Will Tinnemans - Onzeker bestaan

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Will Tinnemans - Onzeker bestaan

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2009, 12:27

Nooit in de geschiedenis waren we zo rijk als nu. Maar niet iedereen profiteert daar van mee. Honderdduizenden werknemers sprokkelen met hard werken een karig inkomen bij elkaar. Hun arbeidsomstandigheden zijn belabberd en van hun loon kunnen ze niet fatsoenlijk leven. Ze werken op onmogelijke tijden. Sommigen hebben zelfs twee banen.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/will-tinnemans

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Aug 2009, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2009, 17:01

Vanmorgen op de radio een item over kinderen die niet bij een sportvereniging kunnen, laat staan een muziekschool, en die zelfs geen zwemlessen kunnen betalen..
Het schijnen er veel meer te zijn dan je denkt. En ik dacht: wat zijn de tijden dan toch veranderd: toen ik jong was kon je de kinderen op een hand tellen die wél bij een club konden, nu is het dus andersom!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2009, 17:06

Ja en kinderen zitten nu ook niet bij één club maar bij meerdere dingen.

Dat geen zwemles kunnen betalen staat hier ook in. Die vrouw moest via een noodfonds geld zien los te peuteren... heel vernederend al die vragen die ze kreeg.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2009, 20:09

Plus dat die instanties iedere keer veranderen. Van het kastje naar de muur worden ze gestuurd. Dan gaan ze toch niet!
En dan heb ik het nog niet over allochtonen die niet weten hoe en wat..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Mei 2009, 22:13

Een goed boek lijkt me dit. Goed dat er aandacht is voor die specefieke groep. Ht zijn vaak de mensen die het hardst werken en die je het minst hoort inderdaad.

Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Mei 2009, 08:40

Ik heb het boek uit. Het is geen boek om in één ruk uit te lezen, ik heb het in etappes gelezen.
ik vond het een goed en af en toe schrijnend boek.
Werken en het toch maar net of net niet redden. Ik denk dat de omgeving dan ook vaak denkt..och die heeft een baan, dat zit wel goed, zodat het ook nog vaak verborgen armoede is.
En het aller moeilijkst bij deze groep is toch wel dat áls ze wel een meevaller hebben of zich iets omhoog werken ze er vaak uiteindelijk op áchter uit gaan omdat ze dan niet meer in aan merking komen voor ontheffing van gemeentelijke belastingen, of dat de huursubsidie omlaag gaat.

Een van de vrouwen in het boek zegt over die gemeentelijke belastingen dat daar eigenlijk een glijdende schaal voor zou moeten bestaan, dat je als je iets meer verdient iets daarvan zou moeten betalen, en niet dat als je iets meer verdient je álles moet betalen zodat je er op achteruit gaat in plaats van vooruit.
Ik vond dat zo'n briljant idee.Dat moet niet al te moeilijk uit te voeren zijn, en wat het kost kun je volgens mij makkelijk terug verdienen omdat het voor de mensen die wél in de bijstand zitten aantrekkelijk wordt toch die baan te nemen.

Ik had het allemaal alweer verzonnen aan mijn keukentafel, maar de politieke realiteit ligt vast ingewikkelder.

Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 23 Mei 2009, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2009, 09:52

En het aller moeilijkst bij deze groep is toch wel dat áls ze wel een meevaller hebben of zich iets omhoog werken ze er vaak uiteindelijk op áchteruit gaan omdat ze dan niet meer in aan merking komen voor ontheffing van gemeentelijke belastingen, of dat de huursubsidie omlaag gaan.


Ja, dat vond ik ook zo triest Willeke, ik snap dat de ontheffing of subsidie niet bedoeld is om mensen te spekken, het gaat erom dat ze toch kunnen blijven wonen en zichzelf kunnen onderhouden maar eigenlijk werkt dit averechts.
Wat jij zegt, een geleidelijke afbouw van subsidie als mensen meer gaan verdienen zou beter zijn. Elke tien euro meer verdienen is in zo'n geval een enorme luxe.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten