Anne Karin Elstad - Julie

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Anne Karin Elstad - Julie

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2007, 21:00

Julie is, als het verhaal begint (we schrijven het jaar 1918) een meisje van 19 dat voor het eerst van haar leven buiten haar dorp komt en als winkelbediende aan de slag gaat in een voor haar onbekende omgeving. Ze is afkomstig uit een gemeenschap van streng gelovige protestante Noren en kijkt nog op haar naïve, romantische manier tegen het leven.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/anne-karin-elstad

Roel
Laatst gewijzigd door Roel op 26 Okt 2007, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2007, 21:04

Ha, nou, dan begin ik maar niet..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2007, 21:10

Hé Marjo,

Dat is snel. Ik heb na het geschreven te hebben nog twee maal de tekst gecorrigeerd en ik zie al een reactie van jou.

Dat einde is onbevredigend ja, maar dat neemt niet weg dat het verder een mooi boek is. Zodanig dat het verhaal me denk ik veel langer dan andere boeken zal bij blijven.

Groeten,

Roel

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2007, 21:12

Oh.. nou vooruit..het werkt toch vaak zo dat ik een naam hier of elders gezien heb en dan valt mijn oog in de bieb op dat boek..en heb ik het vaak al meegenomen voor het tot me doordringt waar ik het van ken..
Dus wie weet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2007, 15:00

Het kan kloppen Roel dat je het einde onbevredigend vond. Julie is het eerste deel van een trilogie.
Het tweede deel is in het Nederlands vertaald met de titel Huwelijksleven.

Dettie
die je verslag op de site gezet heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2007, 12:47

Ik heb even nagevraagd of er ook een deel 3 was en dit was het antwoord

Voor zover ik weet is deel 3 van de Julie trilogie niet vertaald. De oorzaak is waarschijnlijk dat de uitgever (Van Buuren) die deze boekenuitgaf failliet is gegaan

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 07 Nov 2007, 09:53

Hoi Dettie,

Sjee, dat wist ik niet.
Ik bedoel daar heb ik nergens over gelezen, want ik heb wel de bio van de schrijfster opgezocht.
Dat verklaart natuurlijk alles, maar dan hangt mijn "definitieve" beoordeling van het eerste deel af van het tweede en derde deel.
Wat een drama! uitgeverij falliet. Alleen eerste en tweede deel in het Nederlands verschenen. Hoet moet dat nou met al die fan-lezers die met spanning naar het derde deel hebben uitgezien? Die zullen waarschijnlijk nooit meer kunnen lezen hoe het is afgelopen met Julie!

Groeten,
Roel

Dettie schreef:Ik heb even nagevraagd of er ook een deel 3 was en dit was het antwoord

Voor zover ik weet is deel 3 van de Julie trilogie niet vertaald. De oorzaak is waarschijnlijk dat de uitgever (Van Buuren) die deze boekenuitgaf failliet is gegaan

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Nov 2007, 13:57

Die zullen waarschijnlijk nooit meer kunnen lezen hoe het is afgelopen met Julie!


Het hangt er denkelijk van af hoe populair de boeken zijn. Wellicht dat een andere uitgever zich daar dan aan waagt.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Nov 2007, 17:15

Maar aan die wel of niet vermeende populariteit hebben de lezers van deze schrijfster geen boodschap! Die willen lezen!!

Dettie schreef:
Die zullen waarschijnlijk nooit meer kunnen lezen hoe het is afgelopen met Julie!


Het hangt er denkelijk van af hoe populair de boeken zijn. Wellicht dat een andere uitgever zich daar dan aan waagt.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2007, 23:07

Ik bedoelde met populariteit juist de lezer.
Als er veel lezers zijn, dus als de eerste twee delen goed verkocht worden dan zal een uitgever sneller deel drie uitgeven lijkt mij.
Als deel 1 en 2 nauwelijks verkopen dan wordt het een zware dobber. Voor een vermoedelijk 'enkele' lezer zullen ze deel 3 niet laten vertalen
en uitgeven.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Nov 2007, 11:50

Helemaal mee eens, Dettie!

Alleen jammer voor die eenzame lezer, die mag alleen erover dromen dat ze (het zal vrouwen meer aanspreken dan mannen) het nog een keer
zal lezen. En mag ook dromen over hoe het zal aflopen.

Roel

Dettie schreef:Ik bedoelde met populariteit juist de lezer.
Als er veel lezers zijn, dus als de eerste twee delen goed verkocht worden dan zal een uitgever sneller deel drie uitgeven lijkt mij.
Als deel 1 en 2 nauwelijks verkopen dan wordt het een zware dobber. Voor een vermoedelijk 'enkele' lezer zullen ze deel 3 niet laten vertalen
en uitgeven.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten