Kerstin Ekman - Wolfshuid (samenleesboek okt/nov 2010)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Kerstin Ekman - Wolfshuid (samenleesboek okt/nov 2010)

Bericht door Dettie »

In de koude winter van 1916 is de jonge vroedvrouw Hillevi Klarin op weg van Uppsala naar Svartvattnet, in het noorden van Zweden, waar zij een nieuwe baan heeft geaccepteerd. Ze weet niet wat haar te wachten staat - nog niet.

Het bestaan in Svartvattnet, afgezonderd van de rest van de wereld, is veel zwaarder dan ze kon vermoeden. Daar, in de uitgestrekte bossen, geldt het recht van de sterkste. Vrouwen en kinderen worden er misbruikt en mishandeld.

De relatie met haar geheime verloofde Edvard houdt geen stand als Hillevi Trond Halvorsen ontmoet, met wie zij een relatie begint. Samen adopteren ze Risten, een weesmeisje uit Lapland dat duizend-en-één verhalen kent over de dieren van het woud en de mensen die er lang geleden woonden. Ze vormt zo het verband tussen de levenden en de doden.

Alvast een item geopend.

Dettie
PetraO.
Contacteer:

Bericht door PetraO. »

Ik heb dit boek lang geleden gelezen en ik weet nog dat ik het mooi vond. Echt zo'n boek om helemaal in weg te duiken.
[i]Ook dit gaat voorbij.[/i]
WilV

Bericht door WilV »

Voor wie het niet te pakken kan krijgen en toch mee wil lezen,...mijn exemplaar komt binnekort en ik stuur het met liefde door.

Groetjes
Willeke
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Ik begin er op het einde van de week aan, na een korter verhaal van haar ("De Hond"), dat ik gelijk mee uit de bib gebracht heb.

Lezer100
annelies1962

Bericht door annelies1962 »

:D Ik heb het boek ook gehaald bij de bieb.
Dus ik ga meelezen.
Weet niet wat verder de bedoeling is?

Heb nog niet zoveel kennis van schrijvers, begin pas weer terug te lezen na jaren :D
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hallo Annelies,

We kiezen om de twee maanden samen een boek dat we dan gaan lezen. Voor de maanden oktober/november is het dus dit boek van Ekman geworden. Als mensen het gelezen hebben dan zeggen ze hier op het forum wat ze er van vinden en soms ontstaat er een flinke discussie en soms is iedereen het met elkaar eens en is de discussie maar kort.
Niets moet maar het is wel leuker als meerdere mensen meelezen dus ik ben blij dat je het boek uit de bieb gehaald hebt.

Dettie
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Ik zit een beetje met gemengde gevoelens bij het begin van het boek. Ik heb absoluut geen bezwaren tegen flash-backs en flash-forwards, maar ik vind het wel een beetje te veel van het goede de eerste bladzijden. Het is bijna een continue wissel tussen heden en verleden. Mij zal dit niet stoppen, maar ik kan mij inbeelden dat zo'n techniek wel een aantal lezers afschrikt.

Lezer100
annelies1962

Dat dacht ik inderdaad ook.
Heb nog niet zo heel veel boeken gelezen, zeker niet met flash-backs en flash-forwards. Ben nu ongeveer op de helft en ze komen geregeld voor.

Ik ga het wel uitlezen, het schrikt niet echt af. Ik vind het verder een fijn boek om te lezen. Ik zit er echt in......
WilV

Bericht door WilV »

Deze weken “Wolfshuid” uitgelezen..
Ik heb er voor mijn doen vrij lang over gedaan, en ik vond hetn iet altijd een makkelijk boek.
Dat kan voor een deel aan mij hebben gelegen, en ik denk ook wel voor een deel aan het boek.
De terug en vooruitblikken waren me niet altijd ineens duidelijk, ik moest soms echt even goed kijken wáár en bij wie ik beland was, en in welke tijd ik zat.
Ergens halverwege gaat een deel van het verhaal ineens over de vader van Trond Halvorsen, en ook daar moest ik even goed opletten. Het middenstuk vond ik niet het makkelijkste deel wat Dat betreft.

Maar toch, maar toch..

Het begin, en dan met name de komst en het werk van Hillevi in Svartvattnet, en dan met name de bevalling bij Lubben maakte grote indruk.
En ook de prachtige beschrijvingen van de bossen, de sparren, de sfeer, paarden in de mist en sparren die zo groot zijn dat je er in de regen kunt overnachten. Romantisch nog wel.
De taal is mooi, poëtisch zelfs af en toe,
En de worsteling van Hillevei, met name met de nasleep van die nacht bij Lubbe die haar eigenlijk haar hele leven blijft achtervolgen is ook mooi beschreven.
Ik moest dus mijn best doen voor dit boek, in ieder geval af en toe, maar ik vond het wel de moeite waard.

Hoe gaat het met de lezers voor mij trouwens, Annelies en lezer 100, hebben jullie het al uit?

Groetjes
Willeke
irene

Bericht door irene »

Dit boek was, helaas, nog niet verkrijgbaar in onze bieb.

groetjes, irene
WilV

Bericht door WilV »

Ik heb het dus uit, zal ik het je opsturen Irene?

Groetjes
Willeke
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

WilV schreef: Hoe gaat het met de lezers voor mij trouwens, Annelies en lezer 100, hebben jullie het al uit?
Willeke
Ik ben een beetje blijven steken rond blz. 70. Ben het wel met je eens dat de beschrijvingen van het landschap prachtig zijn.

Lezer100
annelies1962

WilV schreef:Deze weken “Wolfshuid” uitgelezen..
Ik heb er voor mijn doen vrij lang over gedaan, en ik vond hetn iet altijd een makkelijk boek.
Dat kan voor een deel aan mij hebben gelegen, en ik denk ook wel voor een deel aan het boek.
De terug en vooruitblikken waren me niet altijd ineens duidelijk, ik moest soms echt even goed kijken wáár en bij wie ik beland was, en in welke tijd ik zat.
Ergens halverwege gaat een deel van het verhaal ineens over de vader van Trond Halvorsen, en ook daar moest ik even goed opletten. Het middenstuk vond ik niet het makkelijkste deel wat Dat betreft.

Maar toch, maar toch..

Het begin, en dan met name de komst en het werk van Hillevi in Svartvattnet, en dan met name de bevalling bij Lubben maakte grote indruk.
En ook de prachtige beschrijvingen van de bossen, de sparren, de sfeer, paarden in de mist en sparren die zo groot zijn dat je er in de regen kunt overnachten. Romantisch nog wel.
De taal is mooi, poëtisch zelfs af en toe,
En de worsteling van Hillevei, met name met de nasleep van die nacht bij Lubbe die haar eigenlijk haar hele leven blijft achtervolgen is ook mooi beschreven.
Ik moest dus mijn best doen voor dit boek, in ieder geval af en toe, maar ik vond het wel de moeite waard.

Hoe gaat het met de lezers voor mij trouwens, Annelies en lezer 100, hebben jullie het al uit?

Groetjes
Willeke
Ik heb het ook uit.
Ik was ook af en toe de draad kwijt. Vond het verder wel een heel mooi boek, de beschrijving van hoe het leven daar was vond ik heel goed. Ook de karakterbeschrijvingen van sommige personen.
Ik moest met het lezen van dit boek geen afleiding hebben om het goed te kunnen blijven volgen.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik ben ook blijven steken. Een stukje verder. Ik vind het verhaal van Holevi wel aardig, maar niet genoeg om door te lezen.
Het boeit niet genoeg om door te lezen.
WilV

Bericht door WilV »

Ik heb het ook uit.
Ik was ook af en toe de draad kwijt. Vond het verder wel een heel mooi boek, de beschrijving van hoe het leven daar was vond ik heel goed. Ook de karakterbeschrijvingen van sommige personen.
Ik moest met het lezen van dit boek geen afleiding hebben om het goed te kunnen blijven volgen.
Ja dat vond ik ook, je moet niet even iets tussendoor lezen ofzo.

Ik vond het ook boeiend om over de tijd en de omstandigheden daar te lezen. Bij zulk soort verhalen als bi jde bevalling bij Lubben zit toch wel de hele dag de gedachte "je zal toen toch een vrouw in arme omstandigheden geweest zijn"in mijn hoofd.

Groetjes Willeke
WilV

Bericht door WilV »

Ik ben ook blijven steken. Een stukje verder. Ik vind het verhaal van Holevi wel aardig, maar niet genoeg om door te lezen.
Het boeit niet genoeg om door te lezen.
Ik had al zo'n vermoeden.
Wel leuk dat je het toch probeerde.

groetjes
Willeke
berdine

Bericht door berdine »

Ik heb het wel uitgelezen, maar ik kan niet zeggen dat ik er stuk van ben. Ik vind dat ze wel kan schrijven, maar ze is niet goed in een verhaal opbouwen. Het kabbelt maar door, af en toe een spannend stukje (of je denkt: nou gaat er wat gebeuren!) maar nee hoor. Voor je het weet gaat het weer over iemand anders. Iedereen vertelt bij stukjes en beetjes over iedereen, wat het lezen niet gemakkelijk maakt. Veel dingen moet je raden, vaak komt het er later nog uit wat er mee bedoelt werd, maar niet altijd.
Een aantal verhaallijnen die interessant zijn, verzanden en worden niet afgemaakt. Het verhaal van Elis b.v. Dat werd naar het einde toe zelfs vervelend, omdat je dan gewoon geen zin meer hebt om je te verdiepen in alwéér een zootje nieuwe mensen. En het leidt nergens toe. Ja je weet dat ie teruggekomen is, maar niet hoe het hem vergaan is.
En het einde, tja, na nog een aantal gedetailleerde scenes, die er niet toe doen, houdt het gewoon op :shock:
Marjo

Bericht door Marjo »

Dan moet je dus verder in deel twee, en daarna in drie...
berdine

Bericht door berdine »

Oh, gos, ja, ik zie dat er een trilogie gepland is (of misschien is die er al wel). Nou nee, dank je, ik vind dit boek wel genoeg.......
Marjo

Bericht door Marjo »

Ze stonden hier alle drie in de bieb, dus ze zijn er.
WilV

Bericht door WilV »

Het verhaal van Elis b.v. Dat werd naar het einde toe zelfs vervelend, omdat je dan gewoon geen zin meer hebt om je te verdiepen in alwéér een zootje nieuwe mensen. En het leidt nergens toe. Ja je weet dat ie teruggekomen is, maar niet hoe het hem vergaan is.
Dat vond ik ook al zo raar ja..het verhaal van Ellis stopte ineens zonder dat je weet hoe het hem vergaat.

Maar er komen dus nog twee delen achteraan.

Eerlijk gezegd trekken mij die ook niet heel erg geloof ik.

Groetjes
Willeke
berdine

Bericht door berdine »

Maar even goed behoort ieder deel van een trilogie afgerond te zijn, toch?
WilV

Bericht door WilV »

Vind ik wel. Ik vroeg me echt af hoe het die arme Ellis vergaan was.
Ellen
Contacteer:

Bericht door Ellen »

Sjoet! Dat wist ik niet, hoor, toen ik het boek voorstelde.. dat het het eerste deel van een trilogie was. Nog mazzel dat ik het eerste deel voorgesteld heb :oops:.

Ik heb zware leesweken achter de rug, maar begin vandaag in Wolfshuid. Moet gaan lukken om het nog deze maand uit te lezen!
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)
WilV

Bericht door WilV »

Ik kwam er laatst in de chat achter dat ik een heel deel van dit boek helemaal verkeerd geinterpreteerd heb, ik had een heel belangrijk gegeven over het hoofd gezien waardoor alles net in een ander licht kwam te staan.
Ik vroeg me af hoe het met die arme Elles was afgelopen, maar dat bleek dus helemaal niet afgelopen.

Kortom, ik dacht dat ik het begreep, maar dat bleek niet zo te zijn.

Trouwens, ik had ook niet gezien dat het een triologie was hoor Ellen.

Groetjes Willeke
Plaats reactie