, ook niet onbelangrijk, goed geschreven. Dat zie je niet vaak meer tegenwoordig, sprak de oude vrouw.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Lotte Weeda

Berichtdoor Hendrik » 25 Apr 2005, 16:27

petrao schreef:Heel leuk boek. Mooi verhaal, over die mensen in dat dorp en hoe ze elkaar gek maken. En, ook niet onbelangrijk, goed geschreven. Dat zie je niet vaak meer tegenwoordig, sprak de oude vrouw.


Misschien komt dat wel omdat van de oude boeken een soort selectie heeft plaatsgevonden. Minder goede boeken zijn gewoon uit de roulatie gegaan. Die liggen ergens weg te rotten op zoldertjes of worden niet verkocht bij rommelmarkten en worden afgevoert met het grofvuil.
Ik heb zelf ook nog een hele kast vol oude boeken waar ik nooit meer naar omkijk. Vooral kinderboeken die van mijn ouders zijn geweest, waar de spruitjeslucht vanaf slaat.

Maar Jane Eyre, Dickens en ook wat minder oude schrijvers als W.F. Hermans en Jeroen Brouwers zijn nog allemaal in de boekwinkels te krijgen.

Maar eerlijk gezegt kom ik niet vaak slecht geschreven nieuwe boeken tegen. Misschien een verschil in voorkeur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2005, 11:44

Maarten 't Hart heeft jaren geleden in een interview gezegd dat hij overwoog om te stoppen met schrijven, omdat hij zijn hele jeugd al op papier had gezet en niet in staat is om zelf een verhaal te verzinnen.
Zoals we weten bleef hij doorgaan met schrijven en resulteerden zijn pennevruchten in herhaling op herhaling. Onvermijddelijk moest hij, nu zijn jeugdherinneringen waren uitgeput, wel concentreren op recentere herinneringen. Zoals ook bij dit boek dat zeer bij de tijd is.
Ondanks deze actuele zaken wordt er weer aardig herkauwd, dat de hoofdpersoon verwacht dat hij zal sterven, de bekende standpunten van 't Hart over relatie tussen man en vrouw en zelfs het detective element is weer van stal gehaald (eerder gebruikt in De kroongetuige en Het woeden der gehele wereld).
Meteen toen ik begon te lezen viel me op dat zijn schrijfstijl nu wel erg kort en bondig is geworden, zo zelfs dat hij alle diepgang eruit heeft geschreven. De natuurbeschrijvingen die in zijn beste werken, zoals Een vlucht regenwulpen, De aansprekers en De steile helling waren altijd prachtig en indrukwekkend, nu worden we afgescheept met niet meer dan flarden. Wel nieuw in 't Hart romans is het optreden van een transseksueel.
Het hele verhaal draait om een fotografe van indonesische afkomst die in het fictieve dorp Montward (dat is in het echt Warmond, het dorp waar de schrijver alweer een hele tijd woont) bewoners op de foto komt zetten. Later blijkt nadat het boek is uitgekomen dat heel wat gefotografeerde bewoners blijken te zijn overleden. Komt dat door dat ze in het boek staan? 't Hart sleept er ook nog de MKZ crises erbij.
Het boek leest zoals gewoonlijk als een trein en er zijn gelukkig nog hier en daar prachtige passages te lezen, dat neem echter niet weg dat Maarten 't Hart hier het slechtste boek uit zijn carriere heeft geschreven.
Waar moet dit eindigen!

Rotor

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2005, 11:53

En het verslag van rotor staat ook op de site

http://www.leestafel.info/maarten-t-hart

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2005, 17:03

Wat me opvallen dat de heren onder ons (rotor en Wouter) het geen goed boek vinden en de dames wel! Waar zou dat aan liggen?

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Sep 2005, 17:23

Hallo Bernadet,
Om een antwoord op je vraag te geven. Misschien, zeg ik heel voorzichtig, omdat de dames die Lotte Weeda gelezen hebben, maar weinig andere romans van 't Hart hebben gelezen en daarom niet op de hoogte zijn van zijn vroegere schrijfstijl? Ik heb zo goed als alle romans en verhalenbundels van hem gelezen en mag me hiermee toch wel bij de kenners plaatsen. Trouwens sterker nog, ik heb veel geld er aan uit gegeven om een groot deel op de boekenplank te krijgen. Simpelweg om dat die boeken het waard zijn. Ik heb nog altijd liefhebber van zeker driekwart van het oeuvre van 't Hart.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2005, 17:34

Ik heb inderdaad weinig 't Hart gelezen.
Alleen Lotte Weeda, De zonnewijzer en Het uur tussen hond en wolf. Deze laatste vond ik eigenlijk het beste boek.
Heel vroeger Een vlucht regenwulpen maar daar weet ik niet veel meer van.

Inderdaad kan je me dan geen kenner van het werk van hem noemen.
Als ik eens een beetje bij ben met m'n eigen boeken zal ik eens ouder werk van 't Hart gaan lezen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2005, 11:11

Dit geldt voor mij ook: de regenwulpen, de zonnewijzer, het woeden van de wereld, een beetje de populaire boeken van hem heb ik gelezen. Ik heb de huismeester ooit geprobeerd, misschien vinden de heren dat een goed boek? Ik vond er niets aan..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2005, 11:38

Hee marjo! Alweer terug! Dat was een korte vakantie.

Ik heb nog alle verhalen van hem liggen. Kreeg ik van iemand die op bezoek kwam. Maar eerst even een andere stapel wegwerken.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Sep 2005, 15:52

Hallo Bernadet en Marjo,
Het oudere werk is zondermeer het beste werk van het 't Hart.
Heel interessant is trouwens om de eerste drie romans van 't Hart met elkaar te vergelijken. Daaruit blijkt dat meerdere jaren heeft geduurd voor dat 't Hart zijn nu overbekende stijl heeft gevonden. Stenen voor een ransuil, zijn debuut (1971) is in een stroeve stijl geschreven, als je de latere stijl kent, is dat even wennen. Als je daarna "Ik had een wapenbroeder (1973) leest, merk je meteen dat het in een andere stijl geschreven is, een stijl die ik soepeler is dan zijn die van zijn debuut.
Ik moet bekennen dat de verhalenbundels slechter in mijn geheugen zitten dan de romans. Ik denk dat in "Mamoet op zondag", zijn eerste verhalenbundel uit 1974 de bekende stijl naar voren komt. Maar pas als Een vlucht regenwulpen in 1977 uit, dat is zijn eerste meesterwerk dan hanteert hij de stijl waar hij al zijn andere boeken de hele tachtiger jaren door in geschreven heeft.
Marjo noemt de huismeester. Dat is een moeilijke, is dat het boek wat zich geheel afspeelt in een psychiatrische inrichting. Als dat het boek is (ik heb dat misschien 20 jaar geleden voor het laatst gelezen) dan vond ik dat zowel een bijzonder als een goed boek. Zo staat het mij tenminste in herinnering.
Bernadet noemt "Hond tussen uur en wolf", daarvan staat me bij dat het verhaal speelt rond een huurder en zijn hospita. Wat er allemaal gebeurt weet ik zo niet meer. Ik vond dit geloof ook een goed boek.
En Bernadet, de boeken van 't Hart lezen allemaal heel makkelijk, dus kun je er gewoon tussendoor lezen!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten