Judy Westerveld: De schoonmaker (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Judy Westerveld: De schoonmaker (debuut)

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2010, 16:51

Verrassend verhaal. Aanvankelijk dacht ik: tjee, wéér zo een, maar het boek wordt interessanter en leuker...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/judy-westerveld

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2010, 13:07

Ik heb de indruk dat de debuten dit jaar een stuk beter zijn dan vorig jaar.

Opvallend vind ik ook dat titels als deze kennelijk ook in opmars zijn.

De thuishulp, de schoonmaakster... heeft Anton Valens met zijn Meester in de hygiëne een trend gezet?

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2010, 14:18

Hm, dit boek gaat toch wel over iets heel anders dan 'de thuishulp' en 'meester in de hygiene'. Die zijn wel overeenkomstig, maar deze niet hoor.
En de titel is wel helemaal de juiste titel bij dit verhaal.
Betere debuten? Dat weet ik niet..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2010, 15:25

Ja beter debuten. Ik vond veel debuten vorig jaar vrij platvloers, makkelijk, niet echt bijzonder. Nu heb ik al een stel debuten gelezen die ik erg goed vind.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Mar 2011, 15:45

De afgelopen dagen in het zonnetje dit boek zitten lezen. Een makkelijk leesbaar boek, met een cover die me op het verkeerde been zette, en een verhaallijn die me ook op het verkeerde been zette.
Een verrassende ontknoping inderdaad.

had trouwens wel zin om die Evert af en toe een schop onder zijn achterste te geven, man man man, vastgelopen op werkplek waar niemand het ook maar enigszins serieus neemt, met een baan waarvan hij zelf ook niet echt goed de indruk wekt dat hij weet wat het inhoud, en de lezer na afloop al helemaal niet, en getrouwd met een vrouw van wie je ook al niet de indruk heeft dat ze hem serius neemt. de enige sprankelende figuur in zijn bestaan is zijn ex, waar hij naar toe wil, maar waar hij alleen maar verder van afdrijft.

Ik zat maar te mopperen...man ...........DOE iets met je leven, weg met die baan, weg bij die vrouw, máák er wat van.
Hij overweegt dat ook wel maar uiteindelijk dóet hij niets en blijkt dat tegen wil en dank nog goed uit te pakken ook.
Als is maar de vraag wat "goed" is trouwens.

Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 21 Mar 2011, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2011, 15:51

Grappig, dat heb ik nu ook altijd met dit soort boeken. En die zijn er veel de laatste jaren!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Mar 2011, 17:04

We hebben het vaak over identificeren, en dat het zo verschillend is wie goed en slecht tegen bepaalde gebeurtenissen of personages kan,

Slechte personages kan ik doorgaans goed hebben, maar passieve personages dus blijkbaar niet niet, dat is me al vaker opgevallen.
Alhoewel dat dus niet hoeft te betekenen dat ik het geen leuk boek vind.

De kern van het verhaal is dan ook origineel.. de passieve man vind annonieme aantekeneningen op zijn dagelijkse notitities , die gaat hij gebruiken, en blijkt zo per ongeluk iets briljants bedacht ter berde gebracht te hebben, waardoor hij een sneeuwbal aan het rollen heeft gebracht die tot zijn verbijstering groter en groter wordt, terwijl hij geen flauw idee heeft wat hij eigenlijk "bedacht"heeft.

Ik verdacht trouwens in tegenstelling tot de hoofdpersoon werkelijk iederéén, de secetaresse, de ex, zijn vrouw, de enige wél aardige collega en zelf de stokoude overbuurvrouw in de torenflat.

Willeke

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Judy Westerveld: De schoonmaker (debuut)

Berichtdoor berdine » 17 Okt 2014, 17:57

Haha, ja, die laatste verdacht ik tenslotte ook. Of iemand die stiekem op zolder woonde. De ontknoping is logischer en ik had hem evenmin verwacht.
Ik heb dit boek dus eindelijk eens gelezen. Erg leuk boek. Inderdaad origineel. En plastisch beschreven: Ik kon die Evert zo wat ruiken....zweet, bier en bierworstjes, afgeblust met een tictac. Brrr....
Vreemd eigenlijk dat ik Evert wel kon verdragen, terwijl ik toch ook de grootste moeite heb met passieve figuren. Ik denk dat ik net een beetje medelijden met hem kreeg.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Judy Westerveld: De schoonmaker (debuut)

Berichtdoor Renate » 18 Okt 2014, 10:33

Dat boek moet ik ook eens lezen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten