Mariët Westermann - Johannes Vermeer

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mariët Westermann - Johannes Vermeer

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2008, 11:10

De boekjes uitgegeven door het Rijksmuseum in samenwerking met uitgeverij Nieuw Amsterdam zijn altijd prettig leesbaar, goed verzorgd en voorzien van mooie kleurenfoto's. Ik vind het altijd een plezier ze te lezen.
In dit boekje worden de schilderijen van Vermeer besproken in chronologische volgorde.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/mariet-westermann

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2009, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 19 Okt 2008, 11:56

Wat een heerlijk boekje Dettie.

Er word echt in eenvoudige bewoording ingegaan op details van enkele schilderijen van Vermeer.
Je hoeft geen kunstkenner te zijn om te begrijpen over wat het gaat.

Is eigenlijk een boekje dat je moet lezen terwijl je bij het schilderij staat zodat je je kunt verwonderen over de dingen waar ze op wijzen :D

inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2008, 17:44

Is eigenlijk een boekje dat je moet lezen terwijl je bij het schilderij staat zodat je je kunt verwonderen over de dingen waar ze op wijzen Vrolijk/Happy

Dat zat ik ook te denken Inge. Op internet zijn wel grote afbeeldingen te vinden maar in het echt zien blijft toch het beste!

Wat ik zo leuk vond is dat ze de schilderijen van Vermeer vergelijken met tijdgenoten (met de afbeeldingen erbij) en dat ze vertellen over de werking van de camera obscura.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 19 Okt 2008, 20:45

Wat ik zo leuk vond is dat ze de schilderijen van Vermeer vergelijken met tijdgenoten (met de afbeeldingen erbij) en dat ze vertellen over de werking van de camera obscura.


Nou die camera obscura is iets waarvan ik het gevoel heb dat je het zelf moet zien om je het echt daadwerkelijk te begrijpen.... ik kan mij daar zo moeilijk een voorstelling bij maken.

maar dat van die leeftijdsgenoten vind ik wel, het breidt enkel mijn interesse in andere schilders nog maar uit. Je gaat vergelijken, gelijkenissen en verschillen zoeken en dat vergroot het plezier nog

inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2008, 11:01

Johannes Vermeer schilderde erg realistisch. Om dit te bereiken, gebruikte hij hoogstwaarschijnlijk een camera obscura. Het woord camera obscura betekent letterlijk 'donkere kamer'. Het is een optisch instrument. Stel het je voor als een fototoestel zonder film: een donkere ruimte waarbij in een wand een klein gaatje zit, al dan niet met een lens ervoor. Door het gaatje valt het licht in de donkere ruimte. Het bijzondere is dat in de binnenkant, op de wand tegenover het gaatje een afbeelding ontstaat van het tafereel waarop het gaatje is gericht. Wanneer op de wand een vel tekenpapier wordt gelegd, is daarop de afbeelding te zien. Deze kan worden overgetrokken met een krijtje of een potlood, zodat de afbeelding op het papier wordt vastgelegd. Op een relatief makkelijke manier ontstaat dan een perfecte tekening van het onderwerp.

Bron: http://www.cultuurwijs.nl/nwc.rijksmuse ... 00275.html

Zo duidelijker Inge?

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 20 Okt 2008, 15:00

:D :D :D 'k snap de uitleg wel maar ik kan het me niet inbeelden.. ik kan er me geen voorstelling in mijn hoofd van maken ondanks de hele uitleg...
dat is wat ik bedoel... er staat in het boekje een hele tekening bij de uitleg, er staat zelfs een foto in van een soort camera obscura... maar het is iets waar ik me geen voorstelling kan van maken hoe het echt werkt.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten