H. J. van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

H. J. van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor Marjo » 10 Mei 2010, 12:03

Het 'ware ' verhaal over het geheime dorp, dat op de Veluwe nog steeds ieder jaar aandacht krijgt, vooral in mei.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/h-j-van-nijnatten-doffegnies

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 05 Okt 2012, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2010, 12:43

Volgens mij heb ik dit boek heel lang geleden gelezen, ik weet dat ik van het verhaal dat mensen in zo'n bos woonden/ondergdeoken zaten erg indrukwekkend vond.

Dit las ik nog op deze site http://www.nunspeetvillage.nl/toer/9006.html (net iets anders dan jouw link marjo)

De gebeurtenissen rond het Geheime dorp zijn voornamelijk vastgelegd in vier boeken, 'Het geheime dorp' van H.J. van Nijnatten-Doffegnies, 'Onderduikers op de Veluwe' en 'Het Verscolen Dorp' van Aart Visser en 'Het verborgen dorp' van Jeroen Thijssen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Mei 2010, 18:41

Ja, ik kon blijven linken!! Er is enorm veel over in omloop. Dat boek van Jeroen Thijssen? Dat is 'onze' Jeroen blijkbaar. Maar dat boek is hier niet te vinden. (lenen)

WesselLindeboom
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Sep 2012, 20:55

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor WesselLindeboom » 27 Sep 2012, 20:58

Het boek heb ik ook, tweede druk uit 1947. Maar mijn opa was de timmerman die de hutten bouwde en er zijn veel feiten die verzuimd zijn te melden. De hoofdpersonen waren in werkelijkheid niet de drijvende krachten, de gebeurtenissen kloppen verder wel aardig, maar compleet is het dus zeker niet.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor Marjo » 28 Sep 2012, 10:39

Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw verhaal!!!

WesselLindeboom
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Sep 2012, 20:55

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor WesselLindeboom » 28 Sep 2012, 11:16

Lees maar eens op http://archievenwo2.nl/archieven/archie ... legaliteit
Daar wordt gemeld dat de advocaat Von Baumhauer de initiatiefnemer is. Ook heeft hij al die tijd de zaak gefinancierd, bonnen geregeld, etc, omgerekend naar nu praat je over miljoenen. Mijn opa werd altijd door hem benaderd als er klusjes in het geheime dorp waren. Toch is hij niet in het boek genoemd en lijkt het alsof een echtpaar (die in mijn opa's verhalen niet voorkwamen) degenen waren om wie het draaide.
Ik hoop dat je hiermee wat meer duidelijkheid hebt.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor Marjo » 28 Sep 2012, 11:49

Er is inderdaad maar heel summier een melding over een advocaat die samen met het echtpaar Bakker het kamp oprichtte. Op de site van het museum 'het verborgen dorp'.

Dit vond ik:
Het onderduikerskamp “Pas-Opkamp”, ook wel Verscholen- of Geheime Dorp genoemd, werd in de oorlogsjaren opgericht. Initiatiefnemers waren de familie Bakker uit Nunspeet (Opa Bakker en Tante Cor) en de advocaat E.H. von Baumhauer uit Vierhouten (De Boem). Ondersteund door vele mensen uit het verzet wisten zij dit kamp draaiend te houden.'


Nu is het boek waar het hier over gaat een roman, de schrijfster mag dus doen wat ze wil met het verhaal. Misschien vond ze jouw familielid niet spannend genoeg. We zullen nooit weten hoe het precies zat.
Zou er onenigheid geweest zijn dat het echtpaar dan weer niet in jouw opa's verhalen voorkomt? Dat lijkt er sterk op.

WesselLindeboom
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Sep 2012, 20:55

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor WesselLindeboom » 28 Sep 2012, 12:12

Haha, ik ben niet teleurgesteld over het wel/niet voorkomen van mijn opa, het is namelijk een roman, en opa Bakker en tante Cor zijn ook niet de echte namen. Wat ik bedoelde was het volkomen ontbreken van een figuur die Von Baumhauer was, zonder hem had het kamp nooit kunnen bestaan. Die man heb ik overigens nooit gekend, maar in combinatie met het geheime dorp was hij altijd de spil en dat miste ik volledig in het boek, vandaar 'het verhaal is niet compleet'.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor Marjo » 28 Sep 2012, 14:22

Tja, het blijft de vrijheid van een romanschrijver. Zonder jouw bericht hier had ik het niet geweten, en dat is misschien wel kwalijk. Maar van andere boeken ken ik ook het waarheidsgehalte niet. Als het al bestaat.

WesselLindeboom
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Sep 2012, 20:55

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor WesselLindeboom » 28 Sep 2012, 15:05

Marjo, zoek mij anders ff op Facebook als je dat hebt, of evt. je emailadres, dan heb ik nog wel wat info wat ook wel interessant is om door te worstelen.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor Marjo » 28 Sep 2012, 16:33

Mij kun je bereiken via het knopje onder aan een bericht van mij...

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2012, 16:39

Intussen heb ik de folder teruggevonden die ik nog had van Staatsbosbeheer in Vierhouten waar een replica van het verborgen dorp te vinden. Daar wordt het echtpaar Baumhauer alle lof toegezwaaid die ze dus verdienen.

Jammer dat de schrijfster het niet zelf doet in haar boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten