Michiel Klein Nulent - De tram van half zeven (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Michiel Klein Nulent - De tram van half zeven (debuut)

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2009, 12:19

Voor mij een kanshebber voor de Academia debutantenprijs 2010.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/m-klein-nulent

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Nov 2009, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2009, 21:58

Ik zeg het al: het is een verademing tussen al die autobiografische boeken, maar of dit nu een kanshebber is??
Jij noemt het verstild, en ja dat is het wel. Dat is mijn probleem. Ik zou het eerder statisch noemen.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/m-klein-nulent

Marjo

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 14 Nov 2009, 10:45

Als het boek net zo mooi is als jouw verslag Dettie, dan moet het wel op de shortlist staan.

Het klinkt in elk geval wel naar mijn smaak (gelukkig maar dat die verschillen, toch Marjo ;) ) Ik ga het in elk geval nog lezen!

Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2009, 11:05

ja, ik vond het een erg mooi boek en eigenlijk niet zo triest.
Alles liep zoals het liep. Nee statisch kan ik het niet vinden. Er is een spanning tussen het meisje en de man en dat wordt met veel inlevingsvermogen verteld. (vond ik hoor)

Dettie
die benieuwd is wat Librije er van vindt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2009, 17:53

Dat wachten we dan even af!
Bij mij blijft dit niet hangen.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 18 Jan 2010, 17:27

'n Prachtig verhaal. Van de eerste tot en met de laatste bladzijde heb ik het boek in een adem uitgelezen. De auteur weet in eenvoudige woorden en zinnen een heel aangrijpend thema over te brengen.
Mooi ook qua opbouw: de "vleermuis" Osman fladderend in zijn avond en nachtwinkeltje, de plotselinge verschijning van de zestienjarige Isis en de omkeer in het verhaal wanneer Osman iets zeer emotioneels meemaakt.
'n Zeer goed debuut dat bij mij nog lang blijft hangen...sterker nog ik heb het al menig keer als tip aan verwoede lezers aangeraden.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2010, 17:42

Dat is een heerlijk enthousiast verhaal irene. Zelf heb ik dit boek ook al een paar keer aan mensen aangeraden. Mooie vergelijking Osman als vleermuis.

Ik dacht nog even zou de naam Isis iets betekenen, Isis was ook een belangrijke godin maar ik denk dat ik het dan te ver ga zoeken.


Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2010, 16:20

Nu ben ik zo benieuwd hoe PetraO. het vindt. Maar haar stilte voorspelt niet veel goeds...

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 02 Feb 2010, 21:06

Nou, daar ben ik dan zelf ook. Het verhaal begon met een mooi gegeven, zo met dat meisje dat komt binnenwandelen in die avondwinkel en dan maar blijft. Het was ook goed geschreven: klassiek goed. Vooral in het begin deed het me denken aan Rascha Peper. Maar gaandeweg ging ik denken dat de schrijver het verhaal sterker had kunnen maken door Osman iets meer initiatief te geven. Hij had het leven min of meer opgegeven en eigenlijk komt hij daar ook niet op terug. Verder vroeg ik me steeds af of er nou weleens klanten kwamen in die avondwinkel. Niet veel volgens mij, maar af en toe leek het toch wel weer van wel. Dus al met al is mijn oordeel: goed, lezenswaardig, maar het had beter gekund. Bij mij eindigt dit boek op de tweede plaats.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2010, 21:22

Hij had het leven min of meer opgegeven en eigenlijk komt hij daar ook niet op terug.

Dat vond ik juist niet. Hij heeft dat stukje land en blijft dromen dat het weer goed komt tussen hem en zijn vrouw. Hij blijft denken dat hem dat zal gaan lukken.

Die klanten deden er niet zo toe voor het verhaal volgens mij, eigenlijk was het meisje ook een klant natuurlijk.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 06 Feb 2010, 10:51

Já...dit is het soort boek waar ik van houd...met een mooie treurigheid.
Dat beeld van zo'n avondwinkel waar inderdaad nauwelijks iemand komt, waar de meel alsmaar uit de zakken valt, waarna ze met grote toewijding steeds toch maar weer opgeveegd wordt.

Raker kan de instorting van het leven van Oswals nauwelijks beschreven worden. Alles brokkelt af, maar hij blijft stug door gaan met de kleine dingen.

Ik vond de scene waarin je eerst meegenomen wordt naar de markt waar met grote toewijding van het aller laatste geld de mooiste spullen bij elkaar gezocht worden voor een mooie maaltijd,
waarna alles, inclusief Oswald zelf letterlijk vertrapt wordt bijna schokkend. Sowieso natuurlijk, maar ook omdat je bijna mee liep bij het verzamelen van al die spullen.


Het boek moet nog even bezinken, want ik vond "nemen wij dan afscheid van de liefde" ook heel erg mooi, dus ik weet niet precies wie er in mijn hoofd bovenaan gaat eindigen, maar hij hoort wel bij mijn twee favorieten.

Wil

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mar 2010, 22:56

De bespreking van vanavond: Rascha Peper werd ook genoemd, er is een boek met hetzelfde thema: twee zo verschillende mensen die elkaar ontmoeten zonder dat het veel oplevert. We wisten alleen de titel niet.

We moesten de symboliek in het boek bespreken, maar waren het er eigenlijk over eens dat er maar weinig symboliek in zit. De vleermuis inderdaad, als nachtdier. De rat. Zo werd Osman genoemd als kind en door zijn vrouw: een weinig eervol, schichtig beest. 'Waar de rat komt is ellende.'
En de kikker, als glibberig vies beest, waar mee hij omringd werd. Symbool voor een ongrijpbare wereld.
Verder werd er nog gepraat over de thee, de alcohol en sigaretten. Over de archetypen: geitenhoeder, Jacob; over melek= engel, waardoor hij al vanaf het begin aangeeft dat het meisje op een voetstuk staat. Hij zal haar 'dus' niet aanraken.
Dus niet de naam Isis, maar wel haar bijnaam zou iets betekenen.
Maar zoals we ook zeiden: de lezer haalt er altijd meer uit dan de schrijver er bewust instopt. Onbewuste symboliek, daar kan je weinig over zeggen.

Wat men er van zei: het raakte niet; er gebeurde niets; ik vond er niets aan. Wel mooi...
Als wij met z'n achten een top vijf maken, komt dit vast niet bovenaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2010, 16:11

Ik kan me niets herinneren van de rat en de kikker. En vaag iets over de vleermuis. Zouden die dieren echt een betekenis hebben?
En werd Isis, Melek genoemd door Osman? Toch altijd lastig als je het boek niet meer hebt en het boek zelf een half jaar geleden gelezen hebt, de details ben je dan toch kwijt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2010, 16:27

Daarom moet ik de boeken ook herlezen, ik zou me alleen de kikkers herinnerd hebben. Die worden tegen zijn raam gegooid, en later, na dat pak slaag, ziet Osman om zich heen heel veel kikkers. Dit is de enige keer dat we vonden dat er van enige symboliek sprake was. De rest vonden ook wij 'gezocht'.
'Osman is een vleermuis' Daar begint het boek mee, verder komt er geen vleermuis meer voor. En rat, zo werd hij als kind genoemd en zo noemt zijn ex hem. Niet bepaald bevorderlijk voor je ego, maar symbolisch???
Isis werd inderdaad Melek genoemd, en vooruit, dat wil ik dan wel als een vroege aanwijzing zien dat Osman het meisje niet aan zal raken. Dit komt al vroeg in het boek voor.

Maar: al met al is de cursus heel leuk, omdat degene die het leidt steeds een andere invalshoek vindt. We moeten dan gaan gra ven in het boek, en dat levert vaak onverwachte dingen op.
Nu die verhalen nog, dan hebben we ze alle vijf gehad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2010, 16:30

Als ik in jouw plaats woonde was ik met je meegegaan denk ik, het lijkt me een inderdaad een leuke cursus.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2010, 16:41

Het boek van Rascha Peper dat we zochten is 'Oesters'. Iemand noemde ook de film 'nothing personal'. Gaat allemaal over eenzelfde thema: ships that pass in the night

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2010, 16:52

hee Oesters? Dat is toch dat verhaal met die oude man? Zij was ook een jong meisje maar had volgens mij wel een relatie met die man. Tenminste dat staat me nog bij. Zo shipperig was dat verhaal niet dacht ik, maar zeker weten doe ik het niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2010, 16:57

Wel shipperig, maar niet passing dus? Ik heb nu net dit boek van Peper niet gelezen meen ik. Ik weet niet meer dan dat het gisteren genoemd werd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2010, 17:01

Nee niet passing dacht ik. De relatie met de oudere man gaat na verloop van tijd wel over, zij trouwt met een jongere man en gata naar Amerika, maar de relatie met de oudere man duurt toch wel een flink tijdje en ze blijven contact houden voor zover ik me herinner.

Dettie

EvaW
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 Jan 2010, 11:39
Locatie: Den Haag

Berichtdoor EvaW » 30 Mei 2010, 13:36

Ik heb dit boek net gelezen en ben een fan van de boeken van Rascha Peper, maar daar deed het mij duidelijk niet aan denken. Het eerste deel van het boek vond ik best mooi, maar daarna zat ik de hele tijd te wachten tot er eens wat zou gaan gebeuren. Toen ik het boek uit had bleef ik achter met een "is dit nu alles gevoel".

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2010, 13:59

Ja je hebt het al kunnen lezen, voor mij is dit boek de winnaar.
Rascha Peper heeft dat ongrijpbare wat Klein Nulent ook heeft.
Wat ik bijzonder vond is juist het 'kleine' Hij veegt aldoor de meel op, zij doet ook weinig maar beiden zoeken ze gezelschap. Zij moet nog met alles beginnen, hij heeft het al gehad. Toch vind ik wel dat er wat gebeurde. Vooral die bedreigingen en de tocht naar de caravan. Dat vond ik toch zeker een grote gebeurtenis. Het is niet spectaculair zoals gebeurtenissen in andere boeken maar daarom juist mooi. Voor Osman is elke keer naar die caravan gaan, naar dat stukje land, DE gebeurtenis.
Voor mij is het boek juist mooi door 'het kleine' dat voor de man en het meisje toch groot zijn. Er zindert een spanning tussen die twee. Ze zijn alle twee op zoek naar iets en dat herkennen ze bij elkaar. Ook al loopt het op niets uit ik denk dat voor beiden deze korte periode belangrijk was.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mei 2010, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 30 Mei 2010, 21:35

Ik heb het boek uitgelezen en eerlijk... het verhaal op zich vond ik met momenten "zeurderig".
Bij mij liet Osoman de indruk achter dat hij wel droomt maar niet van aanpakken weet... hij droomt van een mooi huis, de relatie met vrouw en kind die weer goed komt maar zelf pakt hij de dingen niet aan.
Ja heel eventjes met die oude bananen die hij voor de winkel stalde omdat ze "weg" moesten. Hij wilde geen tandpasta, sigaretten enz in zijn winkel maar dat zijn nu net de dingen die mensen in een nachtwinkel gaan halen.

Toen hij met Isis vertrok naar zijn "eigendom" dacht ik... nu komt er iets aan... nu zal hij tonen wie hij echt is... geen mislukkeling die zich bij alles neerlegt maar een man die van aanpakken weet. Nu komt het. En dan blijkt er daar een bouwput en een oude vervallen caravan te staan... ook weeral dezelfde miserie en uitzichtloosheid. Een stuk grond die nooit iemand zou gekocht hebben...
Toen begon het verhaal me echt te ergeren.

Ok toegegeven... de zinnen waren mooi. De beeldspraak zat goed. Maar het verhaal had meer potentie.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2010, 10:14

We zitten hier met twee dingen: het verhaal en de stijl.
Het verhaal, dat is wat de schrijver kwijt wil. Waarom hij dat wil en hoe hij dat doet, is in feite helemaal zijn eigen keuze.
Door te lezen, door de stijl van de schrijver te volgen, nemen wij het verhaal in ons op.
Het zijn geen mensen waar wij graag mee om zouden willen gaan. Daarom rijst hier de vraag: wat wil de schrijver nu eigenlijk vertellen?

Het is een goed verhaal, maar wat moet je er mee?
Dat thema dat Irene noemt, dat zie ik helemaal niet.
Dat 'kleine' zoals Dettie het omschrijft: allemaal mooi en aardig, maar wat moet je er mee?

Het hangt er dus blijkbaar erg veel van af wat voor lezer je bent.
Ik ben een erg nuchter persoon, ik moet iets kunnen met een boek,
er moet wat gezegd worden waar ik iets mee kan. Of een sfeer, die mij raakt. Een idee dat blijft hangen.
Zoiets.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2010, 14:22

Ja maar dan kun je toch van alle boeken zeggen, wat moet je er mee?
Het zijn allemaal verhalen. Dan zou je, als je het extreem doorvoert, alleen non-fictie moeten lezen.

Ik denk ook dat het verschilt hoe je het leest. Zoals hier vaker gezegd, verplaats ik me in de situatie, ben ik er als het ware bij.

Ik denk dat de schrijver wil vertellen over hoe mensen kunnen worstelen met iets en hoe ze er mee omgaan. De man worstelt met zijn vrouw en kind en wil ze terug, het meisje worstelt met haar moeder die er nooit is. Door weg te blijven wil het meisje haar moeder wakker schudden. Iets van... heeeee ik ben er ook nog!
Het meisje en de man herkennen elkaars worsteling en zijn voor dat moment blij met elkaars gezelschap.
Beiden pakken het niet slim aan maar ook dat gebeurt natuurlijk heel vaak.

Zo zie ik het verhaal tenminste, dat vond ik ook zo mooi aan het boek. Alletwee willen ze wel verder komen, maar hoe...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2010, 15:26

Nee hoor, want ik zei
"er moet wat gezegd worden waar ik iets mee kan. Of een sfeer, die mij raakt. Een idee dat blijft hangen.'

Dat kunnen fictieboeken heel goed hebben.
Wat jij proefde in dit boek, heb ik niet gevoeld, en inderdaad denk ik dat het hem er in zit dat jij en ik ook niet hetzelfde zijn.

Betekent het dat een boek dat een succes is meer, of misschien wel alle lezers raakt?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten