Erwin Mortier: Godenslaap

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Erwin Mortier: Godenslaap

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2008, 20:31

Nee, ik heb het nog niet uit, er is nog geen verslag.
Dit boek is mooi, dat moet je langzaam lezen.
En dan nog, ik ben nu over de 150 pagina's, denk ik steeds dat ik nu al moet herlezen, dat ik te vlug doorlees omdat ik ook het verhaal wil leren kennen. En dan mis ik eigenlijk zoveelmoois...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2008, 22:14

Ja Marjo, ik ga ook heel langzaam, dit kán je gewoon niet snel lezen.
En het wordt steeds maar mooier en mooier.
Indrukwekkend qua verhaal maar ook indrukwekkend qua stijl. Het wordt allemaal zo mooi geschreven en beschreven.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 14:17

En na een ochtend ploeteren staat m'n verslag erop.

Zie http://www.leestafel.info/erwin-mortier

Hoe vertel je zo'n boek? Dat is nauwelijks te doen.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Apr 2009, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 04 Jan 2009, 19:14

Ben erg nieuwsgierig geworden naar dit boek!

Ga het zeker lezen!

Jeannette

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2009, 20:35

Knap gedaan Dettie. Alleen al het feit dat je het af hebt!! Ik lees het nog niet want ik ben nog bezig.
Vanaf morgen hoop ik minder drukte om me heen te hebben, kan ik misschien eens ongestoord een uurtje lezen.

Bilderberg
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 Aug 2005, 21:57
Locatie: Breda

Berichtdoor Bilderberg » 19 Jan 2009, 18:06

Ik heb het boek vandaag aangeschaft.
Ben benieuwd naar mijn bevindingen.
En ook of ik het langzaam ga lezen omdat het zo mooi is.
Ik laat het nog wel weten als ik het uit heb gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2009, 20:39

Bilderberg schreef:Ik laat het nog wel weten als ik het uit heb gelezen.


Graag Bilderberg! Het is een heel ander boek dan de vorige boeken van Mortier. Zijn vorige boeken lijken haast oefeningen om tot dit boek te komen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2009, 21:25

Een ander boek qua verhaal, dat wel. Maar de manier van schrijven, zijn stijl is echt Mortier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2009, 21:35

Ja zeker is het echt Mortier maar het lijkt wel of in dit boek alles van zijn kunnen samenvalt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2009, 22:12

Ik zou dat niet durven zeggen, het klinkt alsof hij dan klaar is met schrijven. Dat bedoel je niet, dat weet ik wel, maar toch...
Het blijft hier nog voor me liggen, ik ben er nog niet klaar mee.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 21 Jan 2009, 18:27

Ik heb het ook onlangs gekocht, maar ben er nog niet in begonnen. Als het mee zit komt Erwin Mortier bij Saint Amour, het literair/muzikaal programma dat in Zuid-Nederland en België de theaters aandoet. Het programma is dit jaar dermate vaag en onzeker, dat ik er niet op durf te vertrouwen dat hij er in Breda bij zal zijn. Zou fijn zijn, want twee jaar geleden heeft hij iets in de dichtbundel die ik gekocht had geschreven en dat kan ik niet lezen!!!! :shock: :cry: Kan ik dat mooi vragen! ;)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2009, 18:00

Ik dacht dat hij er zeker zou zijn? Hij staat gewoon bij het programma toch?
Ik heb even gekeken wat hij bij mij heeft geschreven:
'met warme herinnering aan St Amour Tilburg'
Lijkt het daar bij jou misschien op?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Jan 2009, 21:56

Nee, bij mij staat er: Samen thuis in het huis .... .... .....
Wat een onduidelijk handschrift!

In het programma staat: met o.a. etc. Maar er staat ook ergens dat niet alle schrijvers alle avonden er bij zullen zijn. Zo lang kun je ze niet van hun werk houden. Nou heeft Mortier net een boek uit, dus ik hoop dat die wel even tijd heeft.

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 23 Jan 2009, 22:00

Dettie schreef:
Bilderberg schreef:Ik laat het nog wel weten als ik het uit heb gelezen.


Graag Bilderberg! Het is een heel ander boek dan de vorige boeken van Mortier. Zijn vorige boeken lijken haast oefeningen om tot dit boek te komen.

Dettie


Als ik jullie reacties op dit boek lees, dan kan het niet anders of het moet op mijn lijstje te lezen boeken. Ben heel benieuwd. Geen ander boek van Mortier gelezen, dus erg benieuwd.

Joanne
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

http://jannyan.wordpress.com
http://www.fwg-deverbeelding.nl/

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 24 Jan 2009, 13:33

Lijkt me echt een prachtig boek.
Ook mooi verslag.

mira

Bilderberg
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 Aug 2005, 21:57
Locatie: Breda

Berichtdoor Bilderberg » 25 Jan 2009, 00:25

Ik ben er in begonnen en het nodigt me nu al uit om een korte reactie te geven.
De zinnen die Mortier hier formuleert nodigen inderdaad uit tot herlezen en overdenken.
Echt prachtig hoe hij alles weet te verwoorden.
Ik ben in hart en nieren een Mulisch fan, maar dit is waarlijk van hoge klasse en niveau.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 30 Jan 2009, 23:16

Vorm en inhoud zijn één. Een boek met inhoud en ook mooi verwoord, bedoel je dat?
Dan gaat het wellicht over een meesterwerk(je).

mira

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Apr 2009, 22:17

Ik ben begonnen.

Móói is dit. Ik lees het zin voor zin.En dan soms weer een stukje terug, dus erg snel gaat het niet. Wat een kunstenaar is deze man met taal, het lijkt wel poezie.
Soms zit ik zo naar de zinnen te kijken dat ik het verhaal vergeet.
Maar ik ben nog maar net begonnen.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2009, 07:51

Ja Wil ik riep al ergens, dit is Literatuur met een hoofdletter L.
Als ik dit vergelijk met Verhulst dan staan hier de poëtische zinnen precies op de goede plaats, dan horen ze bij het verhaal.
Zelf vond ik Mortiers voorgaande boeken al mooi geschreven qua taal en zinsopbouw, maar als je dit leest dan lijken die andere boeken oefeningen om dit boek te kunnen schrijven.
Nog veel leesplezier en dat gaat vast lukken denk ik zomaar.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Apr 2009, 09:19

Zelf vond ik Mortiers voorgaande boeken al mooi geschreven qua taal en zinsopbouw, maar als je dit leest dan lijken die andere boeken oefeningen om dit boek te kunnen schrijven.


Ja dat bedacht ik me ook al. Ik heb al het een en ander van hem gelezen en vond dat erg mooi, maar dit is van een ander kaliber. Vooral door de mooie zinnen.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2009, 09:33

Volgens mij heb ik ergens een heel artikel liggen over Mortier en dit boek, ik zal eens speuren.

Dettie

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 22 Apr 2009, 14:42

Ik lees momenteel ook Godenslaap en kan alleen maar beamen wat jullie hierboven al allemaal gezegd hebben: wat een prachtige zinnen! Af en toe zijn ze wel een beetje erg lang en raak ik onderweg de draad kwijt, maar het is geen straf om zo'n zin dan nogmaals te lezen. Ik moest mezelf er in het begin wel steeds aan herinneren dat de ik-figuur een vrouw was. Ik zat steeds met een man in mijn hoofd. Hadden jullie daar geen last van? Overigens is dit mijn eerste kennismaking met Mortier. Hij heeft wel meteen een verpletterende indruk op mij gemaakt, moet ik zeggen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Apr 2009, 14:55

Ik moest mezelf er in het begin wel steeds aan herinneren dat de ik-figuur een vrouw was. Ik zat steeds met een man in mijn hoofd. Hadden jullie daar geen last van?


Grappig dat je het vraagt Sarah..ik bedacht toen ik het boek uit had dat dit een van de weinige boeken was door een man geschreven in personage van een vrouw waarbij ik daar van het begin af aan geen last van had. Meestal heb ik daar inderdaad ook last van.

Ik herken dat je zo met de zinnen bezig ben dat je het verhaal bijna kwijt bent en weer terug moet lezen. Verderop in het boek had ik werd dat bij mij wat minder.

Ik heb het boek dus uit en ben onder de indruk van de manier van schrijven. Het begin en de passages van het oud zijn en verzorgd moeten worden vond ik misschien nog wel het mooist.
Maar ook de beschrijvingen van de 1ste wereldoorlog, en met name hoe de letterlijke aarde beschreven wordt als de vijand ( het woord Duitser komt er nauwelijks in voor, het had iedere willekeurige vijand kunnen zijn, en zelf het idee vijand is bijna abstract) vond ik erg indrukwekkend.

En verder is de structuur van het boek ontzettend knap, het boek is rond, gaat over moeder-dochter relaties en dochter-moeder relaties, over opgroeien en dood gaan, over de oude onderklasse, de arbeiders, en de nieuwe onderklasse, die in letterlijk dezelfde wijken woont. Alles klopt aan dit boek.

Wil

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 26 Apr 2009, 21:59

Ik heb het boek inmiddels uit en heb er zeer van genoten. Ik vond wel dat de nadruk heel erg op de eerste wereldoorlog lag. Ik had verwacht meer te horen te krijgen over het huwelijk van Helena, maar dat bleef een beetje onderbelicht, vond ik. Ook begreep ik niet zo goed waarom Helena zo'n slechte verhouding had met haar dochter. Is jullie duidelijk geworden waarom dat was?

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 05 Mei 2009, 14:46

Ik durf het hier haast niet te melden..., maar ik ben na 100 bladzijden gestopt met Godenslaap.

Prachtig, poetisch taalgebruik. Absoluut. Maar het verhaal ontwikkelt zich zo traag!

Meestal lees ik nog een uurtje in bed voor het slapen. Ik ben bewust overdag met het boek gaan zitten, maar het boeit me niet genoeg...

Ben ik de enige die moeite met het boek heeft?

Jeannette


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten