Richard Powers - Galatea 2.2

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Richard Powers - Galatea 2.2

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2009, 09:23

Galatea 2.2 is het fictieve verhaal van de 35-jarige Richard Powers, net terug uit Nederland waar hij een aantal jaren samen met zijn vriendin C. heeft gewoond. Nadat die relatie is verbroken, is hij teruggegaan naar de Verenigde Staten. Hij is voor een jaar aangenomen als gastdocent aan de universiteit, waar hij jaren geleden zelf is afgestudeerd in de Engelse literatuur.

lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/richard-powers

Ellen
Laatst gewijzigd door Dettie op 13 Nov 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2009, 20:48

Hoi Ellen, welkom hier en bedankt voor je recensie.

Van Richard Powers heb ik een lange tijd geleden Het zingen van de tijd gelezen. Ook geen makkelijk boek. Toentertijd was ik er niet onder de indruk van maar ik sta verbaasd dat ik toch veel onthouden heb van dat boek.

Powers wordt gerekend tot de 'wetenschappelijk georiënteerde romanschrijvers' las ik net.

Het maakt voor het verhaal namelijk niets uit: de hoofdpersoon is hoe dan ook Pygmalion die zijn Galatea tot leven probeert te brengen, maar door zijn Galatea gedwongen wordt echt te gaan leven: Bekijk alles voor me. schrijf je in je recensie.

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. (Galatea) Helena krijgt het actuele wereldnieuws en zijn eigen levensgeschiedenis ingevoerd en haar reactie is "Bekijk alles voor me?"

groetjes
Dettie
die moe is en daardoor weinig helder in 't hoofd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 23 Okt 2009, 12:01

Hé, die staat ook nog in mijn kast om gelezen te worden. Het is een afdankertje van de bieb. Ik vond "Het zingen van de tijd" erg mooi. Moet nu nodig eens aan Galatea beginnen... :?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2009, 12:19

Zo uitdaging nummer 2 berdine...

dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 23 Okt 2009, 19:52

Je vergist je...nummer 3. ;)

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 23 Okt 2009, 21:23

Dettie schreef:Bekijk alles voor me. schrijf je in je recensie.

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. (Galatea) Helena krijgt het actuele wereldnieuws en zijn eigen levensgeschiedenis ingevoerd en haar reactie is "Bekijk alles voor me?"

Dat is inderdaad de opdracht die Helena aan Richard geeft. Bedenk dat Helena een computer is (uit 1995!) en zelf - behalve een heel klein beetje naar tweedimensionale beelden 'kijken' - niet in staat is om dingen zelf te betasten of zich te bewegen en de wereld in te gaan.
Dat is één van de fascinerende kanten van het boek: het laat je beseffen hoeveel je allemaal op de een of andere manier moet hebben ervaren, voordat je zelfs maar een simpele dichtregel een beetje kunt begrijpen.

Groetjes, Ellen
Laatst gewijzigd door Ellen op 23 Okt 2009, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 23 Okt 2009, 21:42

berdine schreef:Hé, die staat ook nog in mijn kast om gelezen te worden. Het is een afdankertje van de bieb. Ik vond "Het zingen van de tijd" erg mooi. Moet nu nodig eens aan Galatea beginnen... :?


Grappig, mijn boek is ook een afgeschreven bibliotheekboek, net als Profijt trouwens. Galatea is wel een heel ander boek dan Het zingen van de tijd, maar desalnietteplus het lezen meer dan waard ;) .

Groetjes, Ellen
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 23 Okt 2009, 21:47

Over Het zingen van de tijd schreef Dettie:
Toentertijd was ik er niet onder de indruk van maar ik sta verbaasd dat ik toch veel onthouden heb van dat boek.


Time of our singing heb ik vorig jaar gelezen en ik was er helemaal weg van. Geweldig! Soms heb ik nog weleens heimwee naar dat boek. Klinkt dat raar?. Die paar zinnen waarin verteld wordt waarom Delia, bij een bezoek aan de school van haar zoons, achterin de auto plaats neemt: hartverscheurend en onvergetelijk.

Wat me vooral schokte bij het lezen, was dat zoveel van wat erin verteld wordt (en gebeurd is) nog maar zo kort geleden gebeurd is. Het was daarentegen wel heel toepasselijk om het te lezen in de tijd dat Obama nog volop bezig was om de democratische kandidaat voor de presidentsverkiezingen te worden.

Man gone down (Man gaat neer, isbn: 9789041412386) van Michael Thomas heeft hetzelfde thema, maar speelt in deze tijd. Ook een heel goed boek, trouwens.

Groetjes, Ellen
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2009, 22:09

Wat me vooral schokte bij het lezen, was dat zoveel van wat erin verteld wordt (en gebeurd is) nog maar zo kort geleden gebeurd is.


Ja dát is me ook zo bijgebleven. Dat gedeelte van het boek was ook blijven hangen. Ik weet alleen dat ik me ergerde aan het steeds maar vertellen hoe mooi de stem van die ene broer was. Maar de toestand in het land en wat de zwarte mensen meemaakten, verbijsterend en indrukwekkend.

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 23 Okt 2009, 22:28

Gut, Dettie, ik moet ineens ontzettend lachen: jij hebt je op 1 januari 1970 geregistreerd op dit forum... en als je dan net Galatea 2.2 (uit 1995) hebt gelezen, waarin o.a. heel voorzichtig internet om de hoek komt kijken (op een universiteit nog wel) :lol:

Als ik dat had geweten.. ik heb in 1984 mijn eerste computer gekocht: een ZX Spectrum met, let wel 16 Kbytes als intern geheugen (waarvan er maar 7 vrij te gebruiken waren). Had ik dat geweten, zeg, dan was ik toen direct lid geworden van De Leestafel :P !

Groetjes, Ellen
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2009, 12:09

haha ik lees dit nu pas! Nou dat zou leuk geweest zijn, en wij maar uren wachten tot ons berichtje op het forum zou staan! Het zou een complete dagvulling zijn geweest.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten