Frédérique Hébrard: Onder de kastanjebomen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Frédérique Hébrard: Onder de kastanjebomen

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2010, 17:54

Ach, wat zal ik zeggen. Deze schrijfster hoeft niet meer, en het boek kan gauw weg.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/frederique-hebrard

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2010, 13:14

Dit vond ik bij biblion

Goedgeschreven roman in de ik-vorm waarin gelovig zijn en het protestantisme en het katholicisme een grote rol spelen. 'Een oecumenisch sprookje', citeert de achterflap uit een recensie.

De Franse schrijfster (1927), die een aanzienlijk oeuvre op haar naam heeft staan, ontving voor 'Le Harem' le Grand Prix du roman de l'Academie Francaise. In haar autobiografische roman 'Le gouter chez Dieu' (1993) onthulde zij haar overstap van het protestantisme naar het katholicisme.

Toch een redelijk bekende en gewaardeerde schrijfster dus.
Ik ken haar boek 'Terug naar de Provence' van naam en dacht eigenlijk dat van dat boek een verslag op de site stond maar nee.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 28 Jan 2010, 16:26

Ach, wat zal ik zeggen. Deze schrijfster hoeft niet meer, en het boek kan gauw weg.


Ik heb Hébrard allang geleden aan de kant gezet, de boeken zijn inmiddels het huis uit.
Toch knap van je Marjo dat je er een verslag van hebt gemaakt, ik zou het niet hebben kunnen opbrengen.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2010, 16:38

Nou dat is duidelijk! Jullie maken me niet echt enthousiast moet ik zeggen :D

Dettie

Marianka
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 Aug 2012, 16:21

Re: Frédérique Hébrard: Onder de kastanjebomen

Berichtdoor Marianka » 23 Aug 2012, 16:41

Ik ken dit boek niet, maar om de schrijfster nu meteen af te wimpelen, omdat dit verhaal mogelijk niet interessant is - het prikkelt mij om enig tegengas te geven.
Ik heb van haar "Het laatste feest"gelezen, een familie-epos dat zich afspeelt in de Camargue, een streek in Frankrijk, beroemd om zijn paarden en stieren. Maar het verhaal gaat vooral over sterke vrouwen en er zitten af en toe zulke treffende passages in, die je pats boem midden in je hart raken, zo treffend. Dat vond ik tenminste en ik vond het ook een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb. Maar misschien ben ik oversentimenteel.
Lees en huiver (grapje).

Marianka

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frédérique Hébrard: Onder de kastanjebomen

Berichtdoor Marjo » 23 Aug 2012, 20:54

Het is niet alleen op basis van een verhaal dat ik een schrijver ´afkeur´. Zeker als de stijl me bevalt, dan wil ik best een ander boek proberen. Maar die is me blijkbaar niet genoeg bevallen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Frédérique Hébrard: Onder de kastanjebomen

Berichtdoor berdine » 02 Nov 2018, 20:45

Laat ik deze oude discussie dan eens oprakelen. Ik heb zojuist "Terug naar de Provence" gelezen en een deel van jouw recensie van "Onder de kastanjebomen", Marjo, kan zó gebruikt worden voor dit boek. Te veel. Te veel gebeurtenissen, te simplistisch, een veredeld bouquetreeksboekje. Toegegeven, het leest razendsnel, ze lepelt aan de lopende band historische feiten op en af toe gebruikt ze echt mooie zinnen en metaforen. Maar het is een soap. De ene tragedie is nog niet voorbij of de volgende dient zich al aan. Een brand, zoon in het ziekenhuis, thuisgekomen blijkt er ingebroken, politie over de vloer en die vindt gestolen schilderijen in haar slaapkamer. Allemaal in één dag. En dit soort dingen aan de lopende band.
En ook hiervan heeft Biblion een gunstige recensie, wat mij ernstig doet twijfelen aan Biblion.
Je schijnt het gelezen te hebben, Dettie, maar dat was ongetwijfeld járen geleden, voordat je aan echte literatuur toe was.
Hier gaat Frédérique Hébrard eveneens de deur uit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Frédérique Hébrard: Onder de kastanjebomen

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2018, 23:56

Nee ik heb het niet gelezen berdine, ik ken de schrijfster van naam maar ik heb geen boeken van haar gelezen.
Gezien jullie opmerkingen zie ik me er ook niet gauw aan beginnen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten