Richard Russo: Het inzicht van Griffin

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Richard Russo: Het inzicht van Griffin

Berichtdoor Joanazinha » 29 Jun 2010, 19:50

Op een sticker op de cover staat: Het zomerboek van 2010. En daar ben ik het helemaal eens. Dit is een mooie roman die leest als een trein en waarin je meegenomen wordt in de wereld van Jack Griffin.

Prachtig boek; lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/richard-russo

Joanazinha

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2010, 22:24

Russo, daar heb ik nog een heel dik boek van staan...
Is dit ook zo dik?

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Jul 2010, 08:03

Nee, helemaal niet zelfs! Het is een hardcover met 272 blz. En hij leest heel vlot. Ik heb hem afgelopen zondag in één dag gelezen (heerlijk in de schaduw).

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Jul 2010, 12:06

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, het staat op mijn zomervakantie lijstje. Ik heb nog bonnen liggen, dus....

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2010, 12:28

Ik heb van Richard Russo Brug der zuchten gelezen, ik denk dat Marjo dat (dikke) boek bedoelt

Hier staat m'n verslag http://www.leestafel.info/richard-russo

Erg mooi verhaal was dat. Als je dat ook wilt lezen Joanazinha... gewoon doen! (Ik heb het niet boek meer )

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2010, 17:05

Juist, dat!

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Jul 2010, 18:15

Dan ga ik Brug der zuchten na mijn vakantie maar eens opsnorren bij de bieb, denk ik. Bedankt voor de tip!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2010, 14:35

En ook Jacqueline de Jong in het blad Boek is het met je eens Joanazinha. Een fijn boek, precies voor een lome dag aan het strand.

Er staat o.a.

"Hoewel het woord niet één keer valt, lijdt het geen twijfel wat Griffins probleem is: een Midlifecrisis met een kapitale M die zijn huwelijk aan het wankelen brengt. Want Joy weet allang wat Griffin nu pas doorkrijgt: dat hun huwelijk is verworden tot een kopie van dat van zijn ouders. Griffin heeft zijn beste jaren gewijd aan wat hij niet wilde, terwijl hij zich beter had kunnen afvragen wat hij wel van het leven wenste."

Vond jij ook dat Griffin een midlifecrisis had Joanazinha? Of was het volgens jou anders? Ik haal dat namelijk niet zo uit jouw verslag.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Jul 2010, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Jul 2010, 14:52

Hij ligt klaar voor de koffer dit boek, ik ben benieuwd.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 17 Jul 2010, 16:53

Dettie schreef:Vond jij ook dat Griffin een midlifecrisis had Joanazinha? Of was het volgens jou anders? Ik haal dat namelijk niet zo uit jouw verslag.

Dettie


Ik ben het wel eens met hetgeen je citeert wat in Boek staat, alleen is voor mij de vraag of dat een midlifecrisis is of niet. Ik heb het niet als zodanig opgevat, eerlijk gezegd, maar dat komt misschien ook omdat ik bij een midlifecrisis altijd een idee heb van mensen die vinden dat ze - op middelbare leeftijd gekomen en gevangen in werk en huwelijk - van alles hebben gemist en dat eens even willen gaan inhalen en volledig uit de band springen. En dat vind ik op Griffin absoluut niet van toepassing.
Je zou er het etiketje van midlifecrisis op kunnen zetten denk ik - maar dan zou ik daar wel eerst een goede definiëring van willen zien ;) .

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2010, 12:51

De midlifecrisis is een indringende fase op de helft van het leven met als kenmerk het groeiende besef dat het leven eindig is en dat nog lang niet alle doelen zijn behaald. [...]

De midlifecrisis is een identiteitscrisis, een stormachtige fase in het leven van de veertiger die gekenmerkt wordt door perioden van onrust, onvrede en een drang om veranderingen aan te brengen in de bestaande patronen van werk, relatie en levensstijl. Er ontstaat een gevoel van 'Is dit nu alles' en er wordt een balans opgemaakt van welke doelen wel en welke niet zijn behaald in het leven. Voor de persoon die alle logische voorgaande levensontwikkelingen heeft doorgemaakt betekent de midlifecrisis vaak een ommekeer, waarop na de turbulente jaren een nieuw evenwicht wordt gevonden.

Lees verder http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... keken.html



Nu jij weer :D

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 29 Jul 2010, 14:02

Oké oké, ik geef me over :lol: .
Nee hoor, ik ben blij met deze definitie van 'midlifecrisis'. Ik vind het nog steeds niet helemaal passen bij Griffin, hoewel bepaalde kenmerken wel herkenbaar zijn. Laat ik het er maar op houden dat ik niet houd van etiketjes plakken ;) .

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2010, 15:17

je schrijft in je verslag

In het tweede deel is er weer sprake van een huwelijk; nu van Laura... Beide ouders maken daar hun opwachting; ieder met een andere partner.

en daarna ga je over op Jack. maar Jack was toch getrouwd met Joy?

En wie is die Laura dan? De tweede vrouw van Jack?

In zijn andere boek werden ook best pittige onderwerpen besproken maar toch wist Russo daar ook een positieve draai aan te geven. Was ook zo'n heerlijk boek.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 29 Jul 2010, 17:14

Klopt! Ik had tijdens het bewerken van mijn verslag iets teveel gedelete en dat zag ik pas nadat ik de recensie ingeleverd had..... (Ik had gehoopt dat het niemand op zou vallen ;) ).
Laura is de dochter van Jack en Joy. Na het eerste deel zijn Jack en Joy gescheiden en heeft hij inmiddels een relatie met een andere vrouw.
Jack en Joy ontmoeten elkaar weer tijdens de huwelijksvoorbereidingen van hun dochter Laura. Het eerste huwelijk betrof een vriendin van Laura.

J.

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2010, 20:05

Ha nee Joanazinha, onze Dettie ziet alles!!!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten