Anneloes Timmerije: De grote Joseph

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Anneloes Timmerije: De grote Joseph

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2010, 11:15

Bij 'zwartzuur' was duidelijk voor mij dat ik alles van Timmerije wilde lezen. Deze vind ik ook weer erg mooi.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/anneloes-timmerije

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2010, 12:33

Wat een verhaal! Een zwaar psychologische roman lijkt het me.

Wat is een jambonachtig woord?
En Le Grand Meaulnes? Wat is dat voor verhaal? Een legende? Omdat je zegt dat het ironisch is dat hij 'de grote Joseph' genoemd wordt, verwijst dat dan naar Le Grand Meaulnes?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2010, 15:26

Jij moet dat boek maar eens gaan lezen. Alhoewel..als je dit dichtslaat ben je even helemaal van slag. Ze deelt op het laatst nog even een stomp uit.
Wat is een jambonachtig woord: een verzinsel van de schrijfster is dat, maar het betekent dat Joseph woorden uitstoot die lijken op 'jambon'.

Ik dacht dat iedereen 'le grand Meaulnes' kende, maar niet iedereen heeft Frans gehad zoals ik. Sorry.
Het is een van de groten uit de Franse literatuur.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alain-Fournier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2010, 17:39

Ik heb wel Frans gehad en koeterwaal (ook zo'n vergeten woord) er een eind op los haha. Maar van dit boek had ik nog nooit gehoord.
Bedankt voor de link.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Anneloes Timmerije: De grote Joseph

Berichtdoor berdine » 11 Mei 2012, 20:17

Ik vond het een prachtig boek, tot het einde. Dat viel me erg tegen, eigenlijk te zwaar, te veel. Het had op een subtielere manier "opgelost" kunnen worden, met dezelfde kracht. Al lezende dacht ik ook: Ik wil alles van deze auteur lezen, maar daar kom ik nu van terug.
Ze speelt wel prachtig met de taal en ze weet alle dingen die Lila over haar moeder te weten komt goed te doseren, zodat de spanning erin blijft. Maar dat einde...jammer...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anneloes Timmerije: De grote Joseph

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2012, 21:55

Ik heb gelijk de goede link erbij gezet zodat je Marjo's verslag kunt lezen over dit boek.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten