Mik Hamers & Heleen van Binsbergen - Vrouwenoogst

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mik Hamers & Heleen van Binsbergen - Vrouwenoogst

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2011, 14:54

Flaptekst:

Elf vrouwenportretten die er toe doen. Vrouwen die geboren zijn tussen 1941 en 1955, in moeilijke tijden. Over de keuzes die zij maakten, de prijs die zij daarvoor betaalden en de lessen die zij eruit trokken. [...] Vrouwen met verschillende achtergronden en andere voorkeuren, maar allemaal met veel bewuste keuzes in een turbulent leven.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/mik-hamers-a- ... binsbergen

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 27 Jul 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2011, 15:10

Ik ben zelf van die tijd en toch vind ik het onvoorstelbaar dat het zo geweest is. Maar: niet overal gelukkig.
Limburg was misschien toch wat strenger dan de rest van Nederland?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2011, 15:35

Nou ik kom uit Amsterdam (wel Amsterdam-Noord) en daar was het ook zo. Katholieken naar de katholieke school en katholieke winkels en katholieke bibliotheek, protestanten naar de protestantse school etc. Het was nog een rel toen de eerste Cash & Carry supermarkt geopend werd. Die was spotgoedkoop maar niet van een geloof... je moest proberen ongezien door die winkel te racen.
Zwanger raken was zeker een schande, zo'n meisje deugde niet (jongens wel dan?) en inderdaad ze moesten trouwen.

Maar ook in de Amsterdamse buurten (de stad) werd je in de gaten gehouden voor zover ik weet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2011, 19:17

Misschien ben ik er totaal niet gevoelig voor, maar ik heb het dus nooit gemerkt dat het hier zo was. Natuurlijk ging je als katholiek wel naar je 'eigen' school, maar er was gewoon geen andere keuze.
In ge gaten gehouden? Welnee...
Ook wat dat zwanger worden: nooit gemerkt.
Misschien ben jij daarom feller op vrouwen'haat' dan ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2011, 21:33

Ik denk dat het vooral ligt aan het gezin waar je in opgroeide. Als ouders gebrand waren op de regels dan viel dat natuurlijk meer op dan bij ouders die wat makkelijker waren.
Maar op m'n werk merkte ik toch ook erg dat je als vrouw zijnde je dubbel moest bewijzen. Ik was leidinggevende maar ze vroegen altijd naar 'de baas' en als ik zei dat ik dat was dan werd je min of meer getest of je echt wel kennis van zaken had.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2011, 08:22

Ook daar heb ik nooit last van gehad.
Natuurlijk is dat zo: als je last had van discriminatie, dan ben je daar veel meer op gebeten.
Maar voor de nuancering wil ik toch even aangeven dat het niet voor iedereen gold.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2011, 09:03

Dan heb je geluk gehad denk ik.
Veel vrouwen die ik ken hebben wel degelijk last gehad van discriminatie gewoon door het feit dat ze vrouw waren. Gelukkig is dat nu wel een stuk minder maar helemaal over is het nog niet.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten