Mijn reactie op dit samenleesboek van jaren geleden, staat bij het topic Kinder- en Jongerenboeken. Maar vanwege het feit dat het óók, in mijn ogen meer nog, een boek voor volwassenen is, plaats ik mijn reactie ook even hier. Voor de hele discussie zie Kinder- en Jongerenboeken.
Spuit elf geeft ook water.....jaren na de "discussie" over dit boek.
Tja ik vind een indeling ook wel handig. Al zou ik dit boek gemist hebben als ik het niet in de uitverkoop was tegen gekomen. Op de bieb of in de schappen van de boekhandel had ik het nooit gevonden, want ik kijk niet bij de kinderboeken.
En ik vind dit ook geen kinderboek. Als volwassene kijk je anders tegen deze stukjes aan. Je beziet het meer van bovenaf. Een kind leest waarschijnlijk alleen de avonturen. Als die spannend zijn is het boek goed. Volwassenen hechten meer waarde aan situaties zoals die, waarin moeder pannenkoeken gaat bakken, halverwege de ochtend, waarbij alle zonen in de keuken moeten toekijken, terwijl ze eigenlijk naar buiten hadden gewild, want er lag al ijs op het kanaal.......
Ik vond het een geweldig boek! Die saamhorigheid van de jongens. Het idee ook dat je als ouders er 7(!!) hebt. Met de foto die achterin staat wordt het nog werkelijker. Jemig, zeven jongens...
Ook het respect en de liefde voor de ouders komt duidelijk naar voren. Een hele mooie zin, nadat ze van moeder een grote diepe kuil op het strand dicht moeten gooien: "We vloekten een beetje op onze moeder, maar niet erg hard, want we hielden van haar." Dat is de toon van dit boek. Ik kan het iedereen aanraden.
Daarom dit topic maar even naar "deze tijd" gehaald!
Bart Moeyaert - Broere
Re: Bart Moeyaert - Broere
Ik heb dit boek toendertijd ook niet meegelezen. Leuk jouw enthousiasme. Het boek komt op mijn lijst.
Groetjes Willeke
Groetjes Willeke
Re: Bart Moeyaert - Broere
Hierbij de verwijzing naar het andere topic over Broere
http://leestafel.messageboard.nl/forum/ ... ?f=7&t=429
Dan kan daar eventueel verder gediscussieerd worden.
Het is zo jammer als een deel van een discussie gemist wordt omdat er twee topics zijn gemaakt.
Dettie
http://leestafel.messageboard.nl/forum/ ... ?f=7&t=429
Dan kan daar eventueel verder gediscussieerd worden.
Het is zo jammer als een deel van een discussie gemist wordt omdat er twee topics zijn gemaakt.
Dettie