Jonathan Tropper: 7 dagen, 7 nachten

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Jonathan Tropper: 7 dagen, 7 nachten

Berichtdoor Joanazinha » 13 Feb 2011, 16:42

'Pa is dood', zegt Wendy terloops, alsof het al eerder gebeurd is, alsof het elke dag gebeurt. Die act van haar, dat ze nooit ergens door van streek raakt, zelfs niet door een echte tragedie, kan behoorlijk irritant zijn. 'Hij is twee uur geleden gestorven'.
'Hoe is het met mam?'
'Je kent mam toch? Ze wilde weten hoeveel fooi ze de lijkschouwer moest geven'.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jonathan-tropper

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2011, 17:25

Ik had het vanwege dit begin bijna bij de thrillers gezet.
Maar toen ik de recensie las en zag waar je het op het forum geplaatst had, begreep ik dat het totaal geen thriller is.

Komen er in het boek ook veel joodse gebruiken voor? Ik vind dat altijd prettig lezen (en leerzaam).
Het lijkt mij een grappig boek, in de vorm van veel komische verwikkelingen, klopt dat?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Feb 2011, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 13 Feb 2011, 18:32

Hoi Dettie,
Nee, er komen verder eigenlijk helemaal geen joodse gebruiken voor in het boek; behalve die rondom sjivve en dan nog vrij terloops. Het gaat in het boek helemaal om de mensen en om hun interactie met elkaar.
Het zijn niet echt komische verwikkelingen, het is meer de manier van vertellen en het woordgebruik van de auteur die bepaalde episodes hilarisch maken. En soms word je helemaal stil van een bepaalde zin.
Voorbeeld: Paul en Judd zijn al eeuwen kwaad op elkaar. Op het eind van het boek zegt Paul tegen Judd: 'Ja, nou, het punt is dat ik heel lang kwaad op je geweest ben.......... Op een gegeven moment wordt kwaad zijn gewoon een slechte gewoonte, zoals roken, en je blijft jezelf daarmee vergiftigen zonder erbij na te denken'.
Nog een voorbeeldje, wanneer Judd tijdens het rouwen het pak van zijn vader aankrijgt omdat zijn eigen pak verkreukeld is: 'Als ik het zwarte pak probeer dat mam heeft uitgekozen, past het perfect. Alleen de broek is een paar centimeter te kort. Dat verbaast me, want ik meende altijd dat hij een stuk groter was dan ik. Ik kwam nooit dicht genoeg bij hem om beter te weten.'

Ik heb het als ringboek op het BC-forum gezet; wil je misschien meelezen (Janna2 leest hem ook).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2011, 19:38

heel lief dat je het vraagt maar als je de stapel boeken zag die ik nog 'moet' lezen...
Nee, ik schrijf me niet in voor de ring, ik wil eindelijk eens kunnen opruimen en de stapels 'wegwerken'.
Het klinkt alsof alles moet en een beetje is het wel zo maar ik wil de boeken die ik heb liggen wel heel graag lezen en hoe meer er bij komt hoe minder ik aan die stapel boeken toe kom.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Feb 2011, 20:46

Het klinkt helemaal niet als een vrolijk boek, maar je zegt dat het bij wijlen hilarisch is. En dat in zo'n setting!

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 14 Feb 2011, 10:57

Nee, het is ook niet echt een vrolijk boek, maar Trotter beschrijft af en toe dingen op een manier dat je wel moet lachen ondanks de ernst van de situatie. Dat bedoel ik meer met hilarisch.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2011, 11:28

Ja en dat bedoelde ik ook met komische verwikkelingen. Als je de opsomming leest wat iedereen voor problemen heeft en dan gedwongen worden bij elkaar te zitten dan kan het haast niet anders of er ontstaan naast verdrietige dingen ook hilarische dingen.

Voorbeeld: Paul en Judd zijn al eeuwen kwaad op elkaar. Op het eind van het boek zegt Paul tegen Judd: 'Ja, nou, het punt is dat ik heel lang kwaad op je geweest ben.......... Op een gegeven moment wordt kwaad zijn gewoon een slechte gewoonte, zoals roken, en je blijft jezelf daarmee vergiftigen zonder erbij na te denken'.


Erg mooi vind ik dit. Toevallig ben ik aan het lezen over conditionering, ofwel gewoontes die je hebt waarvan je eigenlijk niet eens bewust bent dat je die hebt. Gewoon altijd hetzelfde reageren op iets bijv. Deze zin past daar precies in, een nadenkertje...

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Feb 2011, 12:59

Het klinkt als een interessant boek. Zal in ieder geval de naam van de schrijver noteren en bij een volgend bezoek aan de bibliotheek kijken of ik dit boek, of misschien iets anders van dezelfde schrijver, vind.

Renate

Re: Jonathan Tropper: 7 dagen, 7 nachten

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2012, 07:28

Na het lezen van 2 andere boeken van deze auteur heb ik nu eindelijk het bewuste boek gevonden. Als ik het boek waar ik nu in bezig ben uit heb, ga ik er in beginnen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten