Adriaan van Dis - Tikkop

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Adriaan van Dis - Tikkop

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2010, 11:26

In een interview zegt Adriaan van Dis dat het personage Mulder een uitvergroting van bepaalde aspekten van zichzelf is.
Van Dis studeerde Afrikaans in Amsterdam, hij was de enige student, en zou naar Zuid-Afrika gaan vanwege deze studie. Van Gennep vroeg hem toen 'iets te doen' als hij in Zuid-Afrika was. Het was de tijd van strijd tegen Apartheid. Van Dis kreeg voor zijn vertrek een training in Parijs.


Het boek gaat over twee blanke mannen, de Nederlander Mulder en de Zuid-Afrikaan Donald, die in de jaren zeventig als student betrokken raakten bij het internationale verzet tegen de Apartheid. Beiden volgden de training in Parijs en zijn, ondanks strikte afspraken over omgang met elkaar, toch vrienden zijn geworden.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/adriaan-van-dis

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 27 Sep 2010, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Sep 2010, 12:03

OOOOh...wat ben ik nieuwsgierig naar dit boek, zowel om de schrijver als om het thema.

En wat heb je een mooi verslag gemaakt, ook over de manier waarop van Dis schrijft, zijn personages zijn inderdaad vaak ongrijpbaar..je denkt dat je ze 'hebt"en dan heb je ze net niet.

Ik ga de goedheiligman en/of de kerstman maar eens héél vriendleijk aankijken dit jaar :)

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2010, 12:05

Dankjewel willeke, ik heb dagen lopen denken hoe ik over dit boek moest vertellen. Ben dus heel blij dat je het een mooi verslag vindt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Sep 2010, 12:46

Trekt me niet, maar ik heb al wel meer lovende berichten gehoord.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 24 Sep 2010, 16:50

Dettie schrijft:

Een bijzonder en mooi boek.

Ik ben het helemaal met je eens Dettie!


Jeannette

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 26 Sep 2010, 22:27

Tikkop is voor mij een roman die vooral over de ontgoocheling gaat.

Hoofdpersonage Mulder, in de jaren '70 actief betrokken bij de strijd tegen de Apartheid, keert terug naar Zuid-Afrika. Daar ontdekt hij dat er nog steeds een groot verschil is tussen de leefomstandigheden en de toekomstverwachtingen van de blanke en zwarte bewoners. Veel jongeren zijn verslaafd aan goedkope drugs.

Mulder en Donald besluiten om één jongen te helpen, en nemen hem op in huis. Van Dis roert in Tikkop morele problemen aan als: doe je er als buitenstaander goed aan om één jongere uit deze arme zwarte bevolkingsgroep te helpen? En kun je zo'n jongere een nieuwe levenshouding aanleren?

De kracht van de roman is dat het je als lezer aanzet om over deze morele dilemma's na te denken.

Het taalgebruik in Tikkop is prachtig, het Zuid-Afrikaans in de roman maakt je nieuwsgierig naar het door Van Dis voorgelezen luisterboek.

Jeannette

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Okt 2010, 09:04

Uit.

En wat een goed boek is dit zeg. In ieder geval een boek wat mij enorm aanspreekt.
Ten eerste kan van Dis schrijven, her en der staan prachtige zinnen, en dan komt ook de mooie Afrikaanse taal er nog regelmatig bij.

Maar ik vind vooral de geëngageerdheid
die me in “de wandelaar”ook al zo beviel, erg prettig in dit boek. Van Dis schuwt de morele dilemma’s niet en hij doet dat op een manier die goed na te voelen is.
Wat zijn idealen, waarom heb je idealen, waarom doe je goed, voor jezelf of voor de anderen, en wat doe je als de werkelijkheid er na al je idealen anders uit ziet als je vroeger idealistisch dacht.


Er zit een soort spanning in dat boek die ik wel herken uit het denken over “hulpverlening”. Het is bijna onmogelijk hulp te verlenen zonder jezelf boven die ander te verheffen, niet alleen in materialistische zin maar ook moreel.
Mooi vond ik ook dat die spanning tot aan het einde blijft. Van Dis geeft geen kant en klaar afgerond praatje van hoe het dus blijkbaar moet maar laat ons met dat dilemma zitten. Zet ons aan het denken.

Mulder zegt op de één na laatste bladzijde van het boek
“ Cynisme was een luxe. Net zoals zijn betrokkenheid destijds- hoe gemeend die soms ook was .Hij verbood zichzelf nog langer moreel verontwaardigd te zijn. Je moest mensen nemen zoals ze zijn en met verbazing naar ze kijken. Afstand uit liefde. Niet jouw waarde aan een ander opleggen.
De wereld was zoals ie was. Onrechtvaardig. Mooi soms. En daar keek ie dan naar, liep ie achteraan. La filature. Er zijn door er niet te zijn.

Maar op de láátste bladzijde van het boek, dus maar één bladzijde verder ,als iemand op het vliegveld iets negatiefs over de zwarten in Zuid Afrika zegt staat er;

“” Zijn hand werd een vuist,een vuist bereid een gutsmes te omklemmen,een bijbel mee uit te hollen en er een kneedbom in te stampen.
Zie je wel,hij kon het niet laten zich met de wereld te bemoeien”

Over de spanning tussen die twee citaten gaat dit boek.
Een aanrader.


Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 05 Okt 2010, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2010, 10:27

En het staat op de site Willeke

http://www.leestafel.info/adriaan-van-dis

Wat Van Dis voor mij vooral duidelijk maakte is dat de tijd ook dingen verandert. Je verandert zelf maar ook gedachten over de wereld en 'hoe het zou moeten zijn' veranderen. De tijdgeest verandert, wat vroeger een ideaal was verandert maar wat vroeger niet belangrijk leek kan nu belangrijk gevonden worden.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Okt 2010, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Okt 2010, 12:18

O joh, dat was geen verslag maar gewoon een spontane mening. op een verslag zit ik altijd veel langer te puzzelen.
Maar dank je wel :)

Ja het gaat over veranderingen in jezelf, in de wereld en in je idealen.
En hoe die twee mannen daar allebei op een andere manier mee om gaan.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2010, 14:00

Nou ik vond het wel een verslag eigenlijk, je hebt het mooi verwoord, vind ik, dus waarom dat niet plaatsen?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Okt 2010, 14:34

dank je wel.

Ik vond het ook leuk in dit boek Mulder weer tegen te komen. De hoofdpersoon uit " de wandelaar". Hij is onmiskenbaar een alter ego van van Dis zelf, als Mulder spreekt hoor ik bijna de intonatie van van Dis, en de verwijzingen van een ouder wordende ietwat deftige man die in Parijs woont zijn onmisbaar.

Ik vond in jouw verslag mooi Dettie dat je de personages van van Dis vergelijkt met zilvervisjes, ongrijpbaar. Steeds als je denkt dat je ze hebt ontglippen ze je weer.
Maar ik vond wel dat in vergelijking met "de Wandelaar" Mulder deze keer iets minder toeschouwer en be-schouwer was, en wat meer betrokken.
Dat hij zijn handen letterlijk vuil maakte, terwijl hij in mijn herinnering in de Wandelaar steeds stond te kijken, naar de armoede, de brandende panden en de ellende.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2010, 14:46

Ja van Dis zegt zelf ook dat Mulder 'een uitvergroting van bepaalde aspecten van hem zelf is'. Ik had af en toe ook dat ik Van Dis zelf zag ipv Mulder.

Ik zit te twijfelen over de niet of mindere betrokkenheid van Mulder in De wandelaar. ik heb het boek niet hier maar volgens mij was hij op het eind wel betrokken, bij de pater in de kerk en bij het meisje dat de hond krijgt.

Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Mulder was in De wandelaar wel me uiterlijk meer de afstandelijke man maar in zijn gedrag leek me toch ook wel betrokken. Zogenaamd onder het mom van de hond die hem overal mee naartoe nam. Als hij dat écht niet gewild had dan had hij er wel voor gezorgd dat de hond wegging.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Okt 2010, 15:48

Ja dat klopt, aan het einde was hij wel meer betrokken.
Ik heb het boek ook niet helemaal exact meer in mijn hoofd, maar ik had de indruk dat het in dit boek meer vanaf het begin was.

Groetjes
Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Adriaan van Dis - Tikkop

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2011, 21:49

Wat een indrukwekkend boek! Ik kon het niet wegleggen.

Lees mijn recensie: http://www.leestafel.info/adriaan-van-dis

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Adriaan van Dis - Tikkop

Berichtdoor WilV » 21 Aug 2011, 22:06

Ach ja, wat een mooi boek was dit toch. Ik moet het eigenlijk nog eens herlezen. Mooi verslag heb je er van gemaakt Annemarie!

Groeten Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Adriaan van Dis - Tikkop

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2011, 22:14

Dank je Willeke. Jouw verslag vind ik ook mooi. De momenten die jij citeert waren voor mij ook heel belangrijk in het boek. Dat is precies waar het hele boek eigenlijk over gaat. Leuk dat we dat allebei zo ervaren hebben!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - Tikkop

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2011, 22:22

Mooi verslag heb je er van gemaakt Annemarie, je bent helemaal op dreef!

Er is een erg mooie documentaireserie over Afrika op tv geweest met Van Dis die daar rondreist en met allerlei mensen spreekt. Ook daarin de betrokkenheid van Van Dis en de enorme tegenstellingen tussen arm en rijk. In een van de afleveringen was een rijke gekleurde vrouw, zij leefde ook in een soort vesting. Alles, alles, alles moest afgesloten worden en bewaking rijdt constant rond. Ik zou zo niet willen leven.

Hier staat informatie over die uitzendingen http://www.vpro.nl/programma/vandisinafrika/

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Adriaan van Dis - Tikkop

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2011, 22:37

Dank je Dettie! Ik ben al druk aan het lezen op de website. Zuid-Afrika is een onderwerp wat mij blijft boeien merk ik. Er is zoveel gebeurd en er is nog steeds zoveel gaande. Het schijnt het meest gevaarlijke land ter wereld te zijn heb ik wel eens gelezen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten