Detlev van Heest: De verzopen katten en de Hollander (debuut

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Detlev van Heest: De verzopen katten en de Hollander (debuut

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2010, 19:35

Heerlijk boek. Ik weet niet waarom ik Minke Douwesz en Detlev van Heest wel prachtig vind, en niets moet hebben van Voskuil. Misschien toch het onderwerp?
Je leest dit niet in een ruk uit, maar omdat het prettig in delen geschreven is, hoeft dat ook niet. Je pakt zo de draad weer op.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/detlev-van-heest

Marjo

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 18 Mei 2010, 22:47

Lijkt me ook een fantastisch mooi boek, vraag me alleen af wanneer ik zo'n dikke pil te lezen krijg ...

Alles komt goed!

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2010, 09:02

De verzopen katten en de Hollander is de aanloop naar de dramatische roman Pleun, die in het najaar van 2010 zal verschijnen en waarin het toneel naar Nieuw Zeeland wordt verplaatst.

Nou Marjo, je kunt je alvast gaan verheugen.
Ik moet zeggen, het boek klinkt erg goed. ik ben een erge liefhebber van Voskuil en ik las dat Van Heest ook gecorrespondeerd heeft met Voskuil over dit boek.

----
In het tijdschrift Boek staat
De verzopen katten en de Hollander is een boek in de autobiografische traditie van J.J. Voskuil: het minutieus beschrijven van een vaak onbeduidend leven. Waar het mij bij Voskuil niet langer dan een deel kon boeien, kijk ik bij Van Heest uit naar het vervolg. De uitgever kondigt een drama aan dat wortelt in het eerste deel en dat beschreven wordt in de roman Pleun. Ik kan niet wachten.
Ik ben toch een beetje van die rare man gaan houden.

Jeroen Kans

--

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2010, 22:16

Volledig eens met die Jeroen!!

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 24 Mei 2010, 22:50

Hé, wat heerlijk.. ik 'wist' dat dit een boek zou zijn waar ik van ga smullen! Het ligt sinds zaterdag op de tafel, gereed om tzt verorberd te worden.

Het verbaasde me wel dat het zo'n 'klein' boekje was, gezien het aantal pagina's.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2010, 08:43

Er is gedrukt op dat fijne papier, net als bij Minke Douwesz. Ik vind dat heel prettig lezen, ook al betekent het dat het een 'dik 'boek is.

Veel plezier Ellen!

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 25 Mei 2010, 19:06

Marjo schreef:Er is gedrukt op dat fijne papier, net als bij Minke Douwesz. Ik vind dat heel prettig lezen, ook al betekent het dat het een 'dik 'boek is.

Veel plezier Ellen!


Ik vind die dunne pagina's ook prettig lezen. Ennuh.. ik heb zo maar het idee dat ik er inderdaad veel plezier mee/aan ga beleven. 'Helaas' heb ik nog wat 'moetjes' liggen, die eerst aan de beurt zijn, dus ik moet me nog even bedwingen :? .
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2010, 12:45

Nu je toch bezig bent: ook van Detlev van Heest komt het beloofde tweede boek. Ik heb het al op mijn lijstje staan!!

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 09 Nov 2010, 19:06

Marjo schreef:Nu je toch bezig bent: ook van Detlev van Heest komt het beloofde tweede boek. Ik heb het al op mijn lijstje staan!!

Yup... zelfs al een collega 'gedwongen' om me zijn mening te geven. Dat was helaas positief. Zo komt er nooit een eind aan mijn lijstje(s) :roll:
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2010, 21:58

Het enige dat helpt is je been breken terwijl er een onoverkoombare storing is bij je provider......

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2010, 22:34

pffff zo erg Marjo? :D

Ja als we al die boeken die we willen lezen eens zouden kunnen lezen... dat zou toch wel heerlijk zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2010, 14:30

Maar deze is gelukkig ook de lof toegezwaaid die het verdient: op de longlist!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2010, 16:17

De nieuwe roman van Detlev van Heest, Pleun, is goed ontvangen door de pers. Jann Ruyters noemde het boek in Trouw "vermakelijk, spannend en verslavend". Ook Arjen Fortuin vindt het boek spannend. In zijn stuk "Een benijdenswaardige boerenlul" in NRC Handelsblad schrijft hij: "Veel gesprekken bevinden zich prachtig in het schemergebied tussen waarderende provocatie en vileine kritiek." Daniëlle Serdijn, recensent van de Volkskrant, vond het "aangenaam om Van Heests priemende dialogen te volgen en opgezogen te worden in het Nieuw-Zeeuwse wereldje".

Al eerder schreef Frits Abrahams in zijn column in NRC Handelsblad: "Tip voor de liefhebbers van J.J. Voskuil: lees Detlev van Heest." Lees hier zijn stukje over De verzopen katten en de Hollander, Van Heests debuut dat op Recensieweb "een van de meest geslaagde romans van de afgelopen jaren" werd genoemd.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2010, 16:21

Alle lof zal hij vast verdienen, met het eerste deel in gedachten. Maar ik vind het absoluut niet te vergelijken met Voskuil, want daar kwam ik niet doorheen.
Er gebeurt niets bij Voskuil, bij van Heest wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2010, 16:49

Ik krijg binnenkort dit boek (verzopen katten) ben heel benieuwd!

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2010, 16:52

Je zal vast genieten!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2010, 16:52

I hope so

dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2011, 10:16

Ik zou het boek krijgen maar dat ging niet door, dus nu heb ik het als boekenweekboek gekocht. Ik wilde het graag lezen en zelf in de kast hebben omdat het op Het bureau leek van Voskuil

Biblion zegt:
"Van Heest (1956) schrijft zich in de Voskuil-traditie en overstijgt de meester op verscheidene fronten: 'De verzopen katten en de Hollander' is afwisselender, geestiger en menselijker dan een groot deel van het werk van zijn literaire voorbeeld. Het ongedwongen taalgebruik en de buitengewoon plezierige stijl zal veel lezers over de streep trekken."

Ik ben het daar niet mee eens. Het mooie van de boeken van Voskuil is de observatie en het inzicht in zijn collega's. Bij dit boek lees ik vrij korte fragmenten. Ontmoeting met de buren, een praatje en weer weg. Nu is mevrouw Suzuki opgenomen. Detlev van Heest weet wel de beelden weer te geven maar toch voel je minder betrokkenheid als bij Voskuil.
Dit is veel meer een roman dan de boeken van Voskuil.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2011, 12:11

En daarom vind ik die verzopen katten heel erg mooi. Ik vind de vergelijking met Voskuil ook helemaal mank gaan.

Wat vind je tot nu toe van dit boek, Dettie? Minder betrokkenheid met de Japanners, dat klopt wel, maar met de verteller toch wel?

Ik heb mezelf deel twee dat in Australië speelt cadeau gedaan, maar het moest besteld worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2011, 13:45

Ik weet het nog niet Marjo wat ik er van vind. Ik vind het aardig maar mis juist de toon van Voskuil.
Tot nu toe zou het zich overal kunnen afspelen, ik lees alleen nog over een steeg en beddegoed dat al dan niet buiten hangt en buren die elkaar dagzeggen. Ook wordt er veel theegedronken.
Het enige dat eventueel Japans zou kunnen zijn is het uitdoen van de schoenen en het vele buigen.
De schrijver is redelijk betrokken bij mevrouw Suzuki maar dan als mens tegenover een mens. Maar Japanse cultuur of betrokkenheid bij het land zelf... nee, dat is er (nog) niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2011, 14:54

Ik vind dat er wel inzitten, maar ik vond vooral de manier waarop hij er mee omging mooi. Het kleine in het dagelijkse leven, het gewone theeleuten op z'n Japans, de manier ook waarop de Japanners onderling met elkaar omgaan en daarover praten.

(En tja, ik had toch al wel eerder vermeld dat ik de vergelijking met Voskuil niet juist vond? Had je maar naar mij moeten luisteren...ha ha)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Detlev van Heest: De verzopen katten en de Hollander (de

Berichtdoor berdine » 10 Jan 2014, 16:42

Je hebt het zeker niet uitgelezen, Dettie? Als je Voskuil verwachtte, dan is dat vooral in het eerste deel over Mevrouw Suzuki. Nu heb ik behalve Het Bureau ook De moeder van Nicolien gelezen en dat is precies Mevrouw Suzuki. Ik vond dit eerste deel dus wel erg Voskuil-achtig, met name de dialogen. In de volgende delen wordt dat minder, maar er komt dan wel wat meer diepte in het verhaal. Je krijgt langzaamaan een beeld van Van Heests karakter. Dat is bij tijd en wijle zonder meer "raar" te noemen. Hij is zeer sociaal, erg begaan met de buren voorzover ze hulp behoeven. Is het deels uit nieuwsgierigheid? Wie zal het zeggen? Daarnaast is hij een groot dierenliefhebber, op het belachelijke af. Die karaktertrek deed me aan Nicolien denken. Ook zo rechtlijnig, zonder boodschap aan de realiteit en de onlogica negerend. Na het deel over Mevrouw Suzuki sluipt er ook humor in het verhaal, doorgaans door Van Heests zelfspot.
Ik geloof niet dat het huwelijk slecht is/was, Marjo. Annelotte probeert hem voortdurend af te remmen, zijn acties tot normale proporties terug te dringen, maar hij is loei-eigenwijs. Annelotte wordt in die corrigerende rol gedwongen, maar is zelf ook heel sociaal (de lening aan die klaploper en inderdaad dat koekjesbakken). Van Heest noemt zichzelf een nietsnut en voelt zich onzeker. Dat zal nu wel over zijn!
Ik vond het een erg goed boek. Ik ga PLeun ook nog lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Detlev van Heest: De verzopen katten en de Hollander (de

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2014, 16:48

Ik weet helemaal niets meer van dat boek berdine.
Maar we zaten toen midden in een enorme flatrenovatie dus het kan best zijn dat ik gewoon de rust niet had voor dat boek.
Ik ga eens in de debuutboekendoos kijken of ik het boek heb.
Vermoedelijk heb ik mijn eerste exemplaar weggegeven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Detlev van Heest: De verzopen katten en de Hollander (de

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2014, 21:39

'Pleun' wacht nog..ik kom er niet toe.
Blijkbaar dacht ik dat het niet goed zat tussen die twee? Maar ze gaan toch ook uit elkaar, of herinner ik me dat niet goed?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Detlev van Heest: De verzopen katten en de Hollander (de

Berichtdoor berdine » 13 Jan 2014, 11:00

Nee dat herinner je je niet goed. Ze gaan emigreren naar Nieuw-Zeeland. Waarschijnlijk dacht je dat het niet goed zat tussen hen, omdat hij voortdurend opmerkingen van haar aanhaalt, die negatief klinken. Maar zij probeert hem steeds in te laten zien dat hij zich onrealistisch gedraagt en zich aanstelt. En hij vermeldt het ook alleen maar omdat hij dat heus wel weet, maar nu eenmaal zo is. Soms bewijst hij ook meteen haar gelijk. Die zelfspot was echt grappig. Haar acties m.b.t. hem vond ik vaak heel positief. En natuurlijk is er wel eens echt verschil van mening, waar niet?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten