Marieke van der Pol - Bruidsvlucht (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marieke van der Pol - Bruidsvlucht (debuut)

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2007, 11:10

Soms begin je aan een boek en ben je eenmaal aan het lezen dan hoop je dat er geen telefoon gaat of onverwacht bezoek komt want je wilt ongestoord verder lezen, weten hoe het verder gaat... Dit is zo'n boek.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/marieke-van-der-pol

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2007, 10:36

Dat is wel eens lekker tussendoor, want ik moet toch zeggen dat er tot nu toe niet zoveel bijzonders bij de debuten zit. Aardig of iets beter vind ik tot op heden Marga Kool, Janne IJmker, Robbert Welagen, Annemiek Schrijver, Frénk van der Linden , Juanita Stachowitz.
Maar zit hier een winnaar bij??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2007, 10:57

Ik zie Nathalie Koch, Jannie IJmker, Juanita Stachowitz en Marieke van der Pol wel als kanshebbers.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2007, 15:28

Om op de shortlist te komen straks, ach ja. Frenk van der Linden ook.
Maar de jury verrast mij altijd met hun keuze!

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 18 Jun 2007, 22:10

Lijkt me een mooi boek. Interessant uitgangspunt ook, zo'n stel vrouwen in een vliegtuig op weg naar het ongewisse.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2007, 10:42

Gisteren was de regisseur van de film op de radio. Zijn film was er eerst, (komt volgend jaar met Kerst uit, dacht hij) dus net even een andere gang van zaken. Hij gaf aan dat Marieke van der Pol veel onderzoek had gedaan. Ik kreeg wel zin om dat boek nu eerst te pakken..

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2007, 21:49

En dat heb ik nu gedaan. Inderdaad is van der Pol een goed verteller, en tot een heel eind in het boek wilde ik doorlezen. Maar niet helemaal. Er zit helaas een terugval in wat mij betreft.
Ik ben wel heel benieuwd naar de film, of dat daar dan ook het geval is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2007, 15:36

Lees het verslag van Marjo

http://www.leestafel.info/marieke-van-der-pol

--
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 07 Aug 2007, 10:55

Ik had geen last van die terugval, die Marjo noemt. Het verhaal achter Esther verklaarde deels ook haar gedrag t.o.v. Bobby. Een soort haat/liefde verhouding. Bindingsangst misschien ook. * (zie onder verklapper)

Het boek zit knap in elkaar. De levens van de vier hoofdpersonen in het heden, in hun jeugd en in hun volwassen leven in Nieuw Zeeland zijn prachtig en moeiteloos dooreen geweven. Nergens haperende overgangen. Mooi uitgewerkte en zeer verschillende karakters. En dan nog prettig leesbare en bij tijd en wijle poëtische zinnen. Een aanrader!

Hieronder volgt een verklapper, verder lezen op eigen risico

*
V
E
R
K
L
A
P
P
E
R

* Bang om van het kind te gaan houden en het dan kwijt te kunnen raken, dus er dan maar meteen van af zien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2007, 11:48

Ja ik vond het ook een erg mooi boek, kon er amper mee stoppen.

PS Marjo ik heb een klein stukje uit het verslag gehaald, daarin werd verraden wat juist niet verraden moest worden.

V
E
R
K
L
A
P
P
E
R

Het verhaal werkt juist toe naar dat kind.
Het levensverhaal van Esther was in mijn ogen juist heel belangrijk, het gaf de reden waarom Bobby niet bij haar kon blijven. En waarom Frank belangrijk bleef in het hele verhaal.
En wat een angst bij de 'moeder'. Vreselijk zo te moeten leven.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 22 Mar 2008, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2007, 21:33

V
E
R
K
L
A
P
P
E
R



Ik vind het feit dat Esther een carrièrevrouw is al genoeg om geen kind te willen. Haar verleden was een overbodig extraatje. Ik heb daar over na zitten denken, en ik vond al haar daden en niet/daden ook heel goed te verklaren door haar werk.
Ik denk dus ook niet dat ik iets wezenlijks verklap, maar dat maakt niet uit..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2007, 09:51

V
E
R
K
L
A
P
P
E
R
Vind je niet dat Esthers verleden het verhaal compleet maakt? Tenslotte wordt van de andere vrouwen ook hun verleden bloot gelegd. En is haar verleden niet de reden dat ze zo'n carrièrevrouw geworden is? Juist daarom wil ze geen gezin stichten. Voor mij zou het zonder haar verleden (wat je overigens grootdeels wel vermoedt) een beeld zijn met een stukje eraf.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Aug 2007, 21:09

Dat was het voor mij dus niet. Natuurlijk kan haar verleden de oorzaak zijn van haar manier van leven, maar het hoeft niet. Ik ken wel vrouwen die bewust voor een carrière kozen zonder zo'n verleden te hebben. Voor mij was het overbodig, en het vertraagde het lezen op dat moment.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 02 Feb 2008, 18:32

In onderstaande tekst volgen verklappers

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Het boek begint goed: op de begrafenis van Frank ontmoeten Marjorie, Esther en Ada elkaar na tientallen jaren. Je leest dat er iets voorgevallen is in het verleden en dat Frank daarin centraal stond. Het is nog niet duidelijk wat.
Dan focust van der Pol op de voorbereidingen op de vliegreis en de vliegreis zelf. Een hele onderneming moet dat in die dagen geweest zijn: al die tussenstops, en dan storm en andere turbulentie. Bovendien leggen de vrouwen hun relatie met Frank. Frank op zijn beurt valt voor zijn leven op Ada. En dat weet hij meteen. Dat centraal stellen van de Grote Liefde is de zwakte van het boek, vooral ook omdat maar niet duidelijk wordt wat Frank in Ada ziet. Ze is heel mooi, dat is waar. Verder is ze schuchter, wereldvreemd en tamelijk onbeduidend.
Dat blijft ze het hele boek door, al houdt Frank niet op met van haar te houden. Ada is zwanger van de orthodoxe christen Derk, die zijn hele familie verloren heeft in de watersnoodramp. Dat ze zwanger van hem is geworden, komt omdat ze hem wilde troosten.
Ze ziet niks in hem, ook niet als ze in Nieuw-Zeeland aankomt, waar hij op haar wacht. Hij is een bleke, angstige, karakterloze man, en dat blijft hij.
Esther is een stuk interessanter: zij is mode-ontwerper en vastbesloten om haar eigen zaak op te zetten. Ze wordt zwanger van Frank en ze laat haar plannen niet in de war sturen door het aanstaande kind. Wat ze wel met het kind doet, vertel ik hier niet, want dat is de kern van het verhaal. Ook Esther heeft haar verleden: haar familie is omgekomen in de holocaust.
Marjorie gaat na tien jaar terug naar Nederland. En daar heeft ze een goede reden voor.
Op de begrafenis kijken de vrouwen terug op hun leven: is het alle moeite waard geweest.
Er zitten heel sterke teksten in, zoals wanneer Ada aarzelt om toe te geven aan haar verlangen naar Frank. Die scène is heel dicht bij haar innerlijke beleving geschreven. Ook de angst van Marjorie, waar ik niet op in kan gaan, komt goed voor het voetlicht.
Met Frank wordt het al lastiger: wat beweegt hem toch, om maar achter die zouteloze Ada aan te blijven jagen?
Teksten als “de man waar haar hart naar uit ging” doen me dan weer denken aan de boeketreeks. En daar neigt dit boek af en toe een beetje teveel naar om het echt goed te laten zijn.
Ook dit gaat voorbij.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 02 Feb 2008, 18:35

Goh, ik maar denken dat Esther persé mode-ontwerper wilde worden en daarom geen kind wou...

Overigens vond ik het boek zo'n 100 bladzijden te lang. Op pg 300 wist je alles wel zo'n beetje.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2008, 10:19

Overigens vond ik het boek zo'n 100 bladzijden te lang.


Je zegt precies hetzelfde als Marjo, Petra.
Ik vond juist het verhaal van Esther zo mooi. En ja Ada was misschien wel een 'slome' maar in die tijd had het geloof nog wel een enorme invloed op het dagelijks leven van mensen. Ik denk dat je het ook in die tijd moet zien. Je kan je toch ook niet meer voorstellen dat er een vliegtuig vol bruidjes vertrekt?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 03 Feb 2008, 11:09

Ik denk dat Frank de mogelijkheden van Ada zag. De vrouw die ze zou kunnen worden, die ze ook even werd toen ze uiteindelijk bij hem kwam. Als ze met Frank was meegegaan, was ze niet zo'n schuchter en onbeduidend wezen gebleven. Nee, ik vond het niet gek, dat hij juist op haar viel. Ik had het een minpunt gevonden als dat allemaal uitgelegd werd.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2008, 15:20

Nee, help.. nog meer uitgelegd! Dat zou het boek helemaal de das omgedaan hebben.

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 16 Feb 2008, 12:32

Leuk om jullie reacties te lezen. Ik sluit me aan bij Dettie en vind het zo jammer dat het nu uit is. Ik vond het een heerlijk boek! Hoewel mijn eigen geboortejaar velen jaren later was, denk ik dat het boek een realistisch beeld schept van de jaren na de oorlog en de emigranten naar andere landen. Het verschil tussen de emigranten wordt mooi neergezet, je kan verhuizen naar het land van de mogelijkheden maar dan moet je de mogelijkheden wel gebruiken. Daar waar het Frank wel lukt, zien we dat Ada daar nog heel wat jaren voor nodig heeft.
Boeiend vond ik hoe van der Pol een daadwerkelijk gebeurde gebeurtenis gebruikt in deze roman. Ook ik zag het vliegtuig vullen met jonge meisjes waarbij de opwinding al snel omsloeg in iets anders.
Ik denk dat Bruidvlucht op dit moment tot mijn favorieten behoort, nu eens kijken welk debuut ik nog moet (lees: mag) lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2008, 17:34

In najaar 2008 komt de film uit en Rutger Hauer is Frank!

Zie http://www.filmtotaal.nl/module.php?sec ... uidsvlucht

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 16 Feb 2008, 18:13

Dettie schreef:In najaar 2008 komt de film uit en Rutger Hauer is Frank!

Zie http://www.filmtotaal.nl/module.php?sec ... uidsvlucht

Dettie

De dode Frank?
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2008, 19:36

Haha ja die.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mar 2008, 18:38

Ik heb het uit.

Wat een heerlijk leesboek in de letterlijke zin des woords..ik ben begonnen en kon nauwelijks meer stoppen.
Vond het ook helemaal niet te lang. het einde verklaarde wat mij betreft nog wel het een en ander.

Ik ben "klaar" met mijn debuten nu, maar dit is voor mij persoonlijk wel een kanshebster.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2008, 20:25

Het boek kan nu naar Grada, Willeke.

Groetjes
Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mar 2008, 20:51

O jé..ik heb het zojuist ingepakt en geadresseerd voor Irene,

wordt het erg verwarrend al ik dat zo houd,

en anders pak ik het even opnieuw in hoor, zeg het maar.

Groetjes
Wil


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten