Simon Mawer - De glazen kamer (samenleesb februari/maart)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Simon Mawer - De glazen kamer (samenleesb februari/maart)

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2010, 10:22

Alvast een item gemaakt zodat jullie al jullie bevindingen kunnen spuien :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Feb 2010, 13:59

Nog even twee leuke "moetjes", en dan ga ik beginnen.

Groetjes
Willeke

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 14 Feb 2010, 14:38

Simon Mawer – De glazen kamer

Wat een prachtig boek! De glazen kamer is de woonkamer van een modernistisch huis dat wordt gebouwd in Tjechoslowakije, eind jaren twintig. Het is een huis dat eruit ziet als een bedrijfsgebouw en dat voor een belangrijk gedeelte bestaat uit glas. De woonkamer is een heel grote ruimte van zo’n 250 vierkante meter.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/simon-mawer

PetraO.
Laatst gewijzigd door PetraO. op 14 Feb 2010, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 14:53

Dit vond ik op internet

Simon Mawer reconstrueert de geschiedenis van een modernistisch huis en zijn bewoners. Het is een fictief verhaal, maar interessant om weten is dat het het huis, dat de spil vormt van het verhaal, echt bestaat. Het werd ontworpen door Mies Van der Rohe en gebouwd in 1930 in Brno (geboortestad van Milan Kundera), Tsjecho-Slowakije. De personages en hun verhaal zijn niet gebaseerd op de werkelijkheid.

En voila hier is de villa http://www.greatbuildings.com/buildings ... House.html (even naar beneden scrollen0

(Petra ik denk dat 250 vierkante kilometer wel heel veel is voor een kamer :D )

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 14 Feb 2010, 15:18

uh, ja, dat is wel wat erg veel privacy...Ik heb er meters van gemaakt.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 15:21

En Roomservice je verslag staat op de site.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 14 Feb 2010, 15:24

Bedankt voor de link! Ik kon zo snel niet achterhalen om welk huis het ging. De kamer is precies zoals die in het boek beschreven staat. Mooi huis, al zou ik de neiging hebben om overal gezellige kleedjes en kussentjes neer te leggen.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 16:42

Het is wel een prachtig huis zeg! Ik zit helemaal te genieten.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Feb 2010, 21:51

En het boek is uit. Erg mooi.

Een mooi gegeven ook, het huis als hoofdpersoon in een wereld die alsmaar veranderd en facisme en communisme over zich heen krijgt, en steeds een andere bestemming krijgt.
Met als dieptepunt inderdaad zijn bestemming als rassenscheidingsinstituut, wat me hoe terloops beschreven het ook werd, letterlijk kippevel bezorgde, om dat je weet dat dat soort onderzoeken toen echt plaats vonden.

Mooi ook is de geschiedenis van de familie Landauer en de mensen om hen heen, een geschiedenis die steeds ook toch met het huis verbonden blijft.

Wat goed dat je de link van het huis plaatste Dettie,
ik vroeg me al lezend steeds af hoe het echte huis er uit zou zien.

Willeke

EvaW
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 Jan 2010, 11:39
Locatie: Den Haag

Berichtdoor EvaW » 20 Feb 2010, 20:48

Ik ben benieuwd! Heb het boek net van de bieb geleend. Hopelijk ben ik ook zo enthousiast. De eerste pagina's maakten in ieder geval dat ik zin heb om verder te lezen.

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 27 Feb 2010, 13:52

Wat leuk, de link met foto's van het huis. Terwijl je aan het lezen bent, probeer je je voor te stellen hoe het huis eruit zit, maar dat is best lastig. Mooi, mooi boek ook. Interessante personages en vooral ook interessante relaties.
Nog een klein stukje te gaan (gelukkig).
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

http://jannyan.wordpress.com
http://www.fwg-deverbeelding.nl/

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 28 Feb 2010, 13:07

Ik heb het boek uit. Dat is bijna jammer. Ik vond het een prachtig boek. Interessante personages, boeiende relaties, op de achtergrond het gerommel in Europa voor, tijdens en na WO II. Als rode draad de geschiedenis van het huis met de Glazen Kamer. Een Glazen Kamer die staat voor de ongehinderde blik op de buitenwereld (en naar binnen) maar ook als "domein van openheid en transparantie, een plek waar niemand leugens kan vertellen".
Het heeft me van begin tot eind geboeid. Eigenlijk maar 1 minpuntje, ik vind de ontmoeting aan het eind van het boek net iets teveel van het goede. Net iets té toevallig. Maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Een aanrader.
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell



http://jannyan.wordpress.com

http://www.fwg-deverbeelding.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2010, 13:12

Ik moet het ook gaan lezen merk ik wel, iedereen is zo enthousiast.

De kamer zelf (op het plaatje) is al aantrekkelijk, een boek daarover kan haast niet anders zijn (nou ja...)

Maar ik heb nog een maand dus het kan nog.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 28 Feb 2010, 19:21

Ik ga het boek de komende week ook kopen.
Ben benieuwd na al die enthousiaste verhalen.

irene

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 03 Mar 2010, 13:13

Sorry, tijdje 'afwezig' geweest vanwege nare privégebeurtenis en dit samenleesboek tot nu toe gemist. Ik kan er ook niet aan meedoen, want ik krijg het pas in april (over 50 dagen komt de door mij bestelde goedkope paperback uit) binnen. Heb het boek in december 'gepre-ordered' in Engeland. Jammer, had graag meegedaan nu, maar ik zal de discussie volgen en als ik het gelezen heb, alsnog hier wat over mijn 'belevenissen' met het boek vertellen.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2010, 13:44

Ik neem aan dat je de Engelse versie wil lezen anders kun je, als ik het uit heb, mijn boek wel lenen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mar 2010, 13:45

Goed je weer te zien!

Groetjes
Willeke

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 03 Mar 2010, 14:06

Dettie schreef:Ik neem aan dat je de Engelse versie wil lezen anders kun je, als ik het uit heb, mijn boek wel lenen.


Lief aangeboden, maar ik wil inderdaad de Engelse versie lezen :oops:. En april komt wel goed uit, hoor: vakantie van half april tot half mei. Zeeën van tijd om te lezen!

ps. is er al een volgend samenleesboek te kiezen/gekozen?
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

EvaW
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 Jan 2010, 11:39
Locatie: Den Haag

Berichtdoor EvaW » 03 Mar 2010, 20:15

Ik heb het boek vorige week uitgelezen. Ik moet zeggen dat ik toch wat minder enthousiast ben. Leuk om een keer een roman te lezen waarin een gebouw het middelpunt is, maar qua stijl en gebeurtenissen vond ik het minder. Geen vervelend boek, maar ook geen aanrader.

Leuk overigens die link met foto's van het huis. Klopt wel helemaal met het beeld dat ik erbij had!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Mei 2010, 10:29

Ik vind het ook geen aanrader. Het boek pakt mij niet, en ik lees niet verder. Waarschijnlijk de wat droge stijl, ik vind het vrij saai. Maar het kan ook heel liggen aan de andere boeken die mij aankijken...


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten