Dieter Ceustermans: Vluchtmisdrijf (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Dieter Ceustermans: Vluchtmisdrijf (debuut)

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2009, 12:23

Eindelijk weer eens een boek dat in mijn ogen boven de middenmoot uitsteekt. Ik tip het dus voor de prijs!


Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/dieter-ceustermans

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2009, 10:12

Ha, eindelijk weer enthousiast.
Raken we debuutverzadigd?

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2009, 11:01

Dat hoop ik niet.. maar het is wel zo dat er veel makkelijker uitgegeven wordt, een veelgehoorde klacht in de uitgeverswereld op het moment.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2009, 11:14

Toevallig luisterde ik net naar een interview met Pia de Jong (De Avonden) daarin zegt de interviewer.
"Sommige andere mensen zouden beter moeten nadenken voor ze een boek naar een uitgever sturen, die hadden er beter aan gedaan hun boek in de la laten liggen."
Dit naar aanleiding van de aarzeling van Pia de Jong of haar boek wel goed genoeg was.
(Nu is er ook nog een uitgever natuurlijk die uiteindelijk beslist of het boek uitgegeven wordt.)

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2009, 23:00

Maar ze heeft gelijk natuurlijk, ik heb het hier pas nog over een bepaald boek gehad dat zo erg slecht is en jij hebt er onlangs ook een gehad.
Ideeën kunnen goed zijn, maar aan de uitwerking mankeert dan heel veel. Dat ze dat zelf niet zien, dat kan ik me nog voorstellen, maar het is toch vreselijk als niemand zo'n schrijver tegen zichzelf beschermt?
Waar zijn de redacteuren gebleven?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 08:08

Ja dat is een goede vraag, waar zijn de redacteuren gebleven. Ik denk dat zij met heel andere ogen naar een verhaal kijken dan wij. Wij hebben zovéél gelezen, wat wij, en vooral jij, in één jaar lezen doen de meeste lezers jaren over. Voor andere lezers is een verhaal dan veel nieuwer, origineler dan voor ons. Wij lezen nu de debuten en merken op dat ze veel op elkaar lijken. Andere mensen lezen van die hele lijst hooguit twee of drie boeken, als het meezit.
Persoonlijk houd ik niet van rechtstreekse taal. Dat vind ik te makkelijk. Ik houd wel van kort en bondig geschreven taal.
Maar een beschrijving van bijv. een vrijpartij, die in de debuten veel voorkomt, zonder alles expliciet te noemen vind ik juist de nuance aangeven tussen een goede schrijver en een minder goede. Zoals gezegd, alles rechtstreeks benoemen is veel makkelijker.
En ik denk ook dat uitgevrijen willen scoren. Kijk naar het boek van Robert Vuisje. Echt goed geschreven is het niet maar het onderwerp is voor veel mensen nieuw, mogelijk choquerend, dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil. Daarom is het mogelijk uitgegeven. En ik heb een vermoeden dat een onderwerp momenteel belangrijker is dan hoe het geschreven is.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 08:14

Nog even opgezocht, door mensen boven de vijftig worden er gemiddeld 21,3 boeken gelezen. Mannen lezen gemiddeld 17 boeken, terwijl vrouwen gemiddeld 25,4 boeken per jaar lezen.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 26 Jul 2009, 12:08

Dettie schreef:dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil.

Dettie


Waarom zou een hoofdpersoon dat niet mogen zeggen, Dettie? In Afrika bijvoorbeeld is dat het schoonheidsideaal.

Een romanpersonage mag toch zeggen en denken wat de schrijver wil? Ook al is het afwijkend van onze Nederlandse norm?

Het is meer dan 150 jaar geleden dat Flaubert zich moest verdedigen voor zijn roman Madame Bovary. Flaubert werd beschuldigd van obsceniteiten en immoraliteit... Hij is vrijgesproken!

Jeannette


.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2009, 12:14

Ik denk dat Dettie niet bedoelt dat je dat in een boek niet mag zeggen, maar dat je zoiets niet zomaar zegt in een gesprek zoals je dat dagelijks voert. En dus is het een beetje shockerend als dat in een boek wel gedaan wordt. En ja, dat zou best een reden kunnen zijn waarom een uitgever voor zo'n boek gaat. Een boek dat ophef maakt, dat werkt immers.
Een schrijver mag van alles zeggen en schrijven, zoals de lezer ook mag kiezen wat hij daarvan wel waardeert en wat niet..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 12:21

jeannette schreef:
Dettie schreef:dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil.

Dettie


Waarom zou een hoofdpersoon dat niet mogen zeggen, Dettie? In Afrika bijvoorbeeld is dat het schoonheidsideaal.

Een romanpersonage mag toch zeggen en denken wat de schrijver wil? Ook al is het afwijkend van onze Nederlandse norm?.


Van mij mag hij het schrijven hoor, maar de algemene norm is dat je dit niet zo recht voor z'n raap zegt. Het choqueert mensen, en ik denk dat het choqueren een van de redenen was om het uit te geven, zelfs de schrijfvaardigheid lijkt mij daar in dit geval ondergeschikt aan. Het boek was niet héél slecht geschreven maar ook weer niet overweldigend goed.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 26 Jul 2009, 12:30

Marjo schreef: Een boek dat ophef maakt, dat werkt immers.

Een schrijver mag van alles zeggen en schrijven, zoals de lezer ook mag kiezen wat hij daarvan wel waardeert en wat niet..


Denk jij Marjo dat een uitgever al van te voren kan inschatten welk boek ophef maakt?

Bijvoorbeeld het boek Wij, van Elvis Peeters. Daar was veel ophef over, maar verkoopt het daarom goed?

Jeannette

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 26 Jul 2009, 12:56

Dettie schreef: Het boek was niet héél slecht geschreven maar ook weer niet overweldigend goed.

Dettie


Mijn ervaring:

In sommige romans is er sprake van prachtig taalgebruik, maar is de verhaallijn maar matig...

Bij andere schrijvers ligt hun kracht in het feit dat ze je naar milieu's, culturen, ideenwerelden brengen die je hiervoor als lezer nog niet kende, en is de schrijfstijl minder relevant.

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 13:03

jeannette schreef:
Dettie schreef: Het boek was niet héél slecht geschreven maar ook weer niet overweldigend goed.

Dettie


Mijn ervaring:

In sommige romans is er sprake van prachtig taalgebruik, maar is de verhaallijn maar matig...

Bij andere schrijvers ligt hun kracht in het feit dat ze je naar milieu's, culturen, ideenwerelden brengen die je hiervoor als lezer nog niet kende, en is de schrijfstijl minder relevant.

Jeannette


Daar heb je helemaal gelijk in Jeannette. Ik zat al te denken hoe ik het onder woorden moest brengen. Waarom vind je het ene boek over een zelfde onderwerp wel goed en waarom het andere niet? vroeg ik me af.
Is het toch je eigen voorkeur? Of speelt het vakmanschap toch mee?
Mij spreekt die tweede wel aan, het je naar andere milieu's culturen e.d. brengen. Maar dan nog ligt het aan de manier waarop het geschreven is.
Ik peins nog even door.

Ook je opmerking bij Marjo over ophef bij een boek zette me aan het denken.
Zou het zo zijn dat het boek van Vuijsje net op het randje is wat eventueel nog geaccepteerd wordt?
Het boek Wij gaat veel verder, is nietsontziend, zouden mensen dat té ver vinden gaan?

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2009, 13:30

Als er ophef is geweest over het boek van Elvis Peeters dan heb ik dat gemist. Zo veel ophef kan dat dan niet geweest zijn???
En ja, ik denk dat een uitgever dat heel goed kan, al is het maar door er zelf een handje in mee te helpen. Marketing en zo. De media bespelen, dan loopt het verder vanzelf. Bij Vuisje heeft natuurlijk ook die prijs een rol gespeeld. Blijkbaar is een prijs goed voor de verkoopcijfers.

We hebben daar al wel eens eerder over gediscussieerd. Wat is het belangrijkste in een boek: het verhaal of de manier van schrijven. We kwamen er niet uit, dus dat zal ook nu niet lukken.

Voor mij moet een boek goed geschreven zijn, want als ik me erger aan de stijl, lees ik niet graag verder. Maar te goed geschreven, dat is ook weer niet goed. Mortier is daar met zijn laatste boek een voorbeeld van: daar leidt de fraaie stijl je zodanig af dat je het verhaal niet meer kan volgen.
Maar zeker zal dat voor iedereen anders zijn.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 26 Jul 2009, 15:09

Marjo schreef:Als er ophef is geweest over het boek van Elvis Peeters dan heb ik dat gemist. Zo veel ophef kan dat dan niet geweest zijn???


De auteurs Elvis Peeters (een man en een vrouw) zijn bij De wereld draait door geweest en bij nog een paar andere programma's op de radio is er stevig over dit boek gediscusieerd.

Het boek "Wij" gaat over een groepje van 8 pubers die ongeremd seksuele spelletjes spelen.
Een paar voorbeelden van spelletjes uit hun boek:
- seks met een kat.
- ze laten geblinddoekt voorwerpen in hun pagina of anus brengen en de geblinddoekte moet het voorwerp raden.
- ze gaan op een viaduct gaan staan en laten een meisje haar rokje laten optillen. Een automobilist kijkt en rijdt zich dood.

Op de omslag van het boek heeft de uitgever een stickertje laten aanbrengen met de tekst: Waarschuwing expliciete roman.

De auteurs hebben verteld dat zij niets verzonnen hebben! Zij hebben krantenknipsels voor de gebeurtenissen in hun boek gebruikt...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 16:01

jeannette schreef:
Marjo schreef:Als er ophef is geweest over het boek van Elvis Peeters dan heb ik dat gemist. Zo veel ophef kan dat dan niet geweest zijn???


De auteurs Elvis Peeters (een man en een vrouw) zijn bij De wereld draait door geweest en bij nog een paar andere programma's op de radio is er stevig over dit boek gediscusieerd.



Ik wil je woorden niet in twijfel trekken Jeannette maar voor zover ik weet is Elvis Peeters een man. Hier is zijn website http://www.elvispeeters.be
daar staat niets over een eventueel co-auteurschap of zoiets.
Hij heeft wel de zilveren griffel gewonnen voor Meneer papier en zijn meisje waarvoor Gerda Dendoove de illustraties heeft gemaakt.
Misschien dat je die door elkaar haalt?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 26 Jul 2009, 16:09

Wie is Elvis Peeters?

Achter deze naam gaan twee mensen schuil die samen dit boek schreven: enerzijds de persoon Elvis Peeters, die ook als spreekbuis dit duo belichaamt, en anderzijds Nicole Van Bael die een even grote artistieke verantwoordelijkheid voor het boek draagt, maar die haar aandeel tot dit artistieke wil beperken en liever geen publiciteitswerk doet.

Informatie op de pagina van de uitgever, Uitgeverij Podium

Ze hebben dit boek met z'n tweeen geschreven Dettie.
De beide auteurs waren aanwezig in het programma van De wereld draait door.

Jeannette
Laatst gewijzigd door jeanette op 26 Jul 2009, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 16:37

Nou moe? Ook idioot als je samen schrijft en dan als eenling naar buiten treden tot de 'eigen' website aan toe.

Vreemd hoor.

Bedankt voor je informatie Jeannette.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 16:44

Hier de link naar De wereld draait door Marjo over het boek van Elvis Peeters (met dank aan Jeannette

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video ... &tx_ttnews[tt_news]=11195&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148#

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2009, 20:38

Ik ken Elvis Peeters alleen van de ontelbaren, een goed boek. Over dat andere heb ik niets gehoord of gelezen. (kijken doe ik niet).
Ik zie eigenlijk helemaal de lol er niet van in om één naam te hanteren als je met z'n tweeën bent. Heb ik nooit begrepen.
Maar goed dat is een heel ander onderwerp.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2009, 19:01

Een recensie(tje) in ons Brabants Dagblad! Net zo positief als hij verdient!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2009, 20:53

Marjo schreef:Een recensie(tje) in ons Brabants Dagblad! Net zo positief als hij verdient!


Ik neem aan dat je het debuut bedoelt Marjo? Je kan ook het boek van Peeters bedoelen. Je bericht is een beetje cryptisch, oftewel ik snap niet zo goed naar welk boek je verwijst.

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2009, 13:28

Ik bedoel het boek van Dieter Ceustermans. Sorry voor de verwarring.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten