Erick Setiawan: Over bijen en mist

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Erick Setiawan: Over bijen en mist

Berichtdoor Marjo » 14 Jun 2010, 10:59

Ik heb het de laatste tijd niet zo op dikke boeken, maar als ze zijn als deze, zo meeslepend en boeiend, dan kom maar op!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/erick-setiawan

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2010, 11:43

Originele titel 'Of bees and mist' Vertaald uit het Amerikaans (staat er dat bij om een bepaalde reden?)

Amerikaans is toch vaak anders dan Engels en dat zullen ze hebben willen aangeven denk ik.

Het verhaal lijkt een beetje te neigen naar een thriller, klopt dat?

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Jun 2010, 15:07

Nee, dat vind ik niet. Het is spannend in de zin dat je wil weten wat er gaat gebeuren. Er gaan mensen dood, er gebeuren vreemde dingen, maar die zijn niet in de sfeer van een thriller.
Ik wil dit boek niet helemaal vergelijken met Allende of Marquez, maar die sfeer zit er in. Dat noem je toch ook geen thrillers?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2010, 16:53

het kwam door de beschrijving die ik las bij Bol.com toen ik het plaatje van het boek erbij zocht.

Over bijen en mist is een magisch-realistisch verhaal over drie generaties vrouwen in twee families, over hun liefdes en verdriet, hun alles verterende jaloezie, hun teleurstellingen en overwinningen.
Het speelt zich af in een onbepaalde tijd in een naamloze stad waar het wemelt van geesten en hekserij.

De roman vertelt het verhaal van Meridia, die aan haar vreemde jeugd en geheimzinnige ouders probeert te ontsnappen door op haar zestiende weg te lopen en met een gevoelige jonge man te trouwen. Ze heeft er geen idee van dat zijn familie ook zo haar geheimen heeft. In de tuin is een graf verborgen.

Twee zussen worden grootgebracht in haat voor elkaar. En dan is er nog Eva, de ontzagwekkende matriarch van de familie, van wie de grieven als bijenwolken door de lucht zwermen.

Over bijen en mist is zowel een liefdesverhaal als het epos van een familie waarin vrouwen de hoofdrol spelen. De roman neemt de lezers mee op een veelbewogen dertig jaar lange reis vol hoop en teleurstellingen, waarbij Meridia's vermogens lief te hebben, moed te houden en haar verstand te bewaren tot het uiterste worden beproefd.


Ik vind dit wel thriller-achtig (hoewel er duidelijk staat dat het een roman is) vandaar m'n vraag.

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Jun 2010, 19:56

De beschrijving klopt wel, maar ik vind dat dus ook niet thrillerachtig.
Minder nog dan het boek Julius Winsome.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 06 Apr 2011, 20:30

Ik moest er even in komen, in dit boek, en ik heb er voor mijn doen ook lang over gedaan, maar toen ik eenmaal op gang was met véél genoegen.
Na een tijdje zijn de verschillende soorten mist waar je door heen kunt waden, en die mensen volgen, de bijen die mensen omringen als teken van het kwaad, de geuren die lang van te voren iemands komst aankondigen, het ijs wat mensen bevangen kan in slechte tijden etc etc volkomen geloofwaardig.
Als je er van houd echt een aanrader. Geen thriller inderdaad, eerder een (schoon)familie geschiedenis. Al wens je zo'n níemand zón schoonmoeder toen.

Leuk dat jij dit boek ook leuk vond Marjo, ik had gedacht dat je het te surrealistisch zou vinden.

Groetjes Willeke

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Apr 2011, 18:02

Ik houd wel van bizarre verhalen!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Apr 2011, 18:17

Ik ook.

Kon me trouwens bijna niet voorstellen dat dit boek door een man geschreven was. De vrouwen zijn totaal geloofwaardig beschreven.

Groetjes Willeke

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Apr 2011, 18:51

Daar sta ik nou nooit bij stil. Waarom zou een man geen vrouwen kunnen beschrijven? En andersom?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Apr 2011, 19:03

Het maakt niet uit inderdaad, als je maar het gevoel hebt dat het klopt, en ik heb wel eens het gevoel gehad dat het "wrikte".

groetjes
Willeke


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten