Alina Nubé - Domweg gelukkig in de Kalverstraat

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alina Nubé - Domweg gelukkig in de Kalverstraat

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2009, 12:16

Alina Nubé is publicist en schreef jarenlang voor vrouwenbladen voor ze overstapte naar de consumentenjournalistiek (Consumentengids) staat in de flaptekst van boek. Ze belooft in diezelfde flaptekst plechtig dat ik Domweg gelukkig in de Kalverstraat met een glimlach dicht zal slaan. Glimlach staat dus dikgedrukt. Meerdere woorden zijn op die flaptekst dikgedrukt zoals vaak gebeurt in reclame, als blikvangers, om mensen te verleiden het boek, de make-up, de jurk, tas etc te kopen.In het boek probeert Alina uit te leggen hoe wij verleid worden, hoe dat mechanisme werkt.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/non-fictie

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2009, 17:46

Bah...

O jee, ik bedenk me..dat mag ik niet zo zeggen hè!
Knap van je Dettie dat je er zo´n verslag van hebt weten te maken!!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2009, 20:03

*Grijns* keurig Marjo! haha.

Het was inderdaad nogal lastig om er een verslag van te maken, ik probeerde nog wel objectief te blijven. Volgens mij heeft de schrijfster er een hoop werk aan gehad maar alles was nogal achterhaald, vond ik dan. Misschien is het voor iemand anders een openbaring.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Sep 2009, 22:49

Doen we het allemaal?Ik schreef ooit.
Domweg gelukkig op de Lijnbaansgracht.
Dettie mag ik taalpurist zijn geen kritiek, maar leren.(ooit typte ik als fout lestafel ipv leestafel)Het is per slot van rekening een literaire site, maar als ik het goed begrijp is dit boek lectuur en geen literatuur.
Je schrijft meerdere , een meerdere is iemand die boven je staat, meer is dus meer dan iets anders en in dit geval is "meerdere" verscheidene. Dit meerdere is een Germanisme.
Please zie het niet als kritiek ,maar gewoon kennis vergaren, Missschien ben ik alleen maar hopleloos ouderwets, taal is altijd in beweging. Ik weiger zelf sommige dingen modern te spellen, dat doet me pijn!
Ja , dit commentaar lever ik, die geen zin foutloos kan typen!
:oops:
manja
Het sluipt er allemaal in. Uitproberen is heel gewoon geworden, ik zal het nooit gebruiken. Had je op school bij Duits Ausprobieren, met uitproberen vertaald, grote streep er door. Als ik mensen verbeter dan zeg ze dan er een verschil in betekenis tussen proberen en uitproberen, dan raad ik aan om dan maar testen te gaan zeggen,maar inmiddels is het ook al uittesten geworden. Eén voorbeeld van vele! :(

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2009, 08:21

Dit staat in het woordenboek Manja,

meer·der bn, telw meer dan één; verscheiden: ~e gevallen van tbc

Dus meerdere mag ook.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Okt 2009, 11:59

Zie je wel, ik ben van de oude school!
Ouderwets.
Manja

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 02 Okt 2009, 17:26

Iets voor jou Dettie?

zondag 18 oktober om 15|:00 uur
lezing van Alina Nubé over haar boek Domweg gelukkig in de Kalverstraat
Verleiding en verlossing in het consumentenparadijs.
Achterop een boek staat de flaptekst, normaal gesproken een wervend stukje tekst om u te verleiden dit boek te kopen. Het is maar een van de talloze valstrikken waar u, beste consument, mee wordt belaagd. Van mijn uitgever moest ik hier bijvoorbeeld zeggen: ´In dit persoonlijke en geestige pamflet voert zij de lezer via een verfrissende duik in haar kleren- en badkamerkast langs psychologen, biologen, reclamemakers en communicatiegoeroes, tot in de diepste krochten van het consumentenparadijs...´
Ziet u hoe het werkt? Als u zich laat verleiden, vertel ik u er nog veel meer over. En ik beloof plechtig dat u Domweg gelukkig in de Kalverstraat met een glimlach dicht zult slaan.
Alina Nubé (1972) is publicist en schreef jarenlang voor vrouwenbladen voor ze overstapte naar de consumentenjournalistiek.
Podium 1e etage - toegang vrij - Koningsplein 20 Amsterdam

Jeannette


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten