Charles Lewinsky: De verborgen geschiedenis van Courtillon

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Charles Lewinsky: De verborgen geschiedenis van Courtillon

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2010, 11:23

Tjee, wat een prachtig boek. Ik heb dat eerste van hem niet gelezen, maar dat moet ik maar snel eens doen!

Ik weet niet of dit een psychologische roman is of een spannend boek.
Beiden denk ik.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/charles-lewinsky

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2010, 14:19

Ja Het lot van de familie Meijer staat hier ook nog steeds. Tot mijn verbazing is daar geen boekverslag van, terwijl het toch door veel mensen gelezen is. Nou ja, dat komt nog wel als een van ons tweeën het uit heeft.
Ben nu nog steeds bezig in de nieuwe David Mitchel (600 pagina's) het is echt het jaar van de dikke boeken voor mij.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 02 Jun 2010, 20:02

Ik heb het boek Het lot van de familie Meijer 2 jaar geleden gelezen. Dit heb ik er toen over geschreven:
'Wat een prachtig mooi boek. Indrukwekkend hoe Charles Lewinsky het leven van de Meijers beschrijft, met alle pesterijen die de joden zich moesten laten welgevallen zonder iets terug te kunnen doen of terug te kunnen zeggen. En toch op zo'n waardige wijze te kunnen leven en een bestaan op te kunnen bouwen. Maar ook de diepe pijn is te voelen, bijvoorbeeld wanneer Pinchas, gedwongen door een nieuwe wet, zijn slagerij - zijn lust en zijn leven - moet opgeven; of wanneer François ervoor kiest omwille van gewin zijn geloof af te zweren - en daarbij alleen maar verliest.
Dit boek staat hoog op mijn lijstje van boeken dat ik altijd aan anderen zal aanbevelen!'

Dit nieuwe boek van hem staat ook hoog op mijn verlanglijstje en ik heb nog wat kadobonnen over....... Zal ik dan toch maar???

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Aug 2010, 20:29

En ook dit boek gelezen in de vakantie.
Anders dan de familie Meijer, vooral een boek waarin je steeds maar wil weten wát er nu precies aan de hand is en wat er gebeurd is.
En de verhaallijn van de brievenschrijver loopt ook nog eens knap door het verhaal heen en ook daar kom je er stapje voor stapje achter wat hoe die realtie in elkaar zit.
Héél mooi geschreven ook.

Willeke

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Aug 2010, 13:05

Nu had ik het boek van die familie wat hoger gelegd, maar jij zegt dat het heel anders is? Is de stijl wel hetzelfde?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 16 Aug 2010, 13:48

De familie meijer is evenwel een aanrader hoor, alleen is dat meer een geschiedenis van een familie, en dit laatste boek is in een veel onthullender stijl geschreven, er worden steeds glimpjes losgelaten en gaat het er veel meer om hoe de geschiedenis in elkaar zat
In zekere zin gaat dat verhaal achteruit, het verleden in, zodat je beetje bij beetje te weten komt wat er nu precies gebeurd is en waarom, het is bijna een soort "who done it"
terwijl de familie Meijer meer gewoon van a naar b gaat en de geschiedenis van een familie volgt.
Dat bedoelde ik met een ander soort boek.



Willeke


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten