Haruki Murakami - Spoetnikliefde

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Haruki Murakami - Spoetnikliefde

Berichtdoor Roel » 09 Jul 2007, 21:09

Is het dan toch gelukt. Mijn eerste Murakami gelezen.
Deze roman gaat over de liefde van een leerkracht voor een 17 jarige studente en op haar beurt, haar liefde voor een oudere vrouw.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/haruki-murakami

Roel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2007, 11:22

Waarom de titel Spoetnikliefde Roel?

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Jul 2007, 11:17

Hoi Dettie,

Daar overval je je mee! Ik heb het boek allang weer terug gebracht naar de bib. Ik hen het vergeten. Ik geloof dat de liefde van Sumire gekoppeld werd aan de reis die Sputnik begin jaren zeventig maakte. Ergens in het boek werd het verklaard, maar ik ben vergeten die passage terug te lezen.

Het is trouwens een indrukwekkend boek, daarom is het zo jammer dat het einde, zo'n uitglijder is.

Heb jij deze Murakami gelezen?
Ik heb trouwens al weer een andere uit de bib gehaald.

groeten,
Roel

Dettie schreef:Waarom de titel Spoetnikliefde Roel?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2007, 11:22

He, wat ben ik blij dat ik niet de enige ben die dingen vergeet die ik gelezen heb...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2007, 11:22

Nee deze Murakami ken ik niet, volgende week krijg ik Norwegian Wood, heel toevallig werd het van de week aangeboden bij bookcrossing als meeleesboek (ringboek)

U hoort van mij!

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Jul 2007, 11:39

Dat is meer dan normaal, als je een boek een keer hebt gelezen. Daarom ga je de boeken herlezen, om dingen uit de vergetelheid te halen of dingen te ontdekken die je het eerst gemist heb.
Mijn fout is dat ik vergeten ben, die passage voor de teruggave op te zoeken. Maar ik kan het natuurlijk altijd kopen! Het boek heeft zo'n indruk gemaakt, dat die kans levensgroot is.

Marjo schreef:He, wat ben ik blij dat ik niet de enige ben die dingen vergeet die ik gelezen heb...

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Jul 2007, 11:56

Hier in de bib in Maastricht (is trouwens gevestigd in een gebouw met de sjieke naam Centre ceramique) zie ik in het engels heel weinig Murakami staan.
Ik zie nu dat de nieuwe die ik uit de bib heb gehaald, Blind willow, sleeping women (2006), een verzameling korte verhalen is! 24 short stories. Ik ben benieuwd. Ik lees graag korte verhalen. Van Pirandello heb ik er tegen de 200 gelezen en die gaan nooit vervelen, zo goed zijn ze!

Terug naar Murakami. Wat hier op de leestafel over de gelezen romans hoor, is dat ze zo apart, zo afwijkend zijn. Dan heb ik zeker een daarvan afwijkende roman gelezen! Hij heeft hier en daar wel aparte trekjes, maar niet zo apart als die romans die hier gelezen zijn, als de commentaren mag geloven.

Ik las op internet dat hij het scenario van de heftige en bloederige film Battle royale heeft geschreven. Dan heb ik jaren terug zeker een film gezien, die een regelrechte verfilming van een boek van Murakami moet zijn! Ik zie diverse scene's nog zo voor me. Opvallend aan die film, die een combinatie van literair en horror, was het contrast van felle kleuren, zoals die brandweer wagen en de naargeestigheid van die vastgebonden en gemartelde personen in een nauwelijks door licht aangeraakte kelder.
Ik weet niet meer wie de regisseur was. Waarschijnlijk dat het scenario van Murakmi stamt.

Welke Murakami had je tot nog toe gelezen?

Dettie schreef:Nee deze Murakami ken ik niet, volgende week krijg ik Norwegian Wood, heel toevallig werd het van de week aangeboden bij bookcrossing als meeleesboek (ringboek)

U hoort van mij!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2007, 14:41

Ik las op internet dat hij het scenario van de heftige en bloederige film Battle royale heeft geschreven. Dan heb ik jaren terug zeker een film gezien, die een regelrechte verfilming van een boek van Murakami moet zijn


Ik denk dat je verkeerd zit Roel

Titel: Battle royale
Fukasaku Kinji (regisseur)
Fukasaku Kenta (scenarioschrijver)
Takami Koshun (naar het werk van)
Taal: Japans
Uitgever: [S.l.] : WorldWide Cinema

Ik heb van Murakami gelezen:
De jacht op het verloren schaap
Ten zuiden van de grens

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Jul 2007, 10:00

Dan heb ik blijkbaar een verkeerde bron.
Zal nog eens verder kijken.

Dettie schreef:
Ik las op internet dat hij het scenario van de heftige en bloederige film Battle royale heeft geschreven. Dan heb ik jaren terug zeker een film gezien, die een regelrechte verfilming van een boek van Murakami moet zijn


Ik denk dat je verkeerd zit Roel

Titel: Battle royale
Fukasaku Kinji (regisseur)
Fukasaku Kenta (scenarioschrijver)
Takami Koshun (naar het werk van)
Taal: Japans
Uitgever: [S.l.] : WorldWide Cinema

Ik heb van Murakami gelezen:
De jacht op het verloren schaap
Ten zuiden van de grens

Dettie

nieneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 Aug 2007, 15:29

Re: Haruki Murakami - Spoetnikliefde

Berichtdoor nieneke » 11 Aug 2007, 21:36

Roel schreef:Is het dan toch gelukt. Mijn eerste Murakami gelezen.
Deze roman gaat over de liefde van een leerkracht voor een 17 jarige studente en op haar beurt, haar liefde voor een oudere vrouw.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/Boekenarchief ... ple30.html

Roel


Hierbij kan je wel best zeggen dat de leerkracht en de 'studente' vrienden zijn. Ze hebben mekaar op school leren kennen.

Oh en spoetnik betekent reisgezel. ;-)

Groetjes,
Nina

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Re: Haruki Murakami - Spoetnikliefde

Berichtdoor Roel » 13 Aug 2007, 09:50

Hallo Nina,

Ja, dat klopt, de leerkracht is een vriend van haar.
Bedankt voor de opheldering rond het woord "spoetnik".

groeten,
Roel

nieneke schreef:
Roel schreef:Is het dan toch gelukt. Mijn eerste Murakami gelezen.
Deze roman gaat over de liefde van een leerkracht voor een 17 jarige studente en op haar beurt, haar liefde voor een oudere vrouw.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/Boekenarchief ... ple30.html

Roel


Hierbij kan je wel best zeggen dat de leerkracht en de 'studente' vrienden zijn. Ze hebben mekaar op school leren kennen.

Oh en spoetnik betekent reisgezel. ;-)

Groetjes,
Nina

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Haruki Murakami - Spoetnikliefde

Berichtdoor irene » 04 Nov 2013, 19:13

Weer een heel aangrijpende, boeiende, mooi, puur (soms zelfs triest) geschreven roman van Murakami. Geweldig hoe die man kan schrijven. Het was weer op en top genieten. En ja...ik ben het helemaal eens met Roel: Het einde: de terugkomst van Sumiri vond ik enigszins een teleurstellende afsluiting van het boek.

groetjes, irene


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten