Renate Dorrestein - Echt sexy

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Renate Dorrestein - Echt sexy

Berichtdoor PetraO. » 26 Mei 2007, 14:49

De kaft doet denken aan een chicklit-boek, evenals de titel, maar het tegendeel is het geval. Echt sexy is een aanklacht tegen het neerzetten en gebruiken van kleine en jonge meisjes als sexuele objecten.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/renate-dorrestein

PetraO.
Ook dit gaat voorbij.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 26 Mei 2007, 20:50

Zoals jij het opschrijft PetraO.... ik krijg er kippenvel van. Wat lijkt me dat een naar verhaal. Heel goed natuurlijk van Renate Dorrestein om het bespreekbaar te maken, maar ik denk niet dat ik het (op dit moment) zou willen lezen. En dat is struisvogelpolitiek natuurlijk!
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 26 Mei 2007, 21:23

Het is ook wel een heftig verhaal, maar met de wrange humor van Dorrestein toch heel verteerbaar.
Ik vond dit een veel beter boek dan het vorige, Mijn zoon heeft een seksleven , etc. Dorrestein is goed in het aan de kaak stellen van de duistere en vunzige kanten van onze samenleving.
Ook dit gaat voorbij.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2007, 11:55

Pieter Steinz was in zijn recensie in Nrc er niet bepaald positief over.
Het kwam er op neer dat ze zich met dit boek had vergallopeerd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 29 Mei 2007, 11:58

Tja, Renate Dorrestein krijgt meestal negatieve recensies van gevestigde critici. En wie is Pieter Steinz nou helemaal.....
Ik vond het een goed boek, ook al omdat ze een stap buiten de realiteit durft te wagen.
Ook dit gaat voorbij.

Astrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 Apr 2007, 01:35
Locatie: Lamswaarde

Berichtdoor Astrid » 29 Mei 2007, 14:00

Ik heb het wel besteld en alleen een voorlees fragment door Renate Dorrestein gehoord. Het is geschreven in de taal van een dertienjarig meisje. Gaat dit het hele boek zo door? Dat zou me zo vervelen, denk ik.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 29 Mei 2007, 14:03

Ja, denk aan Catcher in the Rye. Het ging mij niet vervelen. Misschien omdat de alwetende verteller er af en toe toch tussendoor schemert.
Ook dit gaat voorbij.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2007, 16:17

Hij was trouwens wel positief over andere boeken van haar.
Ik vind Steinz over het algemeen wel een kundig recensent, dat neemt niet weg dat hij er naast kan zitten.

Alleen hoe Dorrenstein het schijnt te hebben aangepakt in deze roman, trekt me niet. Romans die van fictie naar non-fictie wippen, ontkrachten het verhaal. Je weet alles lezer ook niet meer hoe je het moet plaatsen en het ruineert voor mij het verhaal. Fictie en non-fictie zijn twee werelden. Houen zo.

PetraO. schreef:Tja, Renate Dorrestein krijgt meestal negatieve recensies van gevestigde critici. En wie is Pieter Steinz nou helemaal.....
Ik vond het een goed boek, ook al omdat ze een stap buiten de realiteit durft te wagen.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 29 Mei 2007, 16:19

Het is helemaal fictie, hoor. Alleen hebben veel gebeurtenissen wel verbinding met de realiteit. Bv. die reclame van dat kleine meisje in sexy ondergoed, die heb ik ook gezien op ons bushokje.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2007, 17:33

Ik vind het juist wel goed dat Dorrestijn dit schrijft.
Al ben ik absoluut geen fan van haar boeken, het is doodeng hoe alles zich ontwikkelt. Doordat zij er nog een schepje bovenop gooit laat zij denkelijk zien hoe idioot alles gericht is op seks zowel qua uiterlijk als de losse houding ten opzichte van seks.

Dettie
die zich nu wel een ouderwetse oma voelt al roepende "foei, die jeugd van tegenwoordig". :D
Laatst gewijzigd door Dettie op 10 Sep 2007, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 29 Mei 2007, 17:39

Dettie schreef:Dettie
die zich nu wel een ouderwetse oma voelt al roepende "foei, die jeugd van tegenwoordig". :D

Maar, het gaat niet om de jeugd, het gaat er eigenlijk om hoe volwassenen zich gedragen met al dat sex-gedoe, waarbij dus ook kinderen worden geexploiteerd (die vrouwen die niet volwassen willen worden, sex-voor-de-buch op tv, de walgelijke reclame met zogenaamd sexy kleuters, van die dingen)
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2007, 17:45

Oh dan had ik het verkeerd begrepen. Dat komt omdat ik ook een ander verslag heb gelezen van dit boek en dat speelde in m'n achterhoofd mee.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Mei 2007, 09:28

O, dat verandert de zaak. Zo had ik het niet opgemaakt uit jou woorden.
Schrijvers worden vaker geinspireerd tot het schrijven van een boek uit de dagelijkse realiteit. Zo kan uit een klein, opvallend berichtje in een krant zelfs een roman ontstaan!

PetraO. schreef:Het is helemaal fictie, hoor. Alleen hebben veel gebeurtenissen wel verbinding met de realiteit. Bv. die reclame van dat kleine meisje in sexy ondergoed, die heb ik ook gezien op ons bushokje.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 30 Mei 2007, 11:07

Nieuwsgierigheid, Roel: waar uit mijn woorden maak jij op dat er in dit boek sprake zou zijn van non-fictie?
Ook dit gaat voorbij.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Mei 2007, 09:21

Nee, Petra, niet non-fictie, ik maakte uit jou woorden op dat het een combinatie van fictie en non-fictie zou zijn.

PetraO. schreef:Nieuwsgierigheid, Roel: waar uit mijn woorden maak jij op dat er in dit boek sprake zou zijn van non-fictie?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Sep 2007, 19:47

Ik heb dit boek net uit, en zit er bijna verbijsterd naar te kijken.

Ergens achter in het boek wordt gezegd dat dit boek moet zijn als een achtbaan, en zonder dat ik dat gelezen had dacht ik dat ook alsmaar...het lijkt wel of ik in een achtbaan zit, waarbij ik ook nog eens van de ene gemoedstoestand van de andere werd geslingerd.

Ik wist niets van dit boek en begon vrij blanco te lezen. Mijn eerste indruk was, ..wat een vermoeiend boek, door het tempo maar vooral door het hippe taalgebruik, wat bijna krampachtig, vond ik in het begin, wordt gebruikt.
Later in het boek zat ik blijkbaar toch zo in de wereld die beschreven werd dat ik daar minder last van had.

Het tweede wat al lezend alsmaar bij me opkwam was..dit is teveel..dit is te groot, over de top....de wereld is geen rozegeur en maneschijn, maar iedere keer als de hoofdpersoon ergens door een park loopt vind er wel bijna terloops een eerwraak of een gangbang plaats.
Aan het eind van het boek wordt duidelijk waarom dat zo beschreven is..de werkelijkheid is met reden wat vergroot..maar het goede van het boek is dat je die verklaring zelf ook al verzint, en dat je precies begrijpt waarom dat gedaan wordt.

Ik heb het boek inmiddels dus uit, en ik vind het moelijk om er een eindoordeel over te geven..het gevoel wat vooral overheerst is dat ik maar weinig boeken kent die zo verontrusten als dit boek.
Het is duidelijk ook met dat doel geschreven, als een aanklacht tegen de manier waarop in deze maatschapij naar vrouwen en meisjes wordt gekeken, de erotisering die al met kleine meisjes begint, en alle extremen en uitwassen die daar het gevolg van kunnen zijn.

Het verontrustende zit 'm ook meteen in die uitwassen..het is af en toe té erg, te gruwelijk om te verteren.
Ik moest denken aan de discussie die we deze dagen op het poezie forum aan het voeren zijn over Antjie Krog..dat haar poezie zo expliciet en verontrustend is dat het voor sommigen daardoor zijn doel voorbij schiet, en ik denk dat dat voor sommige lezers ook bij dit boek het geval is.
ik zou het Dettie bijvoorbeeld niet aanraden, omdat ik bijna zeker weet dat t te gruwelijk is.

Maar toch, maar toch..Dorrestein kan wel schrijven, en ze voert je mee in het verhaal, ze kruipt bijna in je bloed, onder je vel, je komt er niet los van. Het verontrustende van dit boek zijn niet alleen de extremen, maar misschien het realisme... een aantal aantoonbare feiten waaraan ze het verhaal ophangt, bijvoorbeeld de poster van de vrouw en het meisje in bikini voor een of ander telefoon merk gewoon realistisch zijn..aanwijsbaar..ik ken dat poster ook, daar is niets aan verzonnen, en het is de kern van wat zij zeggen wil...zo gaan wij met vrouwen en meisjes om..vrouwen worden kindmeisjes, kleuters van vier vrouwen in string of bikini. En sommige gevolgen die ze in het boek beschrijft zijn ver over de top, maar andere dingen, breezersex bijvoorbeeld, ik neem maar een voorbeeld zijn dingen die gebeuren en als term zelfs bekend zijn.
Dát is wat dit boek zo verontrustend maakt denk ik.

Volgens mij is dit de langste mening die ik hier ooit over een boek schreef, ik vind het erg moeilijk precies te verwoorden wat ik vind, voornamelijk omdat ik volgens mij nog niet precies weet wát ik precies vind..het moet nog een beetje bezinken.

Ik vond het in ieder geval een totaal ander boek dan ik in eerste instantie dacht, en ook wel een veel beter boek dan ik dacht.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2007, 08:06

Misschien het langste verslag maar ook erg goed weergegeven waarom het je zo veel doet.
Het maakt dat ik het zou willen lezen. (ondanks je waarschuwing)

Maar ook erg goed dat Dorrestein het aan de kaak stelt. Het is net zoiets als de stoeipoes die over een auto gedrapeerd ligt. Persoonlijk zou ik zo'n kind dan van die auto af willen sjorren en zeggen daar léén je je toch niet voor. Jij bent geen koopwaar!
Of zoals in de documentaire die er onlangs was over vrouwen die van alles en nog wat laten verbouwen aan zichzelf om zo meer sexy te zijn. Jonge meisjes met borsten als ballonnen omdat vriendje steeds maar in de hitsige blaadjes keek en ze dat zo naar vonden. Vrouwen worden inderdaad als koopwaar behandeld en tentoongesteld. Ze moeten er zo sexy mogelijk uit zien en niet zeuren als ze verkracht worden, "Daar vroegen ze toch om?" Is dan de reactie. Vrouwen tellen zogenaamd niet mee als ze niet jong, mooi, sexy, glad in het vel zitten. Dat is al keihard en we worden overspoeld met beelden van dit soort vrouwen. Maar dat die beelden gemanipuleerd worden (gefotoshopt) en dat die vrouwen er in werkelijkheid niet zo uit zien wordt er niet bij vermeld. En... vrouwen laten het ook gebeuren en zich aanpraten, dat is misschien nog wel het meest erge.
Nogmaals het is goed dat Dorrestein er werk van maakt, dat ze laat zien dat vrouwen géén koopwaar zijn en zich niet als zodanig moeten exposeren en laten behandelen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 10 Sep 2007, 08:24

Het maakt dat ik het zou willen lezen. (ondanks je waarschuwing)


Ja daar liep ik nog over te denken..lees natuurlijk vooral wat je wilt he, waar bemoei ik me mee. het kwam doordat ik het net uit had, en sommige stukken écht gruwelijk waren. Vond ik dan.

De toon van het boek, en de humor maakt het nog wel leesbaar trouwens. Petra schreef dat ook al.

Ja goed he, die documentaire Beperkt houdbaar. Heb ik ook gezien van de week. Het boek gaat meer over de jeugdcultuur, maar uitwassen als die Dorrestein beschrijft hebben wel degelijk met de dingen te maken waar die documentaire over gaat.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2007, 08:47

Ha ja, ik had er even een smile poppetje achter moeten zeggen.
Ik voelde het niet als bemoeien hoor.
Zelf denk ik, omdat dingen geschreven staan, mijn gedachten nog véél verder gaan dan wat er staat. Bij dingen zien, zoals die documentaire Beperkt houdbaar wat op zich eigenlijk ook gruwelijk is zie je alles zoals het is.
Bij het lezen van gruwelijke dingen 'fantaseer' ik waarschijnlijk de beelden nóg gruwelijker dan ze beschreven staan.

Ik ben geen Dorrestein fan, haar humor is de mijne niet, wat niet wil zeggen dat ze geen goede boeken schrijft.
Dorrestein maakt volgens mij in dit boek de dingen nóg erger dan die in de documentaire werden getoond, laat zien hoe idioot het nu al is en waartoe het in het ergste geval kan leiden en dat vind ik wel erg goed.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 10 Sep 2007, 09:44, 4 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 10 Sep 2007, 09:00

Over photoshoppen gesproken.... Om maar een voorbeeld te geven.....Het heeft (denk ik) in alle kranten gestaan.... De 2 foto's (voor en na) van een model.... na het photoshoppen was haar navel verdwenen....

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 062007_001


er waren zelfs mannen die vonden dat ze "genept" waren. Het waren bewerkte modellen in hun mannenblad.... Wat dachten ze dan?????? Dat elk model van nature een gave huid heeft, ballonronde borsten,...... :lol:

http://www.etqw.com/nl/forum/lofiversio ... /t248.html

Alhoewel, als je de foto heel goed bekijkt is het net alsof ze een volwassen hoofd op een puberlichaam gezet hebben. Vind dat haar hoofd iets te groot "toont" volgens haar lichaam....

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2007, 11:14

Jongeren moeten af van het beeld van meisjes en vrouwen als lustobject. Het kabinet wil de jeugd via hun school en via internetsites, muziekzenders en tv-programma's weerbaar maken tegen seksueel geweld. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten.

Volgens een woordvoerster gaat minister Ronald Plasterk van Emancipatie bekijken welke maatregelen hij kan nemen. Als voorbeeld noemt zij een mediacode. Plasterk keert zich tegen de ‘huidige seksualisering van de samenleving waarbij meisjes en vrouwen als lustobject worden geportretteerd’, schrijft hij in zijn emancipatienota.

Gelijkwaardigheid
Plasterk wil geweld tegen vrouwen bestrijden en hun positie wereldwijd bevorderen. Volgens de bewindsman is werk de sleutel tot volledige gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Om vrouwen met kinderen in staat te stellen een baan te nemen, moeten de openingstijden van bijvoorbeeld de kinderopvang worden verruimd.

Verder komt er een extra fiscale stimulans om niet-werken te ontmoedigen. Daarnaast moet een kwart van alle bestuurders bij het Rijk over vier jaar vrouw zijn. Plasterk wil ook extra aandacht voor vrouwen uit etnische minderheden. Zij zitten op dit moment te vaak thuis.

Om onder anderen vrouwen met een deeltijdbaan meer uren te laten draaien, komt het ministerie van Sociale Zaken met de Taskforce Deeltijdplus. Het kabinet trekt 5 miljoen euro voor de werkgroep uit. De gemiddelde werkweek van vrouwen is 25 uur, die van mannen 37 uur. Alle maatregelen samen moeten ervoor zorgen dat in 2016 74 procent van alle vrouwen tussen de 20 en 64 jaar een baan heeft.

Bron: Volkskrant 28 september 2007

---------

Zou Plasterk Dorresteijn en Heleen Mees gelezen hebben?

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2007, 12:24

Ha wie weet..
Ik vind het een lofwaardig streven, maar dit is iets wat al vanaf de eerste mensen zo is toch? Verander dat maar eens..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2007, 12:45

Ja, als Eva nou eens van die appel afgebleven was... :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2007, 12:49

Maar toch.. geef je nu al weer de vrouw de schuld?
Wie o wie heeft die appel daar neergehangen?? En wie zorgde voor de slang?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2007, 12:52

Hahaha... ja :D

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten