J.D.Salinger - De vanger in het graan

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

J.D.Salinger - De vanger in het graan

Berichtdoor Marjo » 17 Aug 2010, 19:55

Kan iemand mij uitleggen waarom dit nou zo'n impact gehad heeft??

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/jd-salinger

marjo

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 17 Aug 2010, 20:31

Nee want ik heb het boek nog nooit gelezen. Juist vanwege die vraag heb ik het boek wel in het Engels thuis liggen. Maar ik weet niet wanneer ik er aan toe kom om het te lezen. Er ligt een hele stapel te wachten die dringender gelezen moet worden.....

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 17 Aug 2010, 23:53

Het boek staat hier al jaren (Titel: De vanger in het koren!!!) in de kast, maar nog nooit gelezen.
Ga er eerdaags toch eens aan beginnen.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2010, 10:49

Waarom wordt het Bildungsroman genoemd? Weet jij dat Marjo?
Holden stort in, hij is opgenomen in een kliniek, de hele ontwikkeling moet hij nog doormaken.

Ik heb lang geleden dit boek gelezen en ik weet dat ik iets teleurgesteld was juist omdat er zoveel ophef over was. Het is een boek dat je gelezen moet hebben zeiden ze. Ik vond het verhaal wel apart maar ik begreep het ook niet helemaal. Wel vond ik het allemaal erg zielig voor Holden, hij was helemaal de weg kwijt.
Maar ja, dat ik het me na al die jaren nog herinner zegt ook wel wat natuurlijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2010, 12:32

Holden vertelt het verhaal op het moment dat hij in behandeling is, en misschien is dat een volwassen worden?
Dat je kiest voor een oplossing en je niet verder naar de verdommenis laat zakken?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2010, 13:03

Kiest hij daarvoor? Ik denk dat Holden niet anders kan. Hij stortte helemaal in. Hij moest behandeld/opgenomen worden, ik krijg niet de indruk dat dat vrijwillig gebeurde. Hij was gewoon helemaal doorgedraaid.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2010, 13:17

Zijn plan was om ver weg te gaan, maar daar ziet hij van af.
Hij gaat naar huis en dat vind ik een eigen keuze.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2010, 13:26

Ik dacht altijd dat bij een Bildungsroman iemand een ontwikkeling doormaakt en dan er uit is gekomen en verder gaat, maar deze jongen moet nog door een heleboel heen. Holden staat pas aan het begin.
Ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken wat ik bedoel.

Holden heeft helemaal niets gekozen. Hij wilde aldoor naar huis maar was bang voor zijn ouders, hij was immers weer van school gestuurd dus bednekt hij aanvankelijk New-York. Omdat het allemaal tegenzat daar gaat hij toch maar naar huis met angst en beven. Maar liever deed hij dat niet. Hooguit kun je zeggen dat hij zijn zus wilde zien. Maar hij weet ook dat hij goed op zijn donder zal krijgen, daarom bezoekt hij zijn zus stiekem. Als hij niet zo bang was geweest was het misschien niet eens zo erg verlopen met hem. Dan had hij op z'n donder gehad en misschien straf en dan weer verder gaan. Nu kneitert hij helemaal in elkaar omdat hij niet eens bij zijn eigen ouders durft aan te kloppen, weinig vrije keus vind ik.

Dettie

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 18 Aug 2010, 18:01

Ik heb dit boek 11 jaar geleden gelezen en begreep toen ook niet wat er zo bijzonder aan was. Van het verhaal is me niet veel bijgebleven.

Dit vond ik bij Wikipedia:
Het boek was zeer controversieel vanwege het grove taalgebruik en de vrije behandeling van seks en prostitutie. Tegenwoordig is dit geen taboeonderwerp meer maar in de jaren '50 was dit nog wel het geval. Verder is het boek controversieel omdat het verschillende mensen zou hebben aangezet tot het plegen van misdaden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2010, 19:11

Hoe is het mogelijk!!!
Dat vloeken is vast ook iets wat voor Amerika een probleem was, want echt, er wordt helemaal niet zoveel gevloekt. Het zijn bovendien krachttermen, geen schuttingtaal.
Ik heb een willekeurige pagina opengeslagen om het te controleren, en er werd niet een krachtterm gebruikt.
De se.ks en prostitutie, nou ja, dat wel..het is een puber!

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 18 Aug 2010, 21:58

En tot welke misdaden zal het aangezet hebben?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2010, 16:52

Goeie vraag. Ik heb geen flauw idee. Als hij zou zelfmoord gepleegd had of zo, dan had ik het nog begrepen, maar nu?
Ik denk dat wij Nederlanders, zeker in deze tijd, veel nuchterder zijn dan de Amerikanen toen waren. Zullen wij ooit kunnen begrijpen wat het voor hen betekende?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2010, 16:53

Ik heb heel lang zitten googlelen (Nederlandse sites) om daar achter te komen, ik wilde dat zelf ook wel eens weten, maar nergens te vinden welke misdaden dat waren.

Dettie

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 20 Aug 2010, 21:59

Ook even gegoogled:
Het zou hebben aangezet tot moord. Een aantal moordenaars heeft verklaard dat zij werden geinspireerd door dit boek, o.a. Mark Chapman, de moordenaar van John Lennon (werd gearresteerd met een exemplaar van The Catcher in the Rye op zak) en John Hinkley, degene die een aanslag pleegde op Ronald Reagan. Tsja.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2010, 16:20

Huh? Het was toch John Lennon zelf die het boek op zak had? En dan ook de moordenaar? Dat lijkt me wel heel erg sterk!

Van die Hinley weet ik niets, maar waarom Reagan nou slachtoffer zou moeten worden naar aanleiding van dit boek is mij ook een raadsel. Dat stond er niet bij Sarah?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2010, 16:25

Ja ik zat me ook al af te vragen, waarom was dit boek dan aanleiding tot moord? Dat zit toch helemaal niet in dit boek.

Dettie

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 23 Aug 2010, 13:44

Dit staat er bij Wikipedia:

Chapman was voordien drugsgebruiker, werd later een herboren christen en is opgenomen geweest in een psychiatrische inrichting. De novelle The Catcher in the Rye van J.D. Salinger had grote invloed op het leven van Chapman. Hij identificeerde zich met de hoofdpersoon Holden Caulfield.

Chapman was jarenlang een Beatlesfan en in het bijzonder van John Lennon. Chapman raakte na een zenuwinzinking zodanig geobsedeerd door Lennon dat hij trouwde met een Amerikaans-Japanse vrouw omdat zij hem deed denken aan Lennons vrouw Yoko Ono. Hij is nog steeds met haar gehuwd.

Toen Chapman's situatie verslechterde kreeg hij een afkeer tegen zijn voormalige held. Hij noemde Lennon nep, de favoriete belediging van Holden Caulfield.

De moord vond plaats om 22:50 uur op 8 december 1980 voor het Dakota gebouw in New York, waar Lennon woonde. Chapman had op dat moment een exemplaar van The Catcher in the Rye bij zich. Eerder die dag (17:00 uur) had Chapman Lennon nog de hand geschud en Lennon zette zijn handtekening op het door Chapman gekochte album Double Fantasy. Na deze ontmoeting wachtte Chapman een aantal uren op de terugkeer van Lennon om 22:50 uur en schoot vijf maal op hem. Lennon werd vier keer geraakt en overleed rond 23:15. In afwachting van de politie las Chapman The Catcher in the Rye.

Chapman getuigde dat hij al een keer eerder naar New York was gereisd met de bedoeling Lennon te vermoorden. Chapman bekende schuld en wilde niet ontoerekeningsvatbaar worden verklaard. Hij werd veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.

Mark Chapman zit nu in de Attica State Prison in de buurt van Buffalo, in de staat New York. Sinds 2000 kan hij elke twee jaar om vervroegde vrijlating vragen, wat tot dusver altijd is geweigerd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: J.D.Salinger - De vanger in het graan

Berichtdoor berdine » 20 Dec 2015, 17:24

Nou ik was ook niet zo onder de indruk. Zoals gezegd moet het waarschijnlijk in die tijd in Amerika best wel schokkend geweest zijn. Volgens mij was het een tijd dat iedereen heel beleefd de schijn ophield. Holden gaat daar dwars tegenin. Nep en schijnheilig zijn woorden die hij veel gebruikt. Hij vloekt inderdaad, Phoebe wijst hem steeds terecht. Misschien was zelfs het "de pest hebben aan" een half scheldwoord. En in de school van Phoebe, zowel als in het museum komt hij "fu.ck" tegen, op de muur geschreven of ingekrast. Dat lijkt me voor die tijd ook best heftig.

Een ontwikkelingsroman vind ik het ook niet. Dat had het wel kunnen worden als Holden tot een inzicht was gekomen. Hij beschrijft echter alleen zijn toestand in die dagen voorafgaand aan Kerst, een halfjaar nadat hij tijdens die Kerst ook werkelijk is ingestort. Het inzicht moet dan nog komen. Hij heeft alleen één belangrijke keuze gemaakt en dat is om in plaats van weg te gaan, naar huis te gaan. Dit om te voorkomen dat ook Phoebe zal ontsporen. Ik had gehoopt dat hij dit "inzicht" verwoord had en tegelijk had ingezien, dat zijn toekomst ligt in b.v. het onderwijs. Kinderen redden. Hij mag ze graag en hij zou er goed in zijn. Maar misschien is dat een gevolgtrekking die de lezer mag maken.

Ik vond dit boek niet prettig lezen. Er is amper iets dat Holden bevalt. Je wordt er doodmoe van. Wel noodzakelijk om het geloofwaardig te maken. Realistisch ook. Welke puber moet niet door zo'n periode heen, waarin alles waardeloos en zinloos voelt? Voor die tijd was het denk ik wel een goed boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten