Bart Moeyaert- Het is de liefde die we niet begrijpen (14+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Bart Moeyaert- Het is de liefde die we niet begrijpen (14+)

Berichtdoor tiba » 12 Dec 2004, 19:40

Drie verhalen over wat zich afspeelt in een gezin met een moeder wiens mannen steeds wisselen. Het accent ligt op het jonge meisje dat onophoudelijk op zoek is naar het geluk en droomt over... de liefde die ze niet begrijpt.

14+ genoteerd bij mij in de bieb, veel te jong denk ik.
Verhalen om 2x te lezen, of heel traag...


Groetjes. Tiba.


P.S. Verslag volgt (popopopom, hoor ik daar tromgeroffel?)

En hier is het verslag http://www.leestafel.info/bart-moeyaert

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2004, 12:10

Is het een spannend boek Tiba? Zo klinkt het wel.
En wat vond jij er zelf van. Een leuk boek? Vervelend? saai?

vertel vertel

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Dec 2004, 12:28

Spannend? Neen, niet echt. Het eerste verhaal Het einde van Bordzek verteld door mezelf die erbij was is wat bizar. Begint met een ruzie in de auto. De personages komen wat raar over. Het duurt een tijdje voor je doorhebt wat er nu eigenlijk aan de hand is (is waarschijnlijk ook de bedoeling). Er is een broeierige, wat onaangename sfeer, niet echt mijn ding dacht ik op het eerste gezicht.
De ik-persoon (een meisje) heeft ook geen naam. Alles wordt vanuit haar gedachtenwereld beschreven en je ziet de anderen door de ogen en de gedachten van dat kind dat observeert en reflecteert. En dat is wel knap en zo raak je geleidelijk ook geboeid. Het feit dat Moeyaert een heel aparte stijl heeft en echt kán schrijven, draagt daar natuurlijk toe bij.

Ik vind dit ook geen kinderboek, misschien voor een 17-18 jarige die al heel wat gelezen heeft, want echte verhalen met een spanningsboog zijn het niet. En kinderen gaan toch op in het "verhaal"

Da sfeer van "Broere" moet je er niet zoeken. Dat knusse wereldje is er helemaal niet... wel een meisje dat een dergelijk wereldje wel zou willen.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Dec 2004, 13:46

Ja Broere was echt een gezellig boek.
Waarom voor 17/18 jarigen Tiba?
Toon Tellegen schrijft ook voor kinderen, ik vind zijn taalgebruik vaak zo dat ik denk dat kinderen de nuance ontgaat. Is dat met dit boek ook zo?

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 21 Dec 2004, 15:26

Kinderen van 14-15 willen meestal een echt, liefst spannend verhaal, en dat heb je met deze verhalen niet. Ze zijn meer observerend en reflecterend en ik vermoed dat ook het fijne van de taal hen ontgaat (niet dat dat een bezwaar is). Ik zou hen eerder Broere aanraden (daar is de taal nog beter vind ik) en dit boek voor plus-minus 17.

Groetjes. Tiba.

P.S. Als jij en/of Marjo tijd hebben en het is beschikbaar in de bieb, waarom lezen jullie het dan eens niet? Vraag me af wat jullie er zouden van vinden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2005, 15:54

Ik ben het met je eens Tiba, het is absoluut niet voor kinderen. Ik heb er zelf al moeite mee..
In dat eerste verhaal krijg je als lezer een vermoeden dat die Pool ook aan de kinderen zit/zat, maar zekerheid nooit. Het tweede verhaal vond ik wel grappig, maar waar het op slaat?? En dat was nog erger met het derde verhaal, ik heb echt geen idee wat ik daarmee moet. Ik probeer tussen de regels te lezen, ook dat valt niet mee.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 17 Jan 2005, 22:28

Net wat je zegt. Mijn dochter had dat van die Pool niet door, al staat het er wel degelijk in. Toen ik de zinnetjes voorlas die daarop doelden snapte ze het dadelijk, maar ze had er gewoon overgelezen....
Tja het tweede verhaal is wel wat grappig
En in het derde verhaal blijkt de broer van het meisje homo en is bij zijn vriend gaan wonen. Ze mist de warmte van haar broer en beeldt zich in dat hij er nog steeds is... dat is wel mooi vind ik, hoe hij in haar gedachten tegen haar spreekt

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2005, 09:31

Ja, denkt ze dat hij homo is, of is hij dat? In dit derde verhaal wordt nog veel meer aan d lezer overgelaten, je kan alle kanten uit. Daarom weet ik niet zo goed wat ik er mee moet.
Laat staan de eventuele jongere die het leest.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Jan 2005, 15:29

ik denk dat hij dat effectief is, dat wordt aan de lezer duidelijk gemaakt al wordt het niet expliciet vernoemd. Het wordt voorgesteld vanuit de belevingswereld van het meisje en die aanvaardt als vanzelfsprekend de nieuwe situatie van haar broer. Ze denkt ook met veel warmte aan hem en aan de vriendschap met die jongen.
Aantonen dat zo'n kind dat zonder meer aanvaardt, is wel een onderliggende bedoelingen van het verhaal, denk ik. Bij de vriend van haar moeder, die Pool, is die aanvaarding heel wat minder, en ze maakt hem ook duidelijk dat ze hem niet moet!

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2005, 23:26

Ik geef je meteen gelijk..ik denk dat Moeyaert het wel leuk vindt als we het zelf invullen.

Schaap

Berichtdoor Schaap » 05 Mei 2005, 17:34

Hmm ik kan me herinneren dat ik dit boek ergens in de brugklas gelezen heb en dat ik het supersaai vond. Er gebeurde naar mijn mening echt niks en ik zou ook echt niet meer weten waar het over ging. Het is dus niet echt blijven hangen.

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 24 Jan 2006, 18:16

Het is een heel moeilijk boek, ik snapte de helft niet :oops: ik heb een ander gelezen van hem, denk "kusje" over een meisje die heel onzeker is en zo'n beetje haar best doet om dr toch bij te horen, vond ik eerlijk beter, omdat het dichter bij mn wereld ligt denk k... maar hij heeft wel iets, alleen idd niet zo geschikt voor kinderen...
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Jan 2006, 18:58

Dus mijn kwotering 17-18 jaar moet misschien verschoven worden naar:
18-19 jaar met veel leesevaring...

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2006, 22:33

Wolvin, mooie signatuur heb jij...

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Jan 2006, 01:39

Wolvin zegt:

Het is een heel moeilijk boek, ik snapte de helft niet ik heb een ander gelezen van hem, denk "kusje" over een meisje die heel onzeker is en zo'n beetje haar best doet om dr toch bij te horen, vond ik eerlijk beter, omdat het dichter bij mn wereld ligt denk k... maar hij heeft wel iets, alleen idd niet zo geschikt voor kinderen...


Heb je "Broere" van Moeyaert al gelezen? Is echt heel leuk..prachtig geschreven ook. Echt een aanrader.

Groetjes. Tiba.

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 25 Jan 2006, 08:44

tiba schreef:Wolvin zegt:

Het is een heel moeilijk boek, ik snapte de helft niet ik heb een ander gelezen van hem, denk "kusje" over een meisje die heel onzeker is en zo'n beetje haar best doet om dr toch bij te horen, vond ik eerlijk beter, omdat het dichter bij mn wereld ligt denk k... maar hij heeft wel iets, alleen idd niet zo geschikt voor kinderen...


Heb je "Broere" van Moeyaert al gelezen? Is echt heel leuk..prachtig geschreven ook. Echt een aanrader.

Groetjes. Tiba.

Ik denk k t niet, kom r nooit toe :oops: het lijkt me zo'n mannelijk boek... Maar wat ik absoluut niét leuk vind aan zn boeken is dat ze kort zijn, ik haat zowieso al eindes en dan komen ze zo snel...
@ BB Dankje, heb ik ff lukraak verzonnen... Ik schrijf ook gedichten maar ik denk dat dit een forum is voor bekende dichters niet voor amateurs he? :oops:
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Jan 2006, 12:44

Broere, een mannelijk boek? Helemaal niet vind ik.
Het is een verhalenbundel, de verhalen gaan over hemzelf als kind en zijn broers. Sommige zijn echt humoristisch.


Heel af en toe plaatst eens iemand gedichten.
Sanne heeft dat gedaan en Globe.



Groetjes. Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 14 Jun 2007, 16:55

Ben dit boek juist aan het lezen. Bij ons staat het boek bij de adolscenten. Ik weet het niet hoor, maar ik heb de indruk dat die boeken (ad) bij ons meer gebruikt worden door +16 en dan nogal dikwijls in opdracht voor school.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 13 Jul 2007, 10:30

Wat vond je van dit boek, Inge?

Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 13 Jul 2007, 11:15

'k weet het maar half meer :shock:
Nee, 'k vond het een beetje een vreemd boek of beter gezegd een vreemd verhaal.
'k begreep niet goed waarom die man in de rolstoel per se bij hen moest wonen.
Ik begrijp wel dat het meisje op zoek was naar antwoorden, zoals een puber kan doen maar soms zijn er geen antwoorden. Liefde is ook zo'n ding.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het boek niet echt begreep. 'k begreep niet goed over wat het nu ging. Het moet over "de liefde" gaan. Het zoeken van de moeder en de broer naar liefde, de liefde van het meisje voor haar zusje en haar broer,....... maar niets werd uitgesproken.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2007, 11:25

Ik heb het boek een tijd terug ook gelezen en snapte er eigenlijk ook niet veel van, heb het halverwege dichtgeklapt en teruggebracht naar de bieb.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten