Joost Heldeman: Het geheim van Den Haag (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Joost Heldeman: Het geheim van Den Haag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2010, 20:07

Aardig boek om eens te lezen, maar vrolijk word je er niet van, hoewel het een satire is.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/joost-heldeman

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2010, 09:37

De man heeft ook een bijzonder pseudoniem gekozen met z'n Heldeman.
Is het zo heldhaftig wat hij schrijft? Wordt er echt zoveel geopenbaard of valt het wel mee?

Het is een satire, die toch bedoeld is als een aanklacht tegen de werkwijze op ministeries. schrijf je.

Is het dan nog wel een satire?

De debutantenprijs winnen, dat kan niet, als je niet wil dat bekend wordt wie je bent.

Dan kan er altijd iemand 'namens de schrijver' de prijs in ontvangst nemen natuurlijk. Dat was ook met Omar B zo geweest als hij in de prijzen was gevallen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2010, 11:27

Mag een satire geen aanklacht zijn, bedoel je dat?
Het kan best zijn dat ik er zelf een aanklacht van maak, want - ook al weet je dat best - het is schandalig zoals het er aan toe gaat in de politiek: oeverloos gezwets, en weinig daden.
Er wordt niets geopenbaard in de zin dat het sappige feiten of namen onthult. Heldeman heeft iets aangekaart dat een openbaar geheim is, maar best wel weer eens gezegd mag worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2010, 11:37

Een Satire of hekeldicht is een kunstvorm waarbij vaak op humoristische wijze maatschappijkritiek wordt gegeven. De kritiek kan geleverd worden via parodie, ironie, sarcasme, pastiche en karikatuur. De doelwitten kunnen personen, tradities, religie, politici, media, waarden, normen, trends,...zijn. Niet alle satire is uitsluitend humoristisch bedoeld. Sommige satire is zo agressief en scherp dat ze vooral wil provoceren of tot actie aanzetten. Hierom zijn doorheen de geschiedenis veel satirici vervolgd geweest door de overheid.

staat bij wikipedia

Ik had het idee dat het niet zo humoristisch was weergegeven en een aanklacht is volgens mij een regelrechte beschuldiging, iets anders dus dan satire. Maar misschien ben ik aan het kniesoren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2010, 14:31

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hedendaagse politieke klimaat hier iets mee te maken heeft: staat op de longlist.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten