Catalin Dorian Florescu - Zaira

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Catalin Dorian Florescu - Zaira

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2010, 10:40

Zaira komt ter wereld in het Roemenië van vóór de tweede wereld oorlog, in de wachtkamer van het plaatselijke treinstation, krijsend en met een ingedeukt hoofd en vallend in de handen van haar tante Sofia, die haar hoofd ter plekke fatsoeneert zodat alle manen die later op Zaira’s pad komen haar op enig moment allemaal ten huwelijk vragen. Er komt een moment in Zaira’s leven dat ze zich afvraagt wat er gebeurd zou zijn als haar tante haar hoofd niet uitgedeukt had en al die mannen niet voor haar zouden zijn gevallen, maar dat is op een veel later moment in haar leven.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/catalin-dorian-florescu

Willeke

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2010, 16:19

Het heeft ook een beetje magie geloof ik?
Ben je al zover in de Roemeense literatuur gevorderd dat je kunt zeggen of er typische kenmerken zijn?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Aug 2010, 21:01

Nee de magie valt wel mee, maar vooral in het begin speelt het verhalen vertellen en de magie daarvan wel een grote rol.

Wat ik van de hedendaagse schrijvers las heeft meestal wel op de een of andere manier betrekking op de geschiedenis van het land, maar dat is in een land als Roemenie onontkoombaar denk ik.

Hongaarse boeken zijn meestal veel melancholieker, dat hebben deze boeken niet.


Willeke

I.Gerritsen
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 Sep 2010, 14:16

Berichtdoor I.Gerritsen » 05 Sep 2010, 14:21

Wat een ontdekking: de prachtige boeken van Carlos Ruiz Zafon en Charles Lewinsky staan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een serie, Grote Verhalenvertellers geheten! Weet je meteen wat je moet lezen. Zaira bijvoorbeeld, van de Roemeens-Zwitserse schrijver Catalin Dorian Florescu.

Hoofdpersoon van dit boek is de moedige Zaira. Ze groeit op in een Roemeense aristocratische familie, in een tijd dat er nog niet zoiets als het Oostblok bestond. Haar ouders houden zich liever bezig met het jetsetleven in de hoofdstad dan met hun dochter, dus het leven van Zaira op het afgelegen landgoed is eenzaam. Zaira’s oudere neef Zizi is haar rots in de branding, maar als grootgrondbezitter krijgt hij het zwaar te verduren als de communisten aan de macht komen.

Zaira vlucht in een aantal onmogelijke liefdes en wordt zwanger, maar de onderdrukkers laten haar en haar familie niet met rust. Op het nippertje wijkt ze uit naar Amerika, waar ze met haar dochter en een nieuwe man zo goed en zo kwaad als het gaat een nieuw bestaan opbouwt. Jarenlang blijven de raadsels die in Roemenië achterblijven onopgelost.

Veel mooie boeken gaan over de tweede wereldoorlog, maar Florescu sleept je mee in de noodlottige geschiedenis waar Oost-Europa ná WOII mee te maken kreeg. De strijd die Zaira tegen haar communistische vijanden levert is al net zo indrukwekkend als de liefdesgeschiedenis tussen haar en de mooie poppenspeler Traian. Dat aan het einde ook nog een verrassend en doordacht plot volgt, maakt dat dit je dit boek niet snel meer vergeet.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Sep 2010, 14:52

Leuk zo'n enthousiaste reactie. Ik was ook weg van dit boek.
Een echte verhalen-vertellers-boek inderdaad.
Groetjes
Willeke

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 06 Sep 2010, 23:26

I. Gerritsen schreef:
Wat een ontdekking: de prachtige boeken van Carlos Ruiz Zafon en Charles Lewinsky staan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een serie, Grote Verhalenvertellers geheten! Weet je meteen wat je moet lezen. Zaira bijvoorbeeld, van de Roemeens-Zwitserse schrijver Catalin Dorian Florescu.


Een boek dat ook echt 'een verhaal' vertelt, prachtig lijkt me dat.
Is er nog meer om het onder de 'Grote Verhalenvertellers' te rekenen (want ook 'mindere' auteurs schreven pakkende verhalen)?

mira

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 08 Sep 2010, 13:01

De Oosteuropese literatuur is, eerlijk gezegd, een grote onbekende voor mij. Misschien is dit wel een gelegenheid om daar iets aan te veranderen.

Lezer100

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Sep 2010, 22:58

Sandor Marai ken je waarschijnlijk wel?
Zo niet ...een aanrader,

Ik heb hier ook nog een boek van Mircea Cartarescu liggen, De wetenden, ook Roemeens, daar komt nog een verslag van, maar dat kan nog wel heel even duren.

Groetjes
Willeke

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 09 Sep 2010, 08:32

WilV schreef:Sandor Marai ken je waarschijnlijk wel?
Zo niet ...een aanrader,
Groetjes
Willeke


Dit is dan zowat de enige, waarvan ik een fragment gelezen heb, Willeke (uit "Kentering van een huwelijk").

Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2010, 09:38

Dan kan ik je Gloed aanraden Lezer100. Voor mij het mooiste boek ooit.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 09 Sep 2010, 11:10

Dettie schreef:Dan kan ik je Gloed aanraden Lezer100. Voor mij het mooiste boek ooit.

Dettie


Is alvast in de bib aanwezig. En toegevoegd aan mijn lijst "Te lezen".
Bedankt voor de tip allebei.

Lezer100

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Sep 2010, 11:41

jaaaaaa........Gloed!!!
Hoog in mijn toptien allertijden.

Groetjes
Willeke


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten