Rik Launspach: 1953

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Rik Launspach: 1953

Berichtdoor Marjo » 04 Feb 2009, 20:19

Nog geen verslag, dat komt morgen of overmorgen wel, maar alvast voor Sarah en andere geïnteresseerden een opmerking.
Of je het wel of niet wil aanschaffen, daar kan ik natuurlijk niets over zeggen. Wat wil je dat een boek allemaal heeft voor het op je plank mag staan?
Als je een boek wil met mooie zinnen, met poëtisch proza, met mooie taalvondsten, literatuur dus met kleine dan wel hoofdletter, dan kun je dit boek beter ergens lenen. Maar als een dramatisch meeslepend verhaal zoals je dat over de watersnood verwacht genoeg is, nou dan hou ik je niet tegen.
Er zullen kanttekeningen verschijnen in mijn verslag, maar het is een eerste boek, dus het is teveel gevraagd om een evenknie van 'De verdronkene' te verwachten...

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 05 Feb 2009, 15:09

Je hebt het al weer uit? Wat lees jij toch ontzettend snel! Ben benieuwd naar je verslag. Over het wel of niet aanschaffen denk ik nog even na. Dat het geen hoogstaande literatuur zou zijn maar gewoon een goed verhaal had ik zelf ook wel gedacht. Dat was in ieder geval de reden waarom ik het in eerste instantie toch niet heb aangeschaft. Je moet altijd weer keuzes maken, he? Er zijn zoveel boeken en je kunt ze niet allemaal kopen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2009, 20:55

Het leest als een trein, en ik kan je ook zeggen dat ik vooral in het begin huishoudelijk werk erg verwaarloosd heb..

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Feb 2009, 21:03

Het verslag staat hier

http://www.leestafel.info/rick-launspach

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2009, 12:51

Ik ben nu 'Het wassende water' op tv aan het volgen.

De dreiging van het water speelt aldoor op de achtergrond, maar ook hier zijn het de personages die tot nu toe belangrijker zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2009, 20:38

Ik kan er het geduld niet voor opbrengen voor de televisie te gaan zitten, maar ik herinner me de serie van vroeger. En ik ken het boek natuurlijk. Ik denk dat de film van 1953 ('de storm') van eenzelfde soort is. Waarschijnlijk moet je het zo wel doen, anders kun je beter een documentaire maken.

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 04 Apr 2009, 11:12

Marjo, wat een goed verslag. Ik kan me er helemaal in vinden.

Hoewel het boek inderdaad leest als een trein, trek je af en toe toch je wenkbrauw op. De zijnlijnen zijn weliswaar boeiend, maar nog niet helemaal af en passen voor mijn gevoel niet helemaal in het boek.
Soms bemerkte ik bij mijzelf ook wel het gevoel van, ja ja nou weten we het wel.
Toch heb ik het boek met veel plezier en op hoge snelheid gelezen.

Enne wat betreft de serie het wassende watter: uitzending gemist:D Met name als je een keer ziek bent, of 's nachts niet kunt slapen een uitkomst!

Khim
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 Apr 2009, 21:23

Berichtdoor Khim » 05 Apr 2009, 12:48

Vind dit een zeer goed boek. Heb een paar recensies gelezen en dacht ik moet het boek ook maar kopen. Binnen een paar dagen had ik het uit en heb het voor de tweede keer gelezen. Het is een boek wat je in zijn greep houdt. Was alleen wel boos hoe het is gegaan met baby Ernst :cry:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Rik Launspach: 1953

Berichtdoor berdine » 09 Feb 2016, 11:42

Oeps, ik ben niet ver gekomen in dit boek. Die opgetrokken wenkbrauw, die Marjo in haar verslag noemt, zat me voortdurend dwars. Het begon al snel: Julia wordt 18 jaar en zou dan meerderjarig zijn en het huis uit kunnen. Fout, in 1952 was je pas met 21 jaar meerderjarig. De karakters zijn ongeloofwaardig. Vreemde woordcombinaties: Groente schillen en aardappels koken, had dat omgedraaid en het was logisch geweest. Er worden woorden van deze tijd gebruikt (plaid). En één keer moest ik ook erg lachen: 3,5 meter. Als je je armen uitsteekt en op je tenen gaat staan kun je erbij! of woorden van die strekking. Ik weet niet hoe groot Julia was, maar behoorlijk aan de maat lijkt me. Kortom ik vond het knullig geschreven en ik ga er mijn tijd niet aan verspillen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rik Launspach: 1953

Berichtdoor Marjo » 09 Feb 2016, 19:24

Ik herinner me nog dat ik de schrijver gemeld had dat er dingen niet klopten en dat ik het verhaal rommelig vond. Hij was zeer gepikeerd: andere schrijvers waren het beslist niet met mij eens!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Rik Launspach: 1953

Berichtdoor berdine » 09 Feb 2016, 19:46

Tja, iemand die van geen kritiek wil weten.... dat wordt nooit een goede schrijver, maar misschien is dat zijn streven helemaal niet.
Dat je gelijk had, blijkt uit de voorbeelden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten