Johanna Adorján - Een bijzondere liefde

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Johanna Adorján - Een bijzondere liefde

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2009, 12:36

“Op 13 oktober 1991 maakten mijn grootouders een eind aan hun leven”, zo begint: “Een bijzonder liefde”, het waargebeurde verhaal van de grootouders van de schrijfster Johanna Adorjan. De schrijfster was op dat moment twintig jaar. Haar grootvader was 82 en ziek; maar haar grootmoeder was een gezonde vrouw van zeventig jaar.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/johanna-adorjan

Jeannette
Laatst gewijzigd door Dettie op 24 Okt 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2009, 12:44

Een mooi verslag en een mooi verhaal Jeannette.

Deze dubbele zelfmoord was geen wanhoopsdaad, maar een daad van liefde van twee mensen die niet zonder elkaar konden leven.

Aangrijpend! Maar wat ik verder in je recensie lees is dat de grootmoeder heel onzeker was, durfde zij niet verder te leven zonder grootvader of was het echt een daad van liefde volgens jou?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 14 Sep 2009, 13:33

De schijfster, de kleindochter, interpreteert de dubbele zelfmoord als een liefdesdaad. Zoals Isolde niet verder wilde leven na de dood van Tristan.

Maar... Uit gesprekken met vrienden van de grootouders blijkt dat haar grootmoeder helemaal niet zo zelfverzekerd was als haar kinderen en kleinkinderen dachten. Eigenlijk was zij diep in haar hart heel onzeker.

In het verhaal wordt verteld dat zij al twee keer eerder sprak over zelfmoord; beide keren op een moment dat zij dacht dat haar
echtgenoot omgekomen was. Op die momenten waren haar kinderen nog heel klein!

De grootouders hadden veel meegemaakt in hun leven; ze waren diep met elkaar verbonden. Het leek wel of hun liefde voor elkaar groter was dan die voor hun kinderen.

De huisarts van de grootouders heeft nog geprobeerd om de grootmoeder van haar daad af te houden; maar haar besluit was onherroepelijk!

Voor de kleindochter is de liefdesdaad een mooie gedachte. Bij mij als lezer blijft een restje twijfel bestaan. De grootmoeder was op dat moment nog kerngezond. De meeste vrouwen die op die leeftijd hun partner verliezen slagen erin om na een periode van rouw hun leven weer op te pakken.

Maar de grootmoeder wilde zelf de regie over haar leven en dood houden.

Dit is echt een boek waar je nog een tijd over de inhoud blijft nadenken!

Jeannette

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Sep 2009, 15:58

Zwaar ook denk ik? Of valt dat wel mee?

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 14 Sep 2009, 18:03

Marjo schreef:Zwaar ook denk ik? Of valt dat wel mee?


Ondanks het feit dat het boek over de dood gaat, is het geen zwaar boek geworden! Maar het feit dat het waargebeurd is, maakt het wel heel bijzonder.

Het is een verhaal over een boeiend leven; liefdevol en met de nodige humor beschreven.

Jeannette


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten