Lee Rourke - The canal

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lee Rourke - The canal

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2010, 11:17

Je hoeft geen kenner van Heidegger te zijn en het is ook niet nodig om Heidegger zelfs maar te kennen, om na afloop van The canal over de ideeën van de beste man te kunnen meepraten. Maar dan wel volgens de interpretatie van Lee Rourke:

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/lee-rourke

Ellen
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Dec 2010, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2010, 11:26

Hoi Ellen,

Heidegger is nu niet bepaald de vrolijkste schrijver geweest, als Rourke Heidegger als uitgangspunt heeft genomen dan heb ik het idee dat het boek erg deprimerend is. Of vind jij van niet?
Ik heb wel geprobeerd om werk van Heidegger te lezen maar ik vind het te moeilijk. Is dit boek van Rourke wel goed te begrijpen?

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 10 Nov 2010, 12:06

Dettie schreef:...dat het boek erg deprimerend is.

Het is zéér deprimerend. Ik kan eigenlijk niets in het boek vinden dat (uiteindelijk) niet deprimerend is. Zelfs de relatie tussen de hoofdpersoon en zijn oudere broer, terwijl de nadruk ligt op voorvallen waarbij zijn broer hem te hulp is geschoten, is op de een of andere manier weinig positiefs in terug te vinden.

Dettie schreef:Is dit boek van Rourke wel goed te begrijpen?

Het is prima te begrijpen, zonder dat je ook maar iets van Heidegger afweet, want het is (helaas) ook zo dat je heel veel zult herkennen in het boek. Absoluut geen geschikt boek (nu) als je toch al gevoelig bent voor winterdippen enzo.

Zag in de op één na laatste alinea nog twee werkwoorden staan waarvan er eentje weg mag: Hij is heeft angst voor het niets
Dat hebbie zo hè.. dur stond eerst dattie bang was .
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2010, 12:33

Ik had al een dagje gewacht met plaatsen... :D

Vind je het boek wel iets toevoegen? Ik bedoel sommige boeken lees je en als ze uit zijn dan zijn ze ook onmiddellijk uit je gedachten en als je het weer tegenkomt moet je diep graven om je het verhaal te herinneren.
Maar sommige boeken zoals de professor en de huishoudster blijven hangen en daar ben je in je hoofd nog een tijdje mee bezig. Ik vond dat een mooi en waardevol boek. Het liet me dingen zien waar ik niet eerder over nagedacht had, zoals de schoonheid van getallen.
Vind je dit boek in die zin iets toevoegen? Zet het je aan het denken of zeg je nee, het is alleen erg deprimerend en het breekt eerder af dan dat het iets toevoegt. (Ik hoop dat ik een beetje te begrijpen ben)

Dettie

edit: Ik moet ineens aan De Avonden denken van Reve. Dat werd als zeer deprimerend ervaren door veel mensen maar dankzij de humor vond ik het niet deprimerend. Zit in dit boek van Rourke humor? Of is het alleen deprimerend?

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 10 Nov 2010, 12:59

Dettie schreef:Vind je dit boek in die zin iets toevoegen? Zet het je aan het denken of zeg je nee, het is alleen erg deprimerend en het breekt eerder af dan dat het iets toevoegt. (Ik hoop dat ik een beetje te begrijpen ben)
...
Zit in dit boek van Rourke humor? Of is het alleen deprimerend?

Of het boek iets toevoegt, hangt af van hoe je zelf naar de wereld om je heen kijkt. Voor anderen kan ik (daarom) het antwoord niet geven, maar wel voor mezelf en dan is het een aarzelend 'nee', gevolgd door een minder aarzelend 'ja'. Het geeft me geen andere kijk op de wereld, maar het is wel een knap geschreven boek en is vooral een interessante interpretatie van Heidegger's filosofie. Die beide laatste zaken maken dat ik het me zeker zal blijven herinneren. Vooral het einde van het boek zal me bijblijven, maar daar ga ik niets over vertellen :P.

Humor zit er niet in, volgens mij. Ik kon er niets ironisch of iets dergelijks in vinden.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2010, 14:44

Nou jullie maken me echt lekker voor dit boek..maar niet heus!

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 11 Nov 2010, 11:36

Marjo schreef:Nou jullie maken me echt lekker voor dit boek..maar niet heus!

Boredom is just the reverse side of fascination: both depend on being outside rather than inside a situation, and one leads to the other.
(Arthur Schopenhauer)


Om de woorden van een (volgens mij nog deprimerender) filosoof aan te halen.. supertip, toch? Als het boek je verveelt, hoef je het alleen maar van achter naar voren te lezen en je raakt gefascineerd.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2010, 11:49

Haaha Ja en zo houd je altijd wat te lezen!

Joke Hermsen heeft een heel boek over verveling geschreven.
In feite komt het er op neer dat je af en toe enorm vervelen heel goed is, dat zet aan tot ideeën en nieuwe gedachten. Joke Hermsen weet dat met allerlei citaten e.d. te staven en mooi te zeggen wat ik dus niet kan, maar het komt daar dus op neer.

Dus...Vervelen is af en toe goed om je blik te verleggen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten