Jostein Gaarder - Het geheim van de kaarten (va 12 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jostein Gaarder - Het geheim van de kaarten (va 12 jr)

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2010, 10:39

Eigenlijk is het onmogelijk om een verslag van dit boek te maken. Ik verontschuldig me dan ook maar meteen bij voorbaat, dit gaat echt niet lukken. Maar omdat het zo’n leuk boek is ga ik toch een poging doen. De schrijver is Jostein Gaarder, en de lezers van “de wereld van Sofie’ weten dan al hoe laat het is, Gaarder is een filosoof. Maar eentje die de filosofie ook voor jongeren toegankelijk wil maken, en vooral jong en oud wil aanmoedigen om na te denken en zich te verwonderen.
Ging “De wereld van Sofie” nog over de grote filosofen en filosofische stromingen, dit boek is meer verhalend en gaat vooral over de grote levensvragen.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jostein-gaarder

Willeke
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2011, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2010, 11:21

Ik heb heel lang geleden de wereld van Sofie gelezen, volgens mij vond ik het toen nog best pittig. Je weet dit boek aantrekkelijk te vertellen Willeke, je poging is goed gelukt!

Eigenlijk is het vreemd dat filosofie geen vak op de basisschool is. Ik heb op de avondvwo één jaar filosofie gedaan maar ik vond de leraar te onduidelijk zei ik toen, maar achteraf denk ik dat ook heel goed kan zijn dat ik het gewoon niet snapte.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 17:13

Ik heb tegenwoordig een weblog ( met een vriendin samen) en heb naar aanleiding van dit boek een log geschreven

http://veertigers.blogeiland.nl/index.php

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2010, 17:22

Ja zo is het precies Willeke. Mooi geschreven.

We gingen paddenstoelen kijken een tijdje terug en dan loop je ook verwonderd in het rond.. zoveel en zo mooi. Ook alle vogels die je ziet, de prachtige natuur, alles eigenlijk...
De verwondering (en het genieten) gaat maar door...

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 17:30

kijk ...en dan bén je dus al filosoof volgens Jostein Gaarder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2010, 17:37

Ooooo filosoof, moi? *kijkt verwonderd rond* :D

dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 17:42

Ja in dit boek betoogt hij eigenlijk dat filosofie voornamelijk gaan over je verwonderen en de werkelijkheid niet voor kennisgeving aan neemt.
Je moet eigenlijk kijken met de ogen van een kind.
En jezelf af en toe een vraag stellen,
en dan bén je al filosoof.

Dat vond ik ook wel sympathiek aan dit boek, hij haalt het heel dichtbij.
Niet zo zwaar als wij het altijd maken.
Hij zegt ook eigenlijk dat kinderen deze eigenschap van nature al hebben en deze eigenschap bij het volwassen worden vaak verliezen.

Groetjes
Willeke

Saskia
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Jan 2011, 14:44

Berichtdoor Saskia » 02 Jan 2011, 16:13

Ik heb inmiddels tweederde van het boek gelezen, maar hoe goed slaagt Gaarder er niet in om met kinderlijke eenvoudigheid zulke zware thema's aan het licht te brengen?!?! Fantastisch!
Terwijl het overgrote deel van de tekst heerlijk "weg leest", krijgt het boek jeu door die enkele zin of phrase op een pagina, die je meerdere keren moet lezen of die je aan het denken zet. En die dubbele verhaallijn, die vele levens verbindt. Ik probeer wat meer woorden op papier te zetten over dit prachtige boek. Ik zal het bericht bewerken wanneer het af is. Misschien herkennen jullie je erin...

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 02 Jan 2011, 18:41

Hallo Saskia,

Wat leuk zo'n enthousiaste reactie. Ik was zelf ook erg enthousiast over dit boek.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2011, 23:00

Hallo Saskia, welkom op Leestafel.

het boek heb ik niet gelezen, maar je maakt me er wel nieuwsgierig naar door je enthousiasme.

Dettie

Saskia
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Jan 2011, 14:44

Berichtdoor Saskia » 04 Jan 2011, 08:33

Ik heb geprobeerd er een stukje over te schrijven, via onderstaande link kunnen jullie het vinden (het is nogal lang, ik weet niet of dat hier te plaatsen valt):

www.saskiaterwel.nl

Ik ben benieuwd of jullie je erin kunnen vinden, of dat jullie je aangesproken voelden tot hele andere delen van het boek. Voor hen die het boek nog niet gelezen hebben, moge het wellicht een aanleiding zijn dat te gaan doen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Jan 2011, 12:30

Zo...dat is een goed verslag zeg. Ik vond het zelf een behoorlijk ingewikkeld boek om een goed verslag van te maken. niet dat het boek op zich ingewikkeld was, maar op het goed weer te geven emt al die lagen en verhaallijnen vond ik niet makkelijk, maar jou is is dat héél goed gelukt.

Leuk dat enthousiasme over dit boek, en erg herkenbaar, ik heb het zelf ook érg aan lopen bevelen om mij heen.
Mij beviel vooral de nadruk op het "verwonderen". Niet alles voor vanzelfsprekend aannemen maar nadenken over het waarom, en je verwonderen.

Groetjes
Willeke

Saskia
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Jan 2011, 14:44

Berichtdoor Saskia » 04 Jan 2011, 17:24

Ja dat klopt, vooral in de laatste hoofdstukken! Ik heb het boek even aan de kant gelegd, maar wil het zeker nog een keer lezen. Het is echt zo'n boek waar de tweede keer weer hele andere dingen opvallen, denk ik!
Dat zal met de Wereld van Sophie ook zo zijn. Heb ik al een keer gelezen, maar ga ik binnenkort gewoon nog een keer doen. Heerlijk :D

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Jan 2011, 17:28

Ja die staat bij mijn ook nog op de wenslijst van her-lezen.

Alleen moet eerst mijn nachtkastje even leeg gelezen. Dus dat gaat niet op korte termijn gebeuren vrees ik.

Groetjes Willeke


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten