Jodi Picoult - De kleine getuige

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jodi Picoult - De kleine getuige

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2007, 13:36

In Amerika verscheen dit boek in 2002, in Nederland pas in 2007. Jodi Picoult schreef 14 romans, vaak gebaseerd op waargebeurde onderwerpen. Slechts een aantal van haar boeken werden vertaald in het Nederlands.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jodi-picoult

Wandelaartje
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2007, 15:56

Bevat vragen voor leesclubs...daar ben ik nu benieuwd naar. Ik heb wel een paar boeken van Picoult gelezen, en vond het lekkere hap-slik-wegromans (zoals Irene zo treffend kan zeggen). Waar moet je dan nog vragen over stellen?
Het lijkt me dat dat ethische kwesties worden??

Wandelaartje
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Jul 2007, 23:13

Berichtdoor Wandelaartje » 24 Okt 2007, 08:57

Marjo schreef:Bevat vragen voor leesclubs...daar ben ik nu benieuwd naar.


Ik heb even voor je gekeken. Het zijn 4 bladzijden met 13 vragen. Ik heb geprobeerd ze kort voor je samen te vatten.
1. Is een vraag over de standpuntswisselingen in het boek
2. Een vraag over de verschillende vertellers: is er een onbetrouwbare verteller in het boek
3. Over de citaten aan het begin van ieder hoofdstuk
4. Over het centrale thema van het boek: moederschap
5. Veroordeelt u Nina voor de keuzes die ze maakt, veroordeelt ze zichzelf en zou u Nina op dezelfde manier veroordelen als ze een man was geweest
6. Een vraag over de gelijkenissen tussen de hulpofficier van justitie in deze zaak en Nina in haar rol als hulpofficier.
7. Een vraag over de rol van haar man in het verhaal.
8. Waarom denkt u dat Nina besloot om de priester te doden, terwijl 99 % van de moeders dat niet zal doen
9. De roman zit vol met voorbeelden waarin de karakters liegen over wie ze zijn, wat ze weten en hoe ze zich voelen. Waarom is er zoveel oneerlijkheid in dit verhaal.
10. Wat voor verschil maakt Nina tussen moraliteit en gerechtigheid.
Liegt Nina om te voorkomen dat ze zich schuldig gaat voelen?
11. Is de achtergrond waartegen dit verhaal zich afspeelt van invloed op het verhaal? Zou het verhaal hetzelfde zijn als het zich ergens anders had afgespeeld bijvoorbeeld in een grote stad als Los Angeles.
12. Heeft Nina aan het eind van het verhaal iets geleerd over zichzelf en over de manier waarop ze kijkt naar/ omgaat met het leven, dingen waar ze de rest van haar leven iets aan heeft.
13. Is het rechtssysteem er om kinderen te beschermen of om beklaagden te beschermen? Moet het juridisch systeem veranderd worden. Heeft dit boek uw mening veranderd?
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2007, 15:46

Toch niet alleen inhoudelijke vragen dus..maar wel veel.
Zo'n vraag als waarom doet een hoofdpersoon dit of dat, dan heb ik toch de neiging om te reageren met: dat heeft de schrijver zo beslist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2007, 09:05

Jee wandelaartje, wat een werk heb je ervan gemaakt!

Ik kijk vaak bij vitaal.nl, die hebben ook vragen bij boeken maar voor het merendeel vind ik die vragen niet echt geweldig. Veel vragen over recensies bijv. Er wordt dan gezegd... (=recensent) schrijft dit of dat, bent u het daar mee eens? En soms zijn de vragen erg ver gezocht.
Als ik jouw lijst zo lees dan lijkt me dit wel een heel degelijke vragenlijst.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Okt 2007, 21:07

Vind je het zin hebben om vragen te stellen over het verhaal?
Ik heb daar altijd moeite mee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2007, 21:20

Ja zeker als dingen onduidelijk zijn en ook zeker bij samenleesboeken.
We hebben toch ook hele discussies bij bijvoorbeeld De voorlezer, Knielen op een bed violen, kapitein Corelli, het meisje met de lucifers enz gehad. Als je geen vragen hebt dan heeft eigenlijk dit forum helemaal geen zin. Of bedoelde je het niet zo Marjo? Bedoel je dat een verhaal voor zichzelf moet spreken of zoiets?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Okt 2007, 21:28

Kijk naar bovenstaande vragen.. vraag 12 (5) vind ik zinloos. Het antwoord is gewoon dat de schrijver dat wilde, en ik ga me dus niet druk maken over een antwoord.
Vraag 13 is al zinniger. ( of 1, 2 ,3)
Je moet niet vragen waarom een hoofdpersoon iets doet, maar waarom de schrijver die keuze maakt. Dat is een verschil!
Als je het hebt over 'paarden stelen', waarom bepaalde dingen niet verteld worden, dan gaat het over de manier waarop de schrijver iets vertelt, niet over het verhaal zelf. Over de vorm, de stijl kun je discussiëren, niet over de inhoud. Vind ik.

Wandelaartje
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Jul 2007, 23:13

Berichtdoor Wandelaartje » 26 Okt 2007, 21:03

Meisjes,
Even ter verduidelijking. Ik heb die vragen niet gemaakt, ze staan standaard achter in het boek, er staat niet bij wie ze bedacht heeft.
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2007, 21:05

Dat begreep ik wel hoor..Geen sprake van dat we jou bekritiseren of zo. Ik bedoel het algemeen.

Wandelaartje
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Jul 2007, 23:13

Berichtdoor Wandelaartje » 26 Okt 2007, 21:13

Gelukkig, ik zou niet graag pronken met andermans veren.
Overigens heb ik zelf ook mijn bedenkingen bij de vragen.
Bijvoorbeeld vraag 8.
Het antwoord staat in dit boek, sterker, als Nina niet had besloten de vermeende dader te doden dan was dit boek niet geschreven, want dan had de schrijfster geen verhaal gehad....
;)
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2007, 21:14

Dat bedoel ik nu..dat is dan toch een onzinnige vraag!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Nov 2007, 18:37

Interessante discussie, nu pas "gevonden".

Eigenaardig, vraag 8 vond ik nu net interessant.
Ik dacht dat die bedoeld was om te kijken of de lezer het verhaal wel goed had begrepen. Het dwingt om in de gedachtenwereld van het personage te kruipen en van daaruit een antwoord te formuleren.
Misschien is het een schooluitgave en staan vandaar de vragen achterin?

Voor alle duidelijkheid: ik heb het boek niet gelezen.

Tiba.

Marianka
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 Aug 2012, 16:21

Re: Jodi Picoult - De kleine getuige

Berichtdoor Marianka » 23 Aug 2012, 17:10

Ik vond het een heel boeiend boek. Heel beklemmend, dat kleine jongetje, maar ook omdat je zo in een wereld komt, die je niet kent, de Amerikaanse rechtbank.

Marianka


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten