Aidan Chambers: Dit is alles (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Aidan Chambers: Dit is alles (15+)

Berichtdoor Marjo » 10 Okt 2007, 15:43

Ik weet niet wat die man er mee voor ogen had. Het is absoluut niet alles, maar wel veel te veel voor een enkel boek.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/a-chambers

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2007, 18:06

De volkskrant is het met je eens Marjo

---------
De roman pretendeert veelstemmig te zijn, door naast gewoon proza ook dagboekfragmenten, brieven, e-mails, gedichten en lijstjes op te nemen. In Je moet dansen op mijn graf werkt dit fantastisch. In Dit is alles leidt deze werkwijze echter tot een lappenbrij met oeverloos oestrogeen gekeuvel tussen de passages die wél iets toevoegen.

Tel er de irritante trekjes bij op, die nu eenmaal bij Chambers horen: altijd weer die kookgekke jongeren die tientallen Italiaanse recepten uit hun hoofd kennen, een goed gesprek ‘Kaffeeklatsch’ noemen en zich om de haverklap pianissimo of largo sostenuto voelen, sterke vrouwen die het beter weten dan mannen, aardige volwassenen die de worstelende pubers net iets te ostentatief de ruimte geven.

Dit is alles is aan de ene kant een ontroerend, huiveringwekkend knap geschreven (en vertaald!) verhaal over een jeugdliefde. En aan de andere kant een irritante cursus Zo Doe Je Het De Eerste Keer voor hoogopgeleide perfectionisten. Van dat laatste hadden we wel vierhonderd bladzijden minder gelust.

Dit is alles is daardoor niet het gedroomde magistrale einde van de reeks geworden. Eigenlijk staat er niets in dat hij niet al eerder heeft gezegd. Als het verhaal niet zo verrassend heftig eindigde, was het zeker geen vier sterren waard geweest. Alles is te veel.
--------------
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2007, 18:11

En dit staat bij de recensent

Dit boek heeft me laten lachen, laten nadenken, heeft me verrast en ontroerd en heeft me dagen in zijn greep gehouden. Het gemis na dit uitgelezen boek voelt als het verlies van een goede vriendin.

http://www.derecensent.nl/pivot/entry.php?id=577

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Okt 2007, 22:02

Ha, nou, dat had ik dus echt niet..een goede vriendin!!! Nou ja overdrijven is ook een vak.
Hoe oud zou de schrijfster van die zinnen zijn?

princess
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 Dec 2007, 22:00

Berichtdoor princess » 04 Dec 2007, 22:03

Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen en ik vind het fantastisch... Echt prachtig. En hard op weg een van mn lievelingsboeken te worden. Het is wel vrij verwarrend en het einde is niet helemaal mijn perfecte einde (huisje tuintje boompje), maar op een vreemde manier past het er wel bij. Ik vind het prachtig.
Ik las wat de recensent schreef over dat het uitlezen leek als het verliezen van een goede vriendin, en zo voelt het inderdaad. Blij dat ik niet de enige ben!

cecile

Berichtdoor cecile » 22 Nov 2008, 00:01

Een heel mooi boek!Prachtig geschreven,met zinnen die je echt aan het denken zetten.Eigenlijk heeft het hele boek me ontroerd.Knap dat deze schrijver zich zo goed kan verplaatsen in een jong meisje.Van mij mocht het nog dikker zijn,want ik voelde haast een gemis toen het uit was.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten