Wiegertje Postma - Vijf strippen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wiegertje Postma - Vijf strippen

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2007, 15:03

Wat een apart boek!
De titel slaat op 3 dagen busbelevenissen van mensen die dag in dag uit met dezelfde bus gaan. Wat valt daar nou over te vertellen zou je denken... maar dat blijkt nog heel wat te zijn.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/wiegertje-postma

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2007, 15:53

Diverse recensies gelezen over dit boek. Het kreeg nogal aandacht omdat het zo'n aparte vormgeving had..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2007, 17:02

Het komt naar je toe Marjo.
Ik vond het een erg leuk boek om te lezen. Ben dan ook weer heel benieuwd hoe jij het vindt. Het gaat denkelijk morgen op de bus.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 12 Jun 2007, 08:40

Als dagelijkse busgebruiker herken ik mij daar een beetje in Dettie.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2007, 15:55

Fantaseer jij ook over je medebusgebruikers? Het levert in dit boek verrassende verhalen op. Maar of het meer dan amusement is, hm..

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Jul 2007, 19:01

Eigenlijk schenk ik mijn medereizigers nauwelijks aandacht. Aangezien ik zelden bekenden tegenkom op de bus zet ik mij liever op een bank alleen met een boek. Ik ben nu eenmaal niet iemand die zo maar met iemand een gesprek begint, wanneer niet uit een of ander blijkt dat wij gemeenschappelijke interesses zouden kunnen hebben.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2007, 20:24

Gelijk heb je, want dat zou ik ook doen. Maar wij schrijven dus ook zo'n boek niet..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2007, 23:01

En ook Marjo's verslag staat op de site.

Klik hier http://www.leestafel.info/wiegertje-postma

--
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2007, 23:02

Ik vond het een erg leuk, apart boek.
Het eerste verhaal met dat jongetje...
en dat verhaal van die jongen die steeds cadeautjes meenam!
Een volgend boek van haar zal ik zeker lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2007, 19:09

Dan hoop ik wel dat het meer een geheel is. Dat was natuurlijk deel van mijn probleem, dat het meer verhalen zijn..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 19:38

Ja het waren verhalen maar toch haakte veel in op elkaar en dat vond ik juist het aparte van het boek.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 04 Dec 2007, 22:07

Leest lekker weg, vooral de eerste helft van het boek. Daarna zakte mijn interesse volledig weg.Jammer.
Als Postma de lijn van de eerste 80 bladzijden had volgehouden was het een goed boek geweest. Nu kan ik alleen maar zeggen: een niemandalletje, waarvan ik me afvraag waarom dit boek genomineerd is voor de debutantenprijs.
De nog jonge auteur heeft best wel kwaliteit en talent, maar het wordt m.i. nog niet uitgediept, soms nog te puberaal, te chaotisch, te verwarrend.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2007, 15:09

Wat vind jij na die 80 bladzijden dan minder worden irene?
Het verhaal blijft in dezelfde sfeer voor zover me bijstaat, behalve het eind.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 05 Dec 2007, 17:31

Dit concept lijkt wel heel erg op een boek van Maeve Binchy. Kan zo even niet op de titel van het boek komen, maar zij heeft op zo'n soort thema (bij haar ging het om mensen die altijd op vrijdag bij elkaar in de bus zitten op weg naar hun woonplaats) een heel mooi boek geschreven.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 06 Dec 2007, 01:13

Dettie schreef:

Het verhaal blijft in dezelfde sfeer voor zover me bijstaat, behalve het eind.


Halverwege het boek begint de auteur ineens haar eigen inbreng naar voren te brengen, dit "proef" je daarna, helaas, in alle hoofdstukjes.
De perfecte visie over de reizenden, die zij daarvoor had, vond ik in de tweede helft van het verhaal duidelijk minder.

en Joanazinha schreef:

Dit concept lijkt wel heel erg op een boek van Maeve Binchy


Helemaal mee eens. Ook dat gevoel bekroop me, toen ik dit boek las (helaas is de titel me eveneens ontglipt).
En ook deed me dit verhaal denken aan Eilandgasten van Vonne van der Meer met de daarop volgende delen... sommige gasten van het vakantiehuisje zie je daar ook weer terugkeren.....

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2007, 12:23

Halverwege het boek begint de auteur ineens haar eigen inbreng naar voren te brengen, dit "proef" je daarna, helaas, in alle hoofdstukjes.


Ja dat de schrijfster ineens zélf voorkomt in het boek vond ik ook storend.
Dat haalde je weg uit de bussfeer. In feite ging het wel over de busreizen die de schrijfster meemaakte en haar fantasie erbij en wat betreft had ze het beter alleen bij die fantasie kunnen laten en niet zichzelf erbij bij betrekken. Het tweede gedeelte vond ik meer de fantasy kant op gaan, je kon je er minder in verplaatsen, maar op zich vond ik het geheel toch wel goed.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2007, 14:27

Ja dat de schrijfster ineens zélf voorkomt in het boek vond ik ook storend.


Ik schaam me diep, en het zal ongetwijfeld met mijn staat van "zijn"te maken hebben..ik ben niet al te helder deze week,
maar dat heb ik dus helemaal gemist..
help me even als je wilt.. wáár kwam de schrijfster in het boek voor?

Verder...leuk boek, origineel gevonden..en heel herkenbaar..ik zat vroeger ook altijd van alles bij mensen te bedenken in de tram.
Door de vele personages af en toe verwarrend..wie was ook al weer wie.
Geen absoulte uitschieter in de rij debutanten, maar wel een vermakelijk boek, lekker voor tussendoor.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2007, 14:30

Moeilijke vraag wil. het was zo'n beetje halverwege. Daarna begint volgens mij het 'james bondachtige' verhaal, (de man met het koffertje)maar zeker weten doe ik het niet meer.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2007, 14:35

Ja dat heb ik wel gelezen, maar dat word door de schrijfster toegevoegd ofzo? Omdat het ficktie is.

ik heb echt de clou gemist deze keer vrees ik.
:oops:

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2007, 15:13

Nee ze begint ineens over zichzelf halverwege het boek, kan me eigenlijk wel voorstellen dat iemand dat niet gelijk oppakt want het is ook verwarrend.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2007, 15:43

Ik zal nog eens even terug bladeren vanavond. Kan niet uitstaan dat ik het gemist heb.

Groeten
Wil

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2008, 17:49

Nou je bent niet de enige Wil, want dat de schrijfster er zelf in voorkomt is mij ook volledig ontgaan. Dettie, Irene, misschien bedoelen jullie die twee pagina's, die "iemands" gedachten weergeven, zonder duidelijk te maken van wie die gedachten zijn. (Iemand die bedenkt wat hij/zij allemaal nog moet doen die dag en op een andere pagina probeert zich het Onze Vader te herinneren) Dat heb ik niet uitgelegd als zijnde de gedachten van de schrijfster, maar dat zou best eens zo kunnen zijn. Ik vond het eigenlijk jammer dat die mannen in die zwarte pakken in de bus verschenen. Tot dat moment was het de pure fantasie van een man. Opeens werd dat werkelijkheid, wat tamelijk onrealistisch overkwam, terwijl de rest wel realistisch was. Het was moeilijk te volgen, omdat je steeds weer in een andere huid moest kruipen en het even duurde voordat je wist in welke je zat. Maar wel goed geschreven, fantasierijk en herkenbaar. Toch een veelbelovend debuut!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Jan 2008, 18:19

Nou je bent niet de enige Wil, want dat de schrijfster er zelf in voorkomt is mij ook volledig ontgaan.


He gelukkig :)

Wat betreft die mannen in zwarte pakken ben ik het met je eens..dat had er van mij niet bij gehoeven.

Dit is trouwens wel zo'n boek dat nu het wat bezonken is er in mijn herinnering net wat positiever uitkomt dan toen ik het net uit had.Dat kun je soms zo hebben als het even bezonken is.
Het tegenovergestelde gebeurt mij trouwens ook regelmatig.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2008, 18:25

Wiegertje Postma is pas 20. Toch knap als je dan zoiets weet te schrijven

Hier staat een stukje over haar http://www.rothschildenbach.nl/result-a ... e%20Postma

Ja Wil, ik heb wel eens dat ik best enthousiast over een boek ben en dan wil ik een verslag gaan maken en weet nauwelijks meer waar het over gaat! Gek he.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2008, 19:10

Echt? Pas 20? Wat een volwassen boek voor iemand van die leeftijd! Daar kunnen we nog veel van verwachten dan.
Maar, eh Dettie, bedoelde je nou die stukken, die ik noemde, met de plaatsen waar de schrijfster zichzelf opvoert?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten