Martijn Simons - Zomerslaap (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Martijn Simons - Zomerslaap (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2011, 13:17

De in het boek naamloos blijvende, zeventienjarige hoofdpersoon is klaar met school en die snikhete zomer hangt hij bijna lethargisch rond, wachtend op het moment dat hij in de stad gaat wonen om daar te gaan studeren aan de universiteit.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/martijn-simons

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2011, 19:51

Hm, wat denk je: vind ik het wat?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2011, 19:53

Nou dat vraag ik me dus af, jij houdt niet zo van boeken waar weinig in gebeurt. Maar Robert Welagen vond je dacht ik wel weer goed. Dus ik weet het niet wat je hier van zult vinden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2011, 20:03

De praktijkproef dan maar!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2011, 20:07

het zit al in de doos-voor-marjo :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2011, 20:08

Ha!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2011, 20:06

Mijn verslag volgt nog, maar ook dit boek ging mee op vakantie en deed de ronde.
De oudste vond het wel een leuk verhaal, las lekker, maar waar ging het nou eigenlijk over?
Dochter twee gooide het halverwege terug naar mij, zij vond er kop noch staart aan zitten.
En nu zijn jullie heel nieuwsgierig wat ik er dan van vond..

Lees meer http://www.leestafel.info/martijn-simons

Wat bedoel je eigenlijk met een ' zakkerige vader', Dettie?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2011, 17:01

Nou die vader ondernam helemaal niets. Hij liet alles gebeuren, liet zijn vrouw alles bepalen. Een beetje zakkerig type, geen fut, geen spirit. Aan een kant te begrijpen omdat zijn moeder zo ziek is, aan de andere kant laat hij over zich heen lopen.
Ik las ergens een mooie verklaring voor die vader maar die moet ik eerst nog terug zien te vinden.

Dettie
die verrast is door je mening over dit boek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2011, 08:45

Hij komt helemaal niet zo veel aan bod, het draait om die moeder.
De jongen lijkt haar te idealiseren en dan kan de vader niet veel goed doen. Want mama vindt het niet goed..
Jammer voor de jongen dat hij moet constateren dat hij steeds meer op zijn vader gaat lijken...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2011, 10:21

Ja denk je dat hij steeds meer op zijn vader gaat lijken? Hij was druk met alle veranderingen. Hij was heel druk in zijn hoofd en kon op dat moment niets erbij verdragen denk ik.
Zijn geliefde oma was erg ziek, het meisje waarop hij heel verliefd was deed ineens behoorlijk raar, hij zou weggaan uit zijn ouderlijk huis, het enige vaste punt was zijn moeder, vader was er steeds niet. Hij zag dat moeder en vader niet goed met elkaar omgingen. Het was teveel, het verlamde hem. Hij was geestelijk zo druk dat hij lichamelijk amper meer wat kon doen. Zo kwam het op mij over tenminste.

Dit onderstaande had ik gevonden bij scholieren.com geschreven door een docent

Uitgewerkte thematiek
“Zomerslaap”is een coming- of- age-roman. Een jonge puber moet zijn weg zien te vinden in het leven van de liefde en relaties. Daarin speelt zijn moeder een vrij grote rol. Er is in dit boek een speciale band tussen moeder en zoon. In diverse passages is de verteller bang dat hij door zijn moeder in de steek gelaten wordt (de passage waarin ze in de trein verdwijnt; de passage in het zwembad, de passage met schaatsen) Hij vindt zijn moeder ook mooi op een manier die doet denken aan de moeder-zoonverhouding in “Opwaaiende zomerjurken” van Oek de Jong. In zo’n geval wordt de vader meestal minder sympathiek of afstandelijk beschreven en dat is ook in deze kleine roman het geval. De vader lijkt immers concurrent in de relaties te zijn. Bovendien verdwijnt hij uit de onmiddellijke woonomgeving in die vakantie, omdat hij gaat slapen in het huis van zijn moeder die ernstig ziek is.
Daarnaast is “Zomerslaap’ ook een roman over een ontluikende liefde. Het wordt niet snel duidelijk waarom de verteller in dit verhaal ineens een minder goed contact heeft met zijn jeugdvriendin Lisa. Dat wordt echter meteen begrijpelijk wanneer Lisa aan het eind van de roman de reden vertelt. Lisa zal zich daarvoor geschaamd hebben in het dorp waar iedereen alles over een ander weet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2011, 14:28

Hij staat op een gegeven moment voor de spiegel en denkt dat bij zichzelf (het hele boek is trouwens gedacht door hem), dat hij steeds meer op zijn vader lijkt dus.
Pubers zetten zich meestal af tegen de ouder van hetzelfde geslacht toch?

Ik had dus het idee dat hij bezig was met afscheid nemen van van alles. Het is zeker zo dat pubers die niet in een situatie zitten als waarin hij zat, rustig en onbezorgd op het zwembad kunnen gaan hangen. Dus je zal gelijk hebben, met dat het druk was in zijn hoofd. In zijn leven ook.

Ik vond het overigens heel typisch dat het heden in de onvoltooid verleden tijd staat, en zijn herinneringen in de tegenwoordige tijd! Ik maak daaruit op dat het verleden heel belangrijk was voor hem. Weer dat afscheid nemen, maar ook een verklaring voor het heden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2011, 15:29

Marjo schreef:Hij staat op een gegeven moment voor de spiegel en denkt dat bij zichzelf (het hele boek is trouwens gedacht door hem), dat hij steeds meer op zijn vader lijkt dus.
Pubers zetten zich meestal af tegen de ouder van hetzelfde geslacht toch?

Geen idee, pubers zetten zich overal tegen af, ik weet niet of ze zich specifiek tegen de ouder van het eigen geslacht afzetten. Jij kan het beter weten dan ik gezien je omgang met kinderen.

Marjo schreef:Ik vond het overigens heel typisch dat het heden in de onvoltooid verleden tijd staat, en zijn herinneringen in de tegenwoordige tijd! Ik maak daaruit op dat het verleden heel belangrijk was voor hem. Weer dat afscheid nemen, maar ook een verklaring voor het heden.

Zie dat valt jou dan weer op. Dat is me totaal niet opgevallen. Dat is het nadeel als je in een verhaal opgaat, dan zie je dat soort dingen niet. Maar goed dat jij anders leest.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2011, 19:13

Taaldingen vallen me meestal wel op, dat is zo.
Ik denk ook dat schrijvers zoiets met opzet doen, er moet een reden voor zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten