Alaa al Aswani - Het Yacoubian

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
WilV

Alaa al Aswani - Het Yacoubian

Bericht door WilV »

Bijzonder om in deze weken een boek over Egypte te lezen. Een heel bijzonder boek ook. Het boek speelt zich zoals de titel al zegt af in het Yacoubian, een wooncomplex in Egypte. We volgen door het boek heen een aantal bewoners, en krijgen zo een goed beeld van hoe de Egyptische en Arabische cultuur in elkaar zit. De corruptie, de vriendjespolitiek, de schijnwereld waarin homoseksualiteit aan de ene kant verboden is en aan de andere kant stiekem getolereerd. Treffend is ook hoe beschreven wordt hoe een jongen vol goede ambities en goede bedoelingen zo gedesillusioneerd wordt dat hij uiteindelijk in de handen van de extremisten en het terrorisme terecht komt.
Het boek geeft ook een tamelijk schrijnende kijk op de positie van vrouwen. En op de liefde, die soms onverwachts toch zijn weg vindt.
Ik vond het een erg boeien boek wat echt een inkijkje geeft in de Arabische wereld. Het boek is echt van binnenuit geschreven en deed nogal wat stof opwaaien binnen de Arabische wereld . Voor de liefhebber een aanrader.

Willeke
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Veel van dit boek gehoord leuk om te lezen hoe jij het vindt willeke.

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

Als je iets meer wilt weten over de Egyptische samenleving is dit écht een aanrader. Het is ook beeldend geschreven, ik dwaalde vaak echt door de Egyptische straten in mijn hoofd, en had een hele voorstelling gemaakt van het leven op het dak van het gebouw, wat een dorp op zich was.

Groetjes Willeke
berdine

Bericht door berdine »

Ja een prachtig boek, vond ik ook! :D
WilV

Bericht door WilV »

:)

Berdine tipte mij. Vandaar.
Waarvoor alsnog hartelijk dank trouwens!

Willeke
Plaats reactie