Frénk van der Linden - De steniging (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Frénk van der Linden - De steniging (debuut)

Berichtdoor Marjo » 13 Apr 2007, 21:08

Als je niet weet wat deze woorden ('oppasallo', 'wieltjesplankslungel', 'offsjor-industrie'-'emo-demo' )betekenen maar het wel wil weten, moet je het boek lezen..
Dit boek heeft mij twee keer een dreun gegeven.
Eerst het boek zelf, maar daarna door de recensies die ik er over las. Ligt Frenk van der Linden niet goed in de markt bij zijn collega's, is het jaloezie, of heb ik het boek gewoon helemaal verkeerd gelezen en er niets van begrepen..
Het wordt danig afgekraakt. Terwijl ik zo van voren af aan had willen beginnen, omdat er ineens vanalles op zijn plaats viel.

http://www2.parool.nl/boeken/2006/recen ... inden.html

Maar gelukkig ook een positieve..

http://www.boekhandelbloemendaal.nl/res ... 9025427375


En hier het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/frenk-van-der-linden

Marjo

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 14 Apr 2007, 07:50

Nou, dat maakt nieuwsgierig. Dat wil ik ook wel lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2007, 16:23

De voorkant van het boek ziet er heel onschuldig uit maar als ik je verslag zo lees Marjo dan lijkt het me pittig..

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Apr 2007, 18:02

Het lijkt me wel een indringend verhaal.

In Het Parool wordt het inderdaad helemaal afgekraakt, het is ook zeer slecht geschreven, staat er.

De andere link geeft een fragment: ik begrijp niet dat gezegd wordt in Het parool dat dit slecht geschreven geschreven is. Wat is er mis mee? Het fragment vind ik alleszins goed.

Tiba.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 15 Apr 2007, 19:38

Ik heb het fragment gelezen en inderdaad, dat is helemaal niet slecht. Waarschijnlijk is die Arie Storm van Parool een collega, die ook wel een boek had willen schrijven. En misschien een manuscript heeft ingeleverd bij de uitgeverij. Dat is afgewezen.
Ook dit gaat voorbij.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 15 Apr 2007, 20:14

Er zijn van Arie Storm al meerdere boeken uitgegeven. Ik heb er drie gelezen en die waren goed. Zijn laatste, die ik niet gelezen heb,
is afgekraakt. Ik weet alleen niet meer of dat voor of na De steniging was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2007, 08:57

van Arie Storm heb ik de x files van de literatuur gelezen.
Een boek dat te lezen valt als een soort 'handboek'; voor eenieder met schrijfambities. In de verschillende essays wordt ingegaan op het geheim van de literatuur, waarbij aspecten als stijl, plot, compositie en vertelperspectief van verschillende romans ter sprake komen
staat er bij de vpro.
Voor mij was dat niet zo, het was OF iets was héél goed OF iets was héél slecht. Erg zwart-wit allemaal...

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 17 Apr 2007, 09:11

Ja, die indruk (Arie Storm, zwart-wit) krijg ik ook. Het boek van Van der Linden wordt helemaal de grond ingeboord. Typisch een reactie van een (would-be) schrijver die denkt dat hij de enige is die weet hoe literatuur geschreven moet worden.
Ook dit gaat voorbij.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 17 Apr 2007, 12:02

Typisch een reactie van een (would-be) schrijver die denkt dat hij de enige is die weet hoe literatuur geschreven moet worden.


Ik heb de indruk, dat dat binnen het literatuurwereldje wel vaker gebeurt.... Tja, en wat zegt dat dan over de definitie: Literatuur?

Des te belangrijker om je daar niet door van de wijs te laten brengen of je te laten ontmoedigen iets zelf te lezen. Met nog steeds de mogelijkheid, dat wat de een geweldig vindt, voor de ander waardeloos blijft. Gelukkig maar.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2007, 17:20

Maar Storm is niet de enige die afkraakt..
Ik zal de andere ook nog even op proberen te zoeken. Vanavond.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2007, 21:37


Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Apr 2007, 09:37

Er lopen critici rond die zich al verheerlijkend in de handen wrijven en denken ha, even een debutantje kraken! Eens even kijken hoeveel beginnersfouten hij maakt en of hij zich ambiteus (lees prententieus) opstelt dan branden we hem of haar helemaal af.
En dat is niet bepaald een nieuw verschijnsel. In de 19de eeuw waren critici dandys waarvan er meerdere heel erg gevreesd werden. Het krijgen van een slechte recensie, hoe onterecht ook, kon zelfs meteen het einde van een schrijvers - toneelcarriere betekenen. Hun pennen werden ook steevast gedoopt in vitriool!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 19 Apr 2007, 19:48

De steniging wordt verfilmd, las ik vandaag in de Volkskrant. Als ik het verslag zo lees, klinkt het inderdaad erg verfilmbaar.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2007, 13:52

Dat denk ik ook..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 13 Mei 2007, 10:00

Ik heb het uit! En tja, wat zal ik zeggen.... Alle negatieve recensenten hebben deels gelijk en toch vond ik het een behoorlijk goed boek. :? Vraag me niet hoe dat kan. Het is geen literatuur met een hoofdletter, maar het is een zorgvuldig uitgewerkt verhaal, geloofwaardig. Ook niet slecht geschreven. Het einde was voor voor mij geen verrassing. Zoals in de Paroolrecensie vermeld, weet je het eigenlijk al helemaal in het begin Eén vraag wordt niet beantwoord, maar je kunt wel vermoeden hoe dat in elkaar steekt. Ik kan me nog het meest vinden in de maxpamrecensie, hoewel die een draai aan de eindoplossing geeft, die ik er helemaal niet uit haal. Heb jij die gelezen Marjo? En wat vond jij van die mogelijkheid?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2007, 10:10

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Het is natuurlijkm ook lastig om het hier over te hebben want je wilt niet te veel zeggen.
Ik zag niets aankomen, het verbaast me dat anderen dat wel zien..een andere manier van tegen de wereld aankijken denk ik?

Maar wat Max Pam zegt aan het eind van zijn verslag, daar snap ik nog minder van..het zet alles weer op losse schroeven! En zo heb ik het dus ook niet gelezen. (ik kan overigens het vergelijken met Hermans niet volgen, ken dat boek niet goed genoeg)
Het feit dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn maakt het boek alleen maar beter denk ik..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 13 Mei 2007, 10:29

Nou degenen die het boek nog willen lezen moeten nú afhaken:
V
E
R
K
L
A
P
P
P
E
R
In het begin van het boek wordt Priscilla wakker gemaakt door haar vader met de mededeling dat Karim vermoord is. Ze reageert zo onlogisch, helemaal niet overstuur, geschokt of wat dan ook. Gaat eerst haar email checken (de naam Dennis valt, Dennis die alles voor haar doet), kiest zorgvuldig haar kleding (nee niet die rode (!) leren broek van de avond ervoor). Verdere details: het kostte veel moeite om de scooter in de garage te zetten i.v.m. de geparkeerde auto (tijdwinst), haar bloedobsessie. Af en toe dacht ik nog wel: Dennis? evt. in haar opdracht, vader? jaloezie, maar gaandeweg liet ik dat los.
De onbeantwoorde vraag is: van wie was de baby? Het is ook wel mooi dat hij daar geen antwoord op geeft. Je weet welke kans het grootst was.
Dat ze alles fantaseert tijdens haar bevalling, is een gezichtspunt, waar ik niet achter kan staan.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2007, 10:45

Dat laatste ben ik met je eens. Ik vind dat ook heel raar. Maar ik zou het boek nog eens moeten lezen om te weten of het werkelijk mogelijk zou kunnen zijn..
Ik vond het boek eigenlijk niet gaan over wie het gedaan had, en daarom heb ik me daar ook niet mee beziggehouden. En dus kwam het als een klap..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 13 Mei 2007, 10:55

Ik vond ook niet dat je het moet benaderen als een thriller. Dat deed ik min of meer wel, en vandaar dat die details mij ook meteen opvielen. Maar ze staan er wel en daarom denk ik dat dat fantasieverhaal niet tot de mogelijkheden behoort. Ben benieuwd of er nog meer mensen dit boek gaan lezen en wat die er dan van denken. Het is best wel een discussieboek. We kunnen het later in het jaar misschien een keer als samenleesboek nomineren?

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 13 Mei 2007, 15:36

Ik wil het boek alvast ook graag lezen.

Kim

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2007, 10:50

Lees je het dan nog een keer Berdine??
Als je het wat verderop in het jaar nomineert wil ik dat nog wel een keer doen, opnieuw lezen..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 14 Mei 2007, 15:48

Dat ligt eraan of ik het nog een keer lees. Als het b.v. dit jaar nog een samenleesboek zou zijn, denk ik dat ik er nog wel voldoende van weet. En zo niet, dan lees ik het nog wel een keer. Diagonaal dan, zoals jij dat noemt. :D

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Nov 2007, 14:55

Deze dagen "de steniging"uitgelezen.
In het begin van het boek, Marjo schreef dat ook al, vond ik de taal te hip, de zinnen te bedacht, en daar bleef ik me toch wel een tijdje aan storen,
maar op een gegeven moment kreeg het verhaal me toch in de greep, en wilde ik alsmaar verder lezen.
Het boek zet je eigenlijk qua vorm steeds op een verkeerd been..in het begin lijkt het vooral een maatschappelijk beschouwend boek over de multculturele samenleving en de hedendaagse tijd (ik moest af en toe aan Renate Dorrestein denken), dan wordt het een soort "who done it",
en in het laatste gedeelte, op het slot na, komt Karim eigenlijk nauwelijks meer voor.

dat van alles maakt het boek wat mij betreft niet sterker,
maar toch is het wel een boek wat mij pakte.

Ik heb de kritieken ook nog gelezen net..wat raar dat iemand zo hard aangepakt word, vooral in dat eerste artikel.
dat moet haast wel te maken hebben met het feit dat hij een bekend interviewer is.

Wat betreft de recentie van Max Pam..in zijn beleving heeft ze het tijdens de bevalling allemaal gefantaseerd als ik het goed begrijp,
dat heb ik totaal niet zo begrepen.

Wat ik me wel afvroeg, tijdens de begrafenis zegt Dennis dat het hem spijt,
dat begreep ik niet,
of heb ik gewoon de clou gemist?

Al met al zeker wel de moeite van het lezen waard.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2007, 21:31

Ik heb alles hier nog eens nagelezen, maar ik heb geen idee (meer).
Misschien spijt het hem gewoon dat zij haar vriend kwijt is?

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 08 Dec 2007, 22:44

Mooi boek, prachtig boek..sterker nog: zéér indrukwekkend boek!
Eigenlijk niet veel meer aan toe te voegen, alleen de hoop dat de journalist Frénk van der Linden, nóg méér literaire romans gaat schrijven.

groetjes, irene


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten