Chips Hardy - Each day a small victory

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Chips Hardy - Each day a small victory

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2009, 10:48

In het genre Rural Noir is Each day a small victory van Chips Hardy een voltreffer. Het boek beschrijft een jaar uit het leven van Max, de hermelijn. Hij woont op een parkeerplaats van de Roaring Road, die dwars door het Oak Wood loopt en waarover mensen zich in 'hoestende dozen' voortbewegen. Een van de voordelen van het wonen op die parkeerplaats is de aanwezigheid van een 'rotting food box', waar mensen regelmatig van alles en nog wat bij of in achterlaten.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/chips-hardy

Ellen
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Jan 2010, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 03 Dec 2009, 18:58

Dit lijkt me een goed boek, inderdaad, maar ik denk dat ik het alleen huilend kan lezen met nachtmerries erna. Wel bijzonder, zo'n fabelachtig verhaal.
Ook dit gaat voorbij.

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 03 Dec 2009, 19:49

PetraO. schreef:Dit lijkt me een goed boek, inderdaad, maar ik denk dat ik het alleen huilend kan lezen met nachtmerries erna. Wel bijzonder, zo'n fabelachtig verhaal.

Nee, het is absoluut geen ontroerend boek, integendeel! Ik heb regelmatig hardop zitten grinniken (in de trein). Ik weet ook niet of het boek, bij vertaling naar het Nederlands, diezelfde sfeer zou behouden. Misschien is het wel 'te Engels'? Het is heel onderkoeld, 'feitelijk' geschreven (voor zover dat kan met dieren die praten), maar vaak zoooooo ontzettend grappig. Dat stukje over dat lieve konijntje Donna en haar moeder Laura is natuurlijk eigenlijk heel triest, maar de wijze van beschrijven laat mij grinniken. Misschien beschik ik wel over een raar soort humor :shock:?

Vergeet niet dat het het verhaal van Max is. En Max ziet niet een lief knuffelkonijntje, maar rondhuppelend eten op het moment dat hij hartstikke hongerig is.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 04 Dec 2009, 11:35

Nee volgens mij blijft daar niets van over als het vertaald is in het Nederlands. Net als bij The wind in the willows van Kenneth Grahame. Halverwege dat boek dacht ik dat ik misschien toch niet alles begreep en haalde de Nederlandse vertaling bij de bieb. Maar de hele sfeer was weg.
En dat niet begrijpen viel erg mee, dus heb toen toch maar weer de Engelse versie ter hand genomen.
Ik ga dit boek zeker lezen!

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 04 Dec 2009, 13:57

Een griezelig, gruwelijk boek, zo komt het bij mij over, maar met zwarte humor.
Voor de liefhebbers van het genre!

mira

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 15 Feb 2010, 15:58

Ellen, nu ik het boek gelezen heb, kan ik pas goed beoordelen hoe goed je verslag is! Het is een prachtig boek met subtiele humor. (Waarom houden mensen niet van regen op hun huid? De varkens geven er niks om en die hebben toch hetzelfde vel...) Het las ook best vlot, omdat er voortdurend gejaagd wordt en/of gevaar is en dus spannend is.
Ja er sneuvelen nogal wat dieren (zoals de flaptekst meldt: Animals were harmed in the writing of this book), maar zo gaat het in de natuur. Daar hoef je niet om te huilen. Je huilt toch ook niet om iedere worm die een merel aan zijn jongen voert?
De tekeningen zijn ook de moeite waard, de laatste zelfs noodzakelijk, aangezien ik maar niet kon bedenken wat het "soft stripy thing" was, waar de muizen onder schuilden.
Ik vind het wel treurig dat er ook in zo'n prachtig vorm gegeven boek weer de nodige drukfouten en slordigheidsfoutjes staan. Jammer!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten