Conny Braam: De handelsreiziger van de NCF

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Conny Braam: De handelsreiziger van de NCF

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2009, 22:26

De handelsreiziger van de Nederlandsche Cocaïne Fabriek, zo heet het boek voluit.
Een boek dat prettig weg leest en waarvan je nog veel opsteekt ook!
Ik heb vandaag de pasverworven kennis kunnen delen met een leerling die een werkstuk maakt over cocaïne...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/conny-braam

Marjo

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 02 Dec 2009, 17:00

Al een paar keer mee in mijn handen gestaan, iedere keer weer teruggelegd ten faveure van een ander boek. 'Prettig weglezen' zorgt er (bij mij) niet voor dat ik het de volgende keer wel meeneem naar de kassa, omdat ik dan denk aan 'wel aardige boeken, leuk om een paar uurtjes mee te vullen'. Dat soort boeken haal ik liever uit de bibliotheek, dan er geld aan uit te geven ;).

Of bedoel jij met die kwalificatie wat anders?
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2009, 17:29

Nee, ik bedoel precies dat.
Dit boek lees je niet om de taal, maar omdat het een verhaal vertelt. In het geval van Conny Braam weet je altijd dat er een gedegen onderzoek aan vooraf is gegaan, dat ze een historische periode verwerkt, waar de lezer waarschijnlijk nauwelijks iets van weet.
Het is factie: non-fictie in romanvorm.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2009, 17:32

Bij mij kwam het ook over als... wel een aardig boek maar dat is het dan ook. Echt enthousiast klink je niet. Laten we het zo zeggen, ik zou het niet kopen na jouw verslag. Zelf wilde ik ook al vragen of je het boek nu wel of niet goed vond.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2009, 20:41

Ik klink niet enthousiast? Toch heb ik er met plezier in gelezen en vind ik het een goed boek.
Misschien komt dat doordat het geen verhaal is waar je vrolijk van wordt.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2009, 11:22

Ik kwam een knipsel tegen met een interview van de schrijfster. Ze vertelt dat er nog een gebouwtje overgebleven is van de oude cocainefabriek. Daar wonen de Hells Angels, tegenover de Bijlmer..
Maar tussen de Bijlmer en de Hells Angels staan containers waar studenten in gehuisvest zijn. Daar heeft mijn dochter bijna twee jaar gewoond. Ik ken dat gebouw en dat terrein dus.

Overigens is Conny Braam niet op het terrein geweest. Veel te link, besloot ze!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2009, 14:36

Het was aan de Weespertrekvaart

Hier staat een getekend plaatje van die fabriek

http://www.rnw.nl/es/node/33171

met een verslag en een reportage op radio wereld omroep.

Dettie

EvaW
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 Jan 2010, 11:39
Locatie: Den Haag

Berichtdoor EvaW » 06 Jan 2010, 12:06

Ik heb dit boek net gelezen en vond het zeker de moeite waard. Het is geen literair werk, maar het verhaal pakt wel en is zeker interessant (nu moet ik daar wel bij zeggen, dat historische romans mij sowieso aanspreken).
Ik had ook al een paar keer met het boek in mijn handen gestaan, maar heb er zeker geen spijt van dat ik het meegenomen heb.

Eva


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten